windows 7 - image - winpe - opzet mogelijk met 1 pc?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

wij hebben een aantal nieuwe pc's aangekocht, identieke qua hardware. Ik dacht om 1 te configureren, syspreppen en met bartpe te werken. Blijkt niet te lukken dus (windows 7).

Ondertussen nog een en ander opgezocht, maar het is mij niet volledig duidelijk. Iedere how-to die ik terugvind, spreekt van een model pc en een technical pc en schrijft de image weg naar een netwerkshare.

ik zou graag het volgende realiseren:
- windows 7 pc volledig configureren en in domein plaatsen
- WAIK installeren, hiermee een WINPE opstart cd maken (met imagex)
- WAIK uninstalleren
- pc syspreppen
- rebooten met WINPE opstart cd
- eens opgestart image maken en schrijven naar een externe harde schijf (usb)

mbv winpe deze image schrijven naar de andere pc's en de setup doorlopen

Hierbij heb ik een aantal vraagjes:
- Kan dit of moet ik werken met de opzet van 2 pc's ?
- Verder werk ik met 64 bit windows 7 (intel processor). Dit is dan de IA64 versie ipv x86 of amd64 - klopt dit?
- worden usb externe harde schijven ondersteund in WINPE ?
- als je na het kopieren van je image nog een aantal stappen moet doorlopen (oa pc naam toekennen, in domein plaatsen, ...) => loont het dan nog de moeite om zo'n ingewikkelde 'answer file' - een xml file aan te maken voor je de sysprep uitvoert ?

Alvast bedankt voor jullie antwoord (windows xp leek me toch een stuk simpeler!)!

Gijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:52
Ehh....je hebt een domein!? Ik neem aan dat je dan zakelijk aan het werk bent? Ga dan voor een nette en professionele oplossing op basis van WDS i.c.m. MDT (beide zijn gratis) van Microsoft. Ik weet natuurlijk niet wat voor domein (met welke Windows versie) je hebt, maar eh...bij Windows Server 2008 (en R2) is WDS (Windows Deployment Services) gewoon een Feature en MDT (Microsoft Deployment Toolkit) 2010 kun je gewoon downloaden via http://www.microsoft.com/deployment.

Voordeel van WDS/MDT = dat je 1 plek hebt waar je image staat (het kan ook unattended met eventueel aangevuld met applicaties en drivers) en dmv PXE-boot kun je je machines deployen....

[ Voor 16% gewijzigd door TheVMaster op 09-08-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wel, we hebben idd een domein, maar dit is nog 2003 en de servers zijn nogal zwaar belast. Contract is getekend voor een nieuw serverparkt, maar implementatie is pas voorzien voor begin volgend jaar (denk ik). In afwachting zou ik toch reeds willen beginnen met images voor windows 7 en vandaar mijn vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:02:
wel, we hebben idd een domein, maar dit is nog 2003 en de servers zijn nogal zwaar belast. Contract is getekend voor een nieuw serverparkt, maar implementatie is pas voorzien voor begin volgend jaar (denk ik). In afwachting zou ik toch reeds willen beginnen met images voor windows 7 en vandaar mijn vraag...
Het kan wel ;+ Maar of je dat wilt is de vraag....geen mogelijkheid om een virtuele server in te richten voor de deployment (aangezien je maar een paar machines wilt deployen)...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 16:55:
- Verder werk ik met 64 bit windows 7 (intel processor). Dit is dan de IA64 versie ipv x86 of amd64 - klopt dit?
Nee, IA64 staat voor Intel Itanium (64bit), die heb je niet en wil je waarschijnlijk niet hebben. AMD64 is de gangbare naam voor x64 systemen, Het wil nog wel eens Intel64 genoemd worden.

Verder met TheVMaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
En op voorhand de machine in het domein zetten hoeft ook niet echt, want dat moet na het syspreppen toch opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newpowerr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 07:56
Als een van je WIndows 2003 Servers een R2 versie is, dan kan je die ook gewoon gebruiken, omdat daar ook WDS in zit. En op die server kan je ook MDT installeren.

WDS installeren op 2003 R2 10 minuten
MDT installeren op 2003 R2 10 minuten
WAIK installeren op 2003 R2 10 minuten
Met Deployment Workbench OS deployment maken 10 minuten
Maken van Task Sequences (desnoods voor elke PC 1) 10 minuten
Updaten van drivers voor je hardware (zoeken, uitpakken, toevoegen) 30 minuten
Updaten Deployment Share 10 minuten
Toevoegen van je gegenereerde bootimage(s) aan MDT 5 minuten
PXE booten en installeren van 7 machines tegelijk 60 minuten

Niks syspreppen, niks golden image maken en capturen en dan deployen. Keep it Simple!

Oftewel, tijdens het schrijven je originele post, het op jouw manier van bedenken van een oplossing, het in de gaten houden van jouw posts, het lezen van antwoorden en het antwoorden van replies op je post, had je al een keer of 5 alles opnieuw kunnen installeren, testen, deployen, hertesten, redeployen, etc.

Soms liggen de oplossingen zo voor de hand.
Mensen, vergeet BartPE aub :) Dat WAS leuk, in de tijd dat WinPE nog niet publiekelijk beschikbaar was, en het hoge knutselgehalte van de Windows XP deployers.
Waarom moeilijk doen als het SUPER makkelijk kan!

[ Voor 3% gewijzigd door Newpowerr op 10-08-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
Newpowerr schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 23:57:
Als een van je WIndows 2003 Servers een R2 versie is, dan kan je die ook gewoon gebruiken, omdat daar ook WDS in zit. En op die server kan je ook MDT installeren.

WDS installeren op 2003 R2 10 minuten
MDT installeren op 2003 R2 10 minuten
WAIK installeren op 2003 R2 10 minuten
Met Deployment Workbench OS deployment maken 10 minuten
Maken van Task Sequences (desnoods voor elke PC 1) 10 minuten
Updaten van drivers voor je hardware (zoeken, uitpakken, toevoegen) 30 minuten
Updaten Deployment Share 10 minuten
Toevoegen van je gegenereerde bootimage(s) aan MDT 5 minuten
PXE booten en installeren van 7 machines tegelijk 60 minuten

Niks syspreppen, niks golden image maken en capturen en dan deployen. Keep it Simple!

Oftewel, tijdens het schrijven je originele post, het op jouw manier van bedenken van een oplossing, het in de gaten houden van jouw posts, het lezen van antwoorden en het antwoorden van replies op je post, had je al een keer of 5 alles opnieuw kunnen installeren, testen, deployen, hertesten, redeployen, etc.

Soms liggen de oplossingen zo voor de hand.
Mensen, vergeet BartPE aub :) Dat WAS leuk, in de tijd dat WinPE nog niet publiekelijk beschikbaar was, en het hoge knutselgehalte van de Windows XP deployers.
Waarom moeilijk doen als het SUPER makkelijk kan!
AMEN! O-)
Pagina: 1