Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eerste foto-topic hier op Tweakers, met iets wat al langer op m'n verlanglijstje stond; een keer sfeervolle plaatjes maken van een zwangere vrouw. Hoe het komt weet ik niet, maar behoorlijk wat vriendinnen van me zijn momenteel zwanger, en Eveline was nu op haar 32ste week wat een mooi moment is om het e.e.a. vast te leggen. Had een paar leuke ideetjes in m'n hoofd, alleen die waren allemaal voor buiten bedoeld. En die zondag was het én behoorlijk fris, én het is de hele dag niet droog geweest hier. Gelukkig bood een plekje in de vensterbank nog net genoeg licht voor een serie frisse foto's.

1.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/275732/DPZ/AH100620%20Eveline%20051.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/275732/DPZ/AH100620%20Eveline%20141.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/275732/DPZ/AH100620%20Eveline%20199.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/275732/DPZ/AH100620%20Eveline%20256.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/275732/DPZ/AH100620%20Eveline%20276.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/275732/DPZ/AH100620-Eveline-288%2B301.jpg

En ook altijd leuk, een overzicht van de opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/275732/DPZ/AH100620%20Eveline%20opstelling.jpg

De foto's zijn gemaakt met hoofdzakelijk natuurlijk licht uit het raam, via een reflectiescherm teruggekaatst op het model. Wel gebruikte ik nog een flitser waarmee ik de gele muur en rommel in de achtergrond wit kon 'blazen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

Een zwangere vrouw elegant op de foto zetten is nog best lastig, maar ik vind dat je het heel aardig doet! Het is ook een mooi model dus dat helpt ook ;)
Ik vind wel dat je wat doorgeschoten bent met de belichting, een clippende achtergrond is helemaal niet zo erg, maar bij foto 5 vind ik het effect afleidend en te aanwezig.
Foto 1 is mijn favoriet :)

edit:
Wat voor apparatuur heb je verder gebruikt?

[ Voor 7% gewijzigd door Sharky op 09-08-2010 10:55 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het klopt dat het erg licht/wit is, en ik heb verschillende opnames gemaakt maar bewust voor de lichtere gekozen. Ondanks dat het technisch misschien niet perfect is, hebben deze mijns inziens wel de meeste sfeer. Zolang de essentiële elementen (ogen en buik in dit geval) maar goed belicht/herkenbaar zijn maak ik me niet zo druk om clippende achtergronden. Iets wat je ook vaker in mijn foto's zal tegenkomen.

Heb naast de 50 mm en een reflectiescherm alleen een flitser (580EXII) gebruikt om de vreselijke muur in de achtergrond wit te 'blazen'. Het was een beetje schipperen met de ruimte en het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:31

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik vind alles nogal overbelicht om eerlijk te zijn. Op sommige plekken zie ik niet eens meer het verschil tussen haar kleding en de achtergrond.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Het lijkt een kwestie van smaak te zijn ;) Ik vind de overbelichting juist een rust geven aan de foto's. Mijn persoonlijke favoriet is nummer 1. Daar vind ik de sfeer door de pose van Eveline en de belichting het best gelukt. Het doet rustig, sereen en bijna verheven aan. Cool!

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:16:
Het klopt dat het erg licht/wit is, en ik heb verschillende opnames gemaakt maar bewust voor de lichtere gekozen. Ondanks dat het technisch misschien niet perfect is, hebben deze mijns inziens wel de meeste sfeer. Zolang de essentiële elementen (ogen en buik in dit geval) maar goed belicht/herkenbaar zijn maak ik me niet zo druk om clippende achtergronden. Iets wat je ook vaker in mijn foto's zal tegenkomen.

Heb naast de 50 mm en een reflectiescherm alleen een flitser (580EXII) gebruikt om de vreselijke muur in de achtergrond wit te 'blazen'. Het was een beetje schipperen met de ruimte en het licht.
Ik maak me ook nooit zo druk om achtergronden, als het onderwerp goed belicht is kun je met een overbelichte achtergrond juist heel interessante effecten bereiken. Vooral als het om dit soort onderwerpen gaat. Maar zoals Trinsec ook opmerkt, het effect moet imho juist voorkomen dat je afgeleid wordt, en hier leidt het effect af. Bij foto 5 komt je onderwerp bijvoorbeeld niet meer los van de achtergrond.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij foto 5 komt je onderwerp bijvoorbeeld niet meer los van de achtergrond.
Ik geef toe dat het bij die foto net op het randje zit, maar op mijn scherm (en ook op de afdrukken) is er nog net een onderscheid te zien tussen haar buik, het witte topje en het raam/achtergrond. Je hebt verder gelijk dat het niet storend/afleidend moet worden. Zelf vind ik op die foto (nr. 5) het strooilicht van de achtergrondflits wat per ongeluk op haar gezicht kwam storender dan de lichte achtergrond.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2010 11:50 . Reden: Quote kreeg ik niet goed mee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:50:
[...]

Ik geef toe dat het bij die foto net op het randje zit, maar op mijn scherm (en ook op de afdrukken) is er nog net een onderscheid te zien tussen haar buik, het witte topje en het raam/achtergrond. Je hebt verder gelijk dat het niet storend/afleidend moet worden. Zelf vind ik op die foto (nr. 5) het strooilicht van de achtergrondflits wat per ongeluk op haar gezicht kwam storender dan de lichte achtergrond.
Ik kijk op m'n werk met een 17" Acer schermpje, dus dat helpt ook niet echt. Als het op de afdrukken wel goed is dan is er weinig aan de hand natuurlijk.
Ik wil ook niet te veel nadruk leggen op dat ene puntje. Verder zijn gewoon puike foto's en prachtig als serie.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg mooie serie. Al sluit ik me wel aan bij de commentaren over de overbelichting. Komt de serie erg ten goede maar is in mijn ogen ook net te veel. Nummer 1 is veruit mijn favoriet. Die foto straalt serene rust uit en kijkt heerlijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 09:55:
Hoe het komt weet ik niet, maar behoorlijk wat vriendinnen van me zijn momenteel zwanger,
Zoek maar eens op "de bloemetjes en de bijtjes" ;)

Verder wat de rest zegt,toch teveel overbelicht imo.
Verder zit bij 1en 3 het watermerk nogal op een rare plek.
Nr.2 is mijn favoriet qua uitstraling van het model.

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

er hing geen show/test-case tag aan en dat heb ik bij deze even gefixed :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nomad schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 16:39:
er hing geen show/test-case tag aan en dat heb ik bij deze even gefixed :)
Excuses, en dank voor het toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Leuke foto's! Mooie dromerige sfeer zo, dat past wat mij betreft wel. De 5e foto is inderdaad wel wat té wit. Jammer want daar heeft je model een mooie sprekend gezicht. Nummer 3 vind ik zelf het leukste, met een eerder kind.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1