Preprocessor of toch receiver met pre out

Pagina: 1
Acties:

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 16:52
Ik heb via marktplaats een parasound 1206 gekocht. Deze ga ik a.s. dinsdag ophalen.
De parasound is ter vervanging van mijn NAD T752 die defect is. Hij doet het nog wel, maar loopt iedere keer na een bepaalde tijd vast en reageert dan niet meer op de ab. Tevens is het scherm dan helemaal zwart.

Nu ben ik dus op zoek naar een preprocessor gedeelte. Ik zag een aantel lexicon´s MC 1 op marktplaats staan, maar ik twijfel ook over een wat nieuwere receiver met hdmi upscaling met pre outs voor minimaal 5.1
Wat zou de beste keus zijn als voorversterker. De Lexicon is namelijk wel wat verouderd, maar schijnt nog steeds beter te zijn dan de processoren in de huidige receivers.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:13

FeaR

In GoT we trust

Persoonlijk vind ik een receiver kopen en deze dan alleen gebruiken voor de ingangen een beetje zonde. Dan betaal je uiteindelijk best wat centen voor iets voor wat je niet gebruikt. En het is de vraag of je dingen als HDMI op de receiver echt nodig hebt. Meerkanaals audio kan bijvoorbeeld ook over de meerkanaals analoge ingangen van een preprocessor als de Lexicon.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• fisherman
FeaR1986 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 22:27:
Persoonlijk vind ik een receiver kopen en deze dan alleen gebruiken voor de ingangen een beetje zonde. Dan betaal je uiteindelijk best wat centen voor iets voor wat je niet gebruikt. En het is de vraag of je dingen als HDMI op de receiver echt nodig hebt. Meerkanaals audio kan bijvoorbeeld ook over de meerkanaals analoge ingangen van een preprocessor als de Lexicon.
Het is natuurlijk zonde om ergens voor te betalen wat je niet gebruikt, maar ik vroeg me af of een voorversterker zoals bijvoorbeeld de lexicon mc-1 of een oudere rotel rsp echt beter zou zijn dan een nieuwe(re) denon/marantz die je kan gebruiken als voorversterker. Daarin zitten nieuwere chipsets.
Maar misschien is vernieuwing niet altijd verbetering. De Lexicon heeft bijvoorbeeld wel Logic 7, maar ik heb een 5.1 opstelling dus daar heb ik niet veel aan.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

JT

VETAK y0

FeaR1986 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 22:27:
Op zich heb je helemaal gelijk. Maar ga voor de gein eens kijken wat een pre kost...sterker nog, ik denk dat je dat ook wel weet :P Pre's zijn verschrikelijk duur. Wat eigenlijk wel raar is, want als een receiver zeg 800 euro kost, dan kunnen ze ook wel een pre maken voor 500-600 euro. Maar dat gebeurd niet dus kan me voorstellen dat je voor een 2e hands eindbak van 750e geen nieuwe pre gaat kopen van 1250-1500 euro. Dan zijn er 2 opties:
1.) Receiver met pre-outs gebruiken
2.) Oudere pre pakken

Ik heb zelf ervaring met optie 1 (heb een HCA 806 staan, als je die wilt kopen voor bi-amping, roep maar O-) ) en op zich werkt dat prima, niks op tegen. Lullige is dat tegenwoordig de goedkopere receivers allemaal niet meer met pre-outs verkocht worden. Je zou dan naar een receiver van 1 generatie terug ofzo moeten kijken.

Optie 2 is kwalitatief natuurlijk het beste, maar dan mis je al gelijk Dolby True HD en DTS-HD. HDMI heb je dan ook niet, dat heb je AFAIK nodig om de 2 HD formaten door te kunnen voeren. Daarnaast kan je je afvragen in hoeverre de actualiteit oudere pre's heeft ingehaald, bijvoorbeeld met automatisch instellen met microfoon en een parametrische EQ om je curve recht te trekken.

Dus optie 1 vind ik nog best reeel, maar dan moet je dus naar een receiver gaan kijken van 1 of 2 generaties geleden. Wat verder natuurlijk geen probleem is, als deze HDMI poorten heeft en de HD formaten kan decoderen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• fisherman
JT schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:29:
[...]

Op zich heb je helemaal gelijk. Maar ga voor de gein eens kijken wat een pre kost...sterker nog, ik denk dat je dat ook wel weet :P Pre's zijn verschrikelijk duur. Wat eigenlijk wel raar is, want als een receiver zeg 800 euro kost, dan kunnen ze ook wel een pre maken voor 500-600 euro. Maar dat gebeurd niet dus kan me voorstellen dat je voor een 2e hands eindbak van 750e geen nieuwe pre gaat kopen van 1250-1500 euro. Dan zijn er 2 opties:
1.) Receiver met pre-outs gebruiken
2.) Oudere pre pakken

Dus optie 1 vind ik nog best reeel, maar dan moet je dus naar een receiver gaan kijken van 1 of 2 generaties geleden. Wat verder natuurlijk geen probleem is, als deze HDMI poorten heeft en de HD formaten kan decoderen.
Klopt, als ik ga voor optie 1, dan koop ik er een van een generatie terug.
Ik kom uit bij 2 merken, marantz en denon (in willekeurige volgorde).
Mijn voorkeur gaat uit naar een denon, maar dan moet ik wel kijken naar de 1908, de 1909 heeft bijvoorbeeld al geen pre-outs meer.
Bij marantz is de keuze ruimer, omdat marantz ngo bijna alle modellen voorziet van pre-outs.

Nadeel van marantz is dat deze volgens mij storings gevoelig zijn, of heb ik dat mis?
Voor zover bekend zijn er minder storingen bij Denon.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27
Met pre/pro's betaal je in het algemeen meer voor minder. En een dure pre/pro kopen waar je alle moderne functies mist is imo geld weggooien. Dat ze duurder zijn is markttechnisch gezien wel logisch want er worden véél minder pre/pro's verkocht dan receivers, dus moeten ze ook duurder zijn om het winstgevend te houden.

Je moet jezelf afvragen waarom een losse pre/pro beter is, mij is het antwoord nooit duidelijk geworden (behalve het geneuzel van 'Ja, maar hoe kan een Marantz, Denon of Onkyo pre/pro nu beter zijn dan die van Lexicon, Arcam en noem nog maar wat meer van die luxe-merken op?). En wat is dan in dit verband 'beter'?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• fisherman
Ik lees toch wel erg verontrustende verhalen over de nieuwe receivers van zowel denon als marantz.
Volgens mij komt het omdat er tegenwoordig gewoon te snel een model uitgebracht wordt met teveel software erin.
Het is allemaal wel leuk die nieuwe snufjes, maar het moet natuurlijk wel allemaal werken.

Ik heb overigens de parasound opgehaald en aangesloten en wat een geluid geeft dat ding zeg.
Als ik een denon of marantz gebruik zal ie iig niet in protectie springen omdat ik die als voorversteker zal gebruiken.

Op dit moment hangt mijn T752 er nog aan als voorversterker. Gisteren is die niet vastgelopen, maar onbetrouwbaar blijft ie. Het ontwerp van NAD, zeker van de oude spreekt mij erg aan. Dat doen die van Denon en Marantz mij zeker niet, maar het gaat mij ten eerste om de betrouwbaarheid.
Voor alsnog heb ik de parasound alleen nog maar in stereo aangesloten, ik moet nog wat interlinks erbij kopen.

De parasound is overigens licht gemod. De potmeters aan de achterkant zijn er allemaal buiten werking.
Dit zijn onnodige verbindingen en leveren nu geen risico op verstoring meer op. Daarnaast zijn de zekeringen binnenin vervangen door audiofiele versies. Ook de aansluitingen aan de achterkant zijnv ervangen.
Ik zal vanavond een paar fotos van de binnenkant posten.

• fisherman
Sorry voor de grootte maar hier de plaatjes van binnen en buitenkant:

Afbeeldingslocatie: http://i417.photobucket.com/albums/pp255/eko_andi/DSC_1398.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i417.photobucket.com/albums/pp255/eko_andi/DSC_1399.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i417.photobucket.com/albums/pp255/eko_andi/DSC_1400.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i417.photobucket.com/albums/pp255/eko_andi/DSC_1401.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i417.photobucket.com/albums/pp255/eko_andi/DSC_1402.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i417.photobucket.com/albums/pp255/eko_andi/DSC_1403.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i417.photobucket.com/albums/pp255/eko_andi/DSC_1404.jpg
Pagina: 1