[Cloud Computing] Eucalyptus

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding
Cloud Computing is tegenwoordig de nieuwe hype vandaag de dag. Zo ook in Linux land.
Heb je al veel gelezen over Cloud Computing maar zou je het graag zelf in de praktijk willen brengen, dan kan dat je met Eucalyptus een private Cloud opzetten met o.a Ubuntu, Debian en OpenSuse als OS.
Wat is Eucalyptus?
Eucalyptus is een pakket wat is begonnen als research project door de universiteit van California Santa Barbara wat is uitgegroeid tot een open-source/commerciële oplossing.

Zoals eerder gezegd heeft Eucalyptus twee versies: een commerciële versie en een gratis community versie.
Als het gaat om virtualisatie dan is er ondersteuning voor KVM en Xen.

Open source packages voor het installeren van Eucalyptus:http://open.eucalyptus.com/downloads
Een guide voor het op zetten van Eucalytus: http://open.eucalyptus.com/wiki/EucalyptusAdministratorGuide
Wat heb ik hier aan?
Direct heb je hier niets aan. Maar het zou in de toekomst zo kunnen zijn dat jij bijvoorbeeld als beheerder geconfronteerd wordt met het vraagstuk cloud computing. En dan zou het handig kunnen zijn dat je al wat ervaring hebt met het implementeren van een cloud computing platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 12:13:
Zoals eerder gezegd heeft Eucalyptus twee versies: een commerciële versie en een gratis community versie.
Als het gaat om virtualisatie dan is er ondersteuning voor KVM en Xen.
Het spijt me als ik het begrip "cloud computing" weer zo verkeerd begrijp (wordt tegenwoordig voor iedere SaaS gebruikt), maar betekend dit dat ik een eigen "cloud" kan bouwen waarbinnen VM's op KVM / Xen kunnen overfailen e.d.?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rainmaker schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 20:45:
[...]

Het spijt me als ik het begrip "cloud computing" weer zo verkeerd begrijp (wordt tegenwoordig voor iedere SaaS gebruikt), maar betekend dit dat ik een eigen "cloud" kan bouwen waarbinnen VM's op KVM / Xen kunnen overfailen e.d.?
Klopt. SaaS is slechts trouwens slechts het aanbieden van een cloud dienst volgens een licentiemodel.
Zoals gezegd: met Eucalyptus heb je de mogelijkheid om een eigen cloud op te zetten.