Windows 7 opnieuw activeren lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Om te beginnen met een disclaimer: ik gebruik een volledig legale, Windows 7 Business 64 bit upgrade, om mijn eveneens legale Windows Vista 64 bit te upgraden.

Mijn situatie: op mijn pc draaide een tijd lang Windows Vista 64 bit. Deze heb ik legaal verkregen via MSDNAA. Op een gegeven moment kwam Windows 7 uit, die ik aangeschaft heb als upgrade via een webwinkel die veel studenten wel kennen; om geen reclame te maken zal ik alleen de eerste vier letters ("surf") en de laatste vier letters ("spot") noemen. De upgrade verliep zonder enig probleem. Het was, literair gezegd, een kat in het bakkie.

Echter, op een gegeven moment besloot de computer bepaalde kuren (denk aan: plotseling uitvallen, terwijl er bijvoorbeeld geen zware applicaties draaiden of het erg warm was) te vertonen. Ik dacht oorspronkelijk dat het aan de harde schijf lag, waarna ik die vervangen heb. Ik heb op deze nieuwe schijf toen windows Vista geïnstalleerd, maar voordat ik die toen kon activeren, begonnen de problemen opnieuw. Het was dus niet de harde schijf, waarna ik de oorspronkelijke schijf (met geactiveerde Windows 7 installatie) er weer in heb gezet.

De volgende kanshebber, het moederbord, bleek het probleem wel te hebben. Nadat ook deze vervangen was, waren alle problemen wat dat betreft opgelost. Een moederbord vervangen betekent echter dat Windows ook opnieuw geactiveerd dient te worden. Dit zou natuurlijk geen probleem moeten zijn, het betreft immers legaal spul (jaja, ik blijf het herhalen :> ). Ik begon het activatieproces en liep tegen het volgende scherm aan: http://www.google.nl/imgr...30&ty=76&biw=1245&bih=523

Ik klikte op "Retype your product key", waarna het proces in werking gezet werd. Echter: zonder enige uitleg wordt ik terug gestuurd naar het scherm dat ik zojuist aan jullie liet zien. Ik krijg geen foutmelding, geen boodschap, alleen de waarneming dat ik tijdens het (her)activatieproces teruggebracht wordt naar dat scherm. Dit vind ik persoonlijk uitermate vreemd. Als de key (te vaak) in gebruik of ongeldig zou zijn, om maar iets te noemen, krijg je hier een melding van. Dat krijg ik allemaal niet.

Nu vraag ik me in feite af of iemand me vanaf hier een beetje verder kan helpen. Maak ik een redenatiefout? Zit er wellicht een bug in het activatieproces? Of...zijn upgrades niet opnieuw te activeren op dezelfde pc? Vragen, vragen...

De 0'en en 1'en zijn met u, vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:31

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Automated phone system gebruikt? Je hebt een hardwareverandering ondergaan, dus je kan niet meer 'zomaar' activeren.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:33

Haan

dotnetter

De licentie die jij hebt, is gebonden aan een hardwareID. Nu dat is veranderd, is in theorie jouw licentie ook niet meer geldig. Gelukkig wordt de soep meestal niet zo heet gegeten, maar je zal wel moeten bellen om de boel weer geactiveerd te krijgen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties. Ik ben het gedeeltelijk eens met Haan, dat ik door de verandering van de hardware opnieuw zal moeten activeren. Dat is dus immers wat ik probeer te doen. Wat ik echter opmerkelijk vind, is dat (zie de afbeelding) mij een aantal mogelijkheden van (her)activatie geboden worden, en ik minstens één mogelijkheid (de makkelijkste) niet kan gebruiken. En de volgende vraag is natuurlijk...hoe zit het de volgende keren dan, indien ik Windows "gewoon" opnieuw wil installeren? Dien ik voortaan dan iedere keer met Microsoft te gaan bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Nee, dan is je nieuwe licentie gekoppeld aan je nieuwe hardware, dan kan je daarna weer gewoon activeren. Je oude harware kan er dan niet meer mee overweg, maar die is toch weg.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Laatst online: 12:12
Sowieso lijkt die reset iedere zoveel maanden plaats te vinden, althans, dat is mijn indruk. En anders, dat bellen is ook het ergste nog niet, maar natuurlijk, klantvriendelijk is anders.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kun je dat even uitleggen over die 'reset'..?

Natuurlijk is bellen het ergste niet, ik acht mezelf prima in staat om een telefoongesprekje te voeren, net als menig ander mens uiteraard! ;-) Het verbaast me een beetje dat je een aantal opties aangeboden krijgt omdat je moet heractiveren, maar dat minstens één van deze methoden gewoon niet werkt. Als het niet (eenvoudig en snel) via internet kan, biedt die optie dan niet aan bij een heractivatie! Of denk ik hier nu té eenvoudig...? Om een beetje off-topic te gaan (en het daar direct bij te laten wat dat betreft): mijn onderbuik begint het meer werk te vinden om met een legale Windows versie te werken, dan met een wat..eh..minder legale, en dat is in mijn ogen toch wel weer erg krom :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik denk dat een niet-zo-legale versie juist veel meer werk is. :P

Ik ben het wel met je eens dat ze het wel duidelijker mogen stellen waarom de normale snelle activatie niet heeft gewerkt. Maar aan de andere kant, als je een beetje had ingelezen of gegoogled, kon je ook wel zien dat na een drastische hardware-upgrade (ja een moederbord vervangen is drastisch) je ook niet zomaar simpel kan heractiveren omdat ze dan een andere computer denken te zien en je licentie was maar voor 1 computer.. Het is dus maar hoe je het bekijkt.

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:15

Reptile209

- gers -

Volgens mij is de 'retype your key' optie alleen voor de (kleine) kans dat je de verkeerde key gebruikt hebt. Stel, je hebt 3 licenties liggen en weet niet zeker welke key bij welke hardware hoort. Dan probeer je dus de volgende. Het is geen manier om je key automatisch via internet te resetten ofzo. Dat staat ongetwijfeld ook uitgelegd in de drie linkjes met meer info onderaan het heractivatiescherm. Zo'n optie zou - denk ik - te gevoelig zijn voor hax0rz die dat gaan brute-forcen oid.
Kortom, je enige (en in de praktijk best snelle) optie is een telefonische heractivatie. Be prepared om enorme getallenreeksen in te typen op je telefoon, hands-free bellen (speaker, headset) is zeker aan te raden!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga inderdaad wel mee in die redenatie ja :-)

Ik heb geen zin om met titels en al die onzin te gaan gooien, maar ik heb zelf voldoende kennis van de ICT wereld om wel iets af te weten van hoe informatie aan gebruikers gepresenteerd kan worden. Ik weet natuurlijk dat een moederbord vervangen drastisch is, en dat een windows activatie mede op het unieke nummer van het moederbord gebaseerd is.

Wat ik zelf erg jammer vind, is dat dit zo slecht richting de gebruiker gecommuniceerd wordt (in mijn ogen, dat is); heractivatie is prima, maar breng dan duidelijk dat dit bijvoorbeeld alleen telefonisch kan. Ik heb het namelijk gegoogled (voordat ik mijn mede-tweakers hier lastig kom vallen), maar het probleem kon op dat moment nog zo ontzettend veel zijn, dat googlen vrijwel onmogelijk was. Stel dat er bijvoorbeeld een bug in het activatieproces zou zitten, of dat upgrades (wat nou niet bepaald de meest voorkomende windows instalatie methode is) niet geheractiveerd kunnen worden, of dat de activatieservers van Microsoft er uit liggen, of, of of....Dit om mijn vraag hier een beetje te verantwoorden :-)

Anyway, heren, dames, ik dank u allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:19:
. Stel dat er bijvoorbeeld een bug in het activatieproces zou zitten, of dat upgrades (wat nou niet bepaald de meest voorkomende windows instalatie methode is) niet geheractiveerd kunnen worden, of dat de activatieservers van Microsoft er uit liggen, of, of of....Dit om mijn vraag hier een beetje te verantwoorden :-)
^^
Precies daarom worden dus niet alle mogelijke oorzaken voorzien van het voor dat geval toepasselijke vinkje om te proberen - daar zouden veel te veel permutaties tussen zitten.
Teveel keuze werkt namelijk ook weer niet ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1