Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben sinds kort begonnen met een eigen zorgbureau binnen een VOF-constructie. De onderneming is voornamelijk gebaseerd op PGB en particuliere zorg, waar de voornaamste inkomsten dus op gebaseerd zijn. Onze dienstverlening is voornamelijk binnen Maastricht en omstreken gericht.

Naast deze activiteiten leveren wij ook specifieke computercursussen aan, voornamelijk aan senioren. Mijn idee is echter om voor de toekomst speciale systemen te ontwerpen voor deze doelgroep, namelijk goedkope computers die speciaal zijn ingericht (zowel hardware als software) voor mensen, voornamelijke senioren, die vanwege een gebrek aan vaardigheden moeite ondervinden bij het gebruik van de computer en internet. Hierbij moet je denken aan computers waarbij, bijv. het contrast is aangepast, interface makkelijker is gemaakt, etc. De uiteindelijke kostprijs wil ik onder de 500 euro houden zodat de aanschaf aantrekkelijk blijft.

Mijn vraag is echter hoe ik dit moet gaan realiseren:

- Groothandel: vanzelfsprekend wil ik de onderdelen bestellen bij een speciale groothandel, zonder BTW, waar bestel ik de onderdelen zoals cpu, mb, mem en uiteraard de software. Een normale Windows OS (oem) kost zo rond de 120 euro, is er een manier om voordeliger licenties te kopen?
- Aangezien onze onderneming niet afhankelijk is van deze nevenactiviteiten wil ik niet teveel investeren. In hoeverre is het nodig om een uitgebreid voorraadsysteem bij te houden? Mijn eerste inschatting is dat de bestellingen in de komende periode niet zo'n vaart gaan lopen, ivm gebrek aan bekendheid. Ik ga dus uit van een 1 tot 2 bestellingen per kwartaal. (startperiode).
- Risico's, garantie, juridische verplichtingen: In hoeverre moet ik rekening houden met de aansprakelijkheid, speciale voorwaarden en garanties?

Ik zelf heb een ruime ervaringen in de ICT sector, voornamelijk op hardware gebied. In hoeverre is dit 'idee' haalbaar en uit te voeren in de praktijk? Zoals je kunt zien is dit slechts een idee wat al langer in mijn hoofd rond spookt, probleem met informatie inwinnen (google, kvk, belastingdienst) is dat je soms teveel non-relevante informatie krijgt. Graag zou ik door middel van dit topic wat specifieke adviezen willen krijgen van jullie.

Alvast bedankt!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-11 16:55
Voldoet een standaard configuratie van dell bijvoorbeeld niet?

Het lijkt me beter dan dergelijke zaken uitbesteed zijn, zeker omdat er volgens mij geen enkele marge op te halen valt.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hoe wil je bij de groothandel gaan bestellen met 1-2 per kwartaal. Dat is 8 per jaar. Geen groothandel die zich daarvoor interesseert lijkt me. Als je nu al hardware koopt die je pas over een jaar gaat gebruiken is dat natuurlijk geld weggooien.
Waarom kijk je niet naar Linux scheelt je 120 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Keiichi schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:31:
Voldoet een standaard configuratie van dell bijvoorbeeld niet?
Wellicht, de vraag is of je deze systemen naar eigen hand mag aanpassen? Nadeel van complete pc's is dat er een hoeveelheid aan bloatware bij wordt geleverd wat ik juist wil voorkomen.

Linux is zeker goedkoper, echter werkt dit te verwarrend voor onze doelgroep, omdat de support juist is afgestemd op Windows.

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:32:
hoe wil je bij de groothandel gaan bestellen met 1-2 per kwartaal. Dat is 8 per jaar. Geen groothandel die zich daarvoor interesseert lijkt me. Als je nu al hardware koopt die je pas over een jaar gaat gebruiken is dat natuurlijk geld weggooien.
Waarom kijk je niet naar Linux scheelt je 120 euro.
In hoeverre kijkt een groothandel dan naar je ondernemingsplan? Is het niet mogelijk om telkens per bestelling een orde te plaatsen bij een groothandel?

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:03

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:43:
[...]

Wellicht, de vraag is of je deze systemen naar eigen hand mag aanpassen? Nadeel van complete pc's is dat er een hoeveelheid aan bloatware bij wordt geleverd wat ik juist wil voorkomen.

Linux is zeker goedkoper, echter werkt dit te verwarrend voor onze doelgroep, omdat de support juist is afgestemd op Windows.
Mogelijk dat je met (Dell bijvoorbeeld) contact op kunt nemen, en hun speciale vooraf geïnstalleerde machines laat leveren. Dit is mogelijk namelijk, ligt natuurlijk wel aan de grote van afname...

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:45:
[...]

In hoeverre kijkt een groothandel dan naar je ondernemingsplan? Is het niet mogelijk om telkens per bestelling een orde te plaatsen bij een groothandel?
Tuurlijk wel..

Enige is dat je met zulke afnemes de hoofdprijs betaald. Je bent bent dan goedkoper uit om gewoon adhv de prijswatch kan bestellen, en dus eigenlijk amper iets voor jezelf overblijft.

Afname van 1 st. is gewoon duurder dan per 10, of zelfs 100. En daar zit het nu juist het verschil.

Ey!! Macarena \o/

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:28:

- Groothandel: vanzelfsprekend wil ik de onderdelen bestellen bij een speciale groothandel, zonder BTW, waar bestel ik de onderdelen zoals cpu, mb, mem en uiteraard de software. Een normale Windows OS (oem) kost zo rond de 120 euro, is er een manier om voordeliger licenties te kopen?
-
Je betaald altijd BTW, die kan je wel weer verrekenen. Let op dat groothandels vaak een minimum omzet hanteren, anders lig je er weer snel uit.

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:38

Gast1981

room with a moose!

Je verwacht zelf al niet veel bestellingen voorlopig.
Ik denk dat je dan prima uit de voeten kan met een slimme Excelsheet voor je voorraad/administratie.

Wat betreft de systemen voor je klanten:
Wees slim en maak voor ieder systeem een image.
Mocht het dan echt in de soep lopen, dan is het restoren in ieder geval een eitje.
Je zult dan nog iets moeten bedenken voor de data (als je dat wilt tenminste).

E.e.a. lijkt me best haalbaar en uitvoerbaar. Of er een boterham in te verdienen is vraag ik me af, maargoed het is voor jou ook niet je enige broodwinning lees ik. Mijn vermoeden is dat je nogal wat tijd en moeite kwijt bent aan onderhoud/ondersteuning gezien je doelgroep. Ik denk dat je daar erg helder in moet zijn, voor jezelf maar vooral richting je klanten. Wat doe je wel, wat doe je niet, en tegen welke prijs?

edit: ik zie dat mensen je al aanraden te kijken naar uitbesteden van de assemblage. Dat lijkt mij ook verstandig. Er zijn vast wel computerzaken waar je kant-en-klare budget systemen kan kopen, met alleen een OS geïnstalleerd. Dan tweak je daar zelf nog wat aan alvorens uit te leveren, en klaar ben je.

[ Voor 15% gewijzigd door Gast1981 op 09-08-2010 13:52 ]

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30

Stewie!

Keen must die!

RaZ schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:48:
[...]

Tuurlijk wel..

Enige is dat je met zulke afnemes de hoofdprijs betaald. Je bent bent dan goedkoper uit om gewoon adhv de prijswatch kan bestellen, en dus eigenlijk amper iets voor jezelf overblijft.

Afname van 1 st. is gewoon duurder dan per 10, of zelfs 100. En daar zit het nu juist het verschil.
Zijn bedrijfsmodel is niet dozenschuiven / volume draaien, maar hij heeft een toegevoegde waarde. Daar kan hij best marge voor rekenen, dus zelfs per stuk bouwen kan wistgevend zijn.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:28:
Hierbij moet je denken aan computers waarbij, bijv. het contrast is aangepast, interface makkelijker is gemaakt, etc.
Het enige wat je dus wilt doen, is een standaard windows pc uitrollen, waarbij het Windows thema standaard op hoog contrast en een groot lettertype staat ingesteld.

Waarom zou je dan zelf nog hardware willen gaan leveren?

Het lijkt me dat je je als startende onderneming gewoon bezig moet houden met je primaire activiteiten: het leveren van zorg en seniorencurcussen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:43:
[...]

Dan moet je zakelijke modellen nemen ipv particuliere modellen.
Dat maakt voor jouw doelgroep niet uit omdat hun gebruik heel veel lijkt op klein zakelijk gebruik.

Ik zou niet zelf gaan bouwen, als je een normaal uurloon rekent dan wordt je zelfbouw pc duurder dan een merk als hp of dell, en je hebt kwalitatief natuurlijk een minder goede pc.

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:38

Gast1981

room with a moose!

Bovendien heb je qua garantie dan 1 grote partij die je lastig kan vallen (Dell, HP), en niet voor ieder onderdeeltje een ander.

Verwijderd

Topicstarter
jimbo123 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:54:
[...]

Dan moet je zakelijke modellen nemen ipv particuliere modellen.
Dat maakt voor jouw doelgroep niet uit omdat hun gebruik heel veel lijkt op klein zakelijk gebruik.

Ik zou niet zelf gaan bouwen, als je een normaal uurloon rekent dan wordt je zelfbouw pc duurder dan een merk als hp of dell, en je hebt kwalitatief natuurlijk een minder goede pc.
De vraag is dat in hoeverre je zo'n systeem (softwarematig) maar uitkleden en naar je eigen wensen kan inrichten om het volgens te verkopen? Zitten daar geen juridische regels aan vast?

• jimbo123
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:02:
[...]

De vraag is dat in hoeverre je zo'n systeem (softwarematig) maar uitkleden en naar je eigen wensen kan inrichten om het volgens te verkopen? Zitten daar geen juridische regels aan vast?
Nee hoor, softwarematig mag je er mee doen en laten wat je wilt.
Zolang je maar legale software gebruikt.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het zal microsoft niet intresseren of je Windows nu wel of niet met notepad installeerd....Het maakt dus helemaal niets uit.

Ik mis in je verhaal nu echter nog steeds wat je nu als vernieuwends op hardwaregebied wilt leveren waardoor jouw pc's intressant worden voor je doelgroep.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• jimbo123
Question Mark schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:06:
Ik mis in je verhaal nu echter nog steeds wat je nu als vernieuwends op hardwaregebied wilt leveren waardoor jouw pc's intressant worden voor je doelgroep.
Dat zijn senioren die bij hem cursus volgen. Ze vertrouwen hem en hij kan zich inleven in de wensen van de klant om een eerlijk advies te geven voor aan te schaffen hardware. Gezien de kleine omvang van zijn bedrijf kan hij meer service bieden dan grote bedrijven en hebben de klanten 1 aanspreekpunt bij problemen. Hij kan dus meerwaarde biedeni n service en eerlijk advies. Geen meerwaarde als je puur naar de hardware kijkt.
Ik begrijp wel dat hij zelf de hardware wilt leveren, hij kan er een beetje mee verdienen.

Verwijderd

Topicstarter
Het zal microsoft niet intresseren of je Windows nu wel of niet met notepad installeerd....Het maakt dus helemaal niets uit.

Het idee was om micro atx kastjes te bouwen, of eventueel barebones met een Atom cpu erin. Op software gebied wil ik de toegankelijkheid verbeteren door spraakbesturing, aangepaste interface, etc.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:08

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De meerwaarde hoeft natuurlijk niet per se uit bijzondere hardware te gaan. Ik denk dat je die eerder moet zoeken in het feit dat ze dat systeem dan kopen via dezelfde partij die ook support/cursussen levert. Bovendien hoeven ze niet zelf naar een winkel of zo om het spul te kopen met het risico dat ze met veel te duur spul thuiskomen of zo. Immers zal Rcusters een betere kijk hebben op de behoeftes en het budget van de doelgroep dan een "normale" PC-verkoper.

Dus hardware, software en cursussen allemaal via hetzelfde adres en dus goed afgestemd op elkaar en de doelgroep.

Met jimbo123 in "[Onderneming] Zelf computers bouwen/asse..." dus :)

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 09-08-2010 14:16 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Orion84 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:15:
[...]
De meerwaarde hoeft natuurlijk niet per se uit bijzondere hardware te gaan. Ik denk dat je die eerder moet zoeken in het feit dat ze dat systeem dan kopen via dezelfde partij die ook support/cursussen levert. Bovendien hoeven ze niet zelf naar een winkel of zo om het spul te kopen met het risico dat ze met veel te duur spul thuiskomen of zo. Immers zal Rcusters een betere kijk hebben op de behoeftes en het budget van de doelgroep dan een "normale" PC-verkoper.
Dat snap ik, maar de TS kan dan toch ook dealer worden van een bepaald merk en hun configuraties verkopen aan de cursisten. Denk dan bv. aan een nettop van Asus of iets dergelijks.

De cursisten kopen nog steeds hun hardware bij de TS, de TS kan vervolgens ervoor zorgen dat zijn aangepaste software hierop draait. Ik snap niet zo goed waarom TS dan ook nog zelf de hardware bij elkaar wil zoeken. Dat maakt het qua support alleen maar lastiger. (lijkt mij).

Het staat TS uiteraard vrij om zijn eigen keuzes te maken, maar het lijkt mij als startende ondernemer verstandiger om niet teveel ineens willen. Het lijkt me nl. handiger om te starten met bv. de eerder aangehaalde nettops. Als bv. na een jaar bekend is hoeveel pc's er weggezet gaan worden, kan altijd nog berekend worden of zelfbouw handiger is.

Net even op een willekeurige webshop gekeken: een asus mini-laptop mét Windows XP licentie kost ongeveer 250 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 09-08-2010 14:28 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:08

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ah, zo, het ging jou om de keuze tussen doorverkopen van standaardsystemen of echt zelfbouw, dat maakte ik uit je vorige post niet helemaal op :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Is het niet handiger om een partnerschap aan te gaan met een lokale PC-boer? Jij stelt een software-image samen, hij levert de hardware en voor elke doorverwijzing die jij bezorgt voor dit image krijg je een bedrag X. Aangezien het om relatief lage aantallen gaat, lijkt dat me makkelijker dan om zelf alles te doen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Orion84 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:28:
Ah, zo, het ging jou om de keuze tussen doorverkopen van standaardsystemen of echt zelfbouw, dat maakte ik uit je vorige post niet helemaal op :)
Is ook niet echt duidelijk uit mijn post naar voren te halen nu ik eea zo teruglees :)

Maar goed, een beetje complete nettop kost ongeveer 250 euro. Het lijkt me dat je daar met zelfbouw moeilijk tegen kunt concureren.

Verwijderd

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 14:31:
[...]

Is ook niet echt duidelijk uit mijn post naar voren te halen nu ik eea zo teruglees :)

Maar goed, een beetje complete nettop kost ongeveer 250 euro. Het lijkt me dat je daar met zelfbouw moeilijk tegen kunt concureren.
Ik denk dat een barebone met een groter scherm een betere oplossing is, iets met slechte ogen ;)

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

't is ook maar een voorbeeld. :)

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:55
Zelfbouw van low-end systemen (ik neem aan dat er niet veel meer nodig is) ga je nooit mee kunnen concurreren met de grote fabrikanten als Dell/HP/Acer etc.. Eventuele uitbreiding voor een betere toegankelijkheid kun je hieraan makkelijk toevoegen (groter scherm, software etc.). Waarom richt je je niet op de aanpassingen zelf zoals speciale hardware en software? Dus een compleet systeem kopen en dit aanpassen op gebruikerswensen tegen een vergoeding lijkt me veel haalbaarder.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

mijn advies (mbt verkoop)... niet aan beginnen als het je core business niet is, teveel rompslomp. Je kan beter een partnership / affiliate overeenkomst sluiten met een winkelier. Zoals bijvoorbeeld: http://www.simpc.nl en service contracten afsluiten icm cursussen.
Pagina: 1