Eerste inlog op debian server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
hallo mede tweakers

Ik heb vandaag geprobeer een debian server op te zetten.
Instalatie geslaagt, maar nu inloggen.
Tijdens de instal werd mij een paar keer om info gevraagt.
Dit ging om het volgende;
> root password
> domain

Dit heb ik netjes ingevuld en natuurlijk op geschreven.
Maar na het scherm dat de instal geslaagt is kom ik in een venster waar in hij vraagt om in te loggen.
Niks bijzonders zou je zeggen, nou toch wel.
hij vraagt;
> server login
> password
Nu heb ik daar alles geprobeerd wat ik op geschreven had.
maar steeds krijg ik login incorrect.................
Ben het even helemaal kwijt weet iemand iets dat ik vergeten ben of verkeerd invul ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:19

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
wat type
je precies
in bij de
login dan?

en welke
user heb
je aangemaakt
tijdens de setup?

Ok, genoeg op enter geramt. Als het goed is moet je tijdens de setup een rootww geven + een user om mee in te loggen. Met die user kun je inloggen (login: user, pass wat je opgegeven hebt) en met het rootww kun je inloggen (login: root, pass wat je opgegeven hebt).

Dus, wat gaat er precies mis, en wat wil je doen als je eenmaal binnen bent? Overigens zou ik met ubuntu beginnen, dat is vele malen gebruikersvriendelijker, want je volgende vraag hier gaat zijn 'ik zie een $ wat moet ik nu doen?".

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
ik heb alleen een root ww op moeten geven, nergens werd om een user naam gevraagt.
dus die heb ik ook nergens ingevult met de instal.
ik heb voor de zekerheid de instal twee keer overnieuw gedaan om te kijken of ik iets vergeten was.
maar nergens werd om een user name gevraagt alleen het wachtwoord voor de root.

srry dat ik mischien wat kort typte, dat is een schrijfstijl van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:05
Dus je login wordt 'root' en het password is uiteraard het password wat je hebt opgegeven. Maar ik ben bang dat, zoals Kees al zegt, je er daarna nog niet veel van gaat snappen. Je kan beter met een andere distro beginnen die wat gebruiksvriendelijker is en waar meteen een grafische interface bij zit. Zoals, ook door Kees gezegd :), Ubuntu.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Blackwolf-nl schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 21:52:
ik heb alleen een root ww op moeten geven, nergens werd om een user naam gevraagt.
dus die heb ik ook nergens ingevult met de instal.
Dan ben ik benieuwd hoe je Debian precies geinstalleerd hebt, want de Debian installer vraagt normaalgesproken toch echt om een naam voor een user account :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bart schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 21:54:
Dus je login wordt 'root' en het password is uiteraard het password wat je hebt opgegeven. Maar ik ben bang dat, zoals Kees al zegt, je er daarna nog niet veel van gaat snappen. Je kan beter met een andere distro beginnen die wat gebruiksvriendelijker is en waar meteen een grafische interface bij zit. Zoals, ook door Kees gezegd :), Ubuntu.
Als je bij de Debian-setup desktop aanvinkt, krijg je gewoon GNome erbij. Je kan daar echter alléén op inloggen met de aangemaakte user. Als de desktop niet is geïnstalleerd, kan je op de console toch gewoon useradd doen als je ingelogt als root bent? :) En middels apt-get daarna KDE / GNome / Whatever installeren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Kan je default via ssh inloggen op root, of staat dat (zoals het hoort) uit?

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
ik ben zoals kees & bart al is voorstelde nu bezig met de instal van ubuntu ..........
tis de eerste keer dat ik linux gebruik dus het is allemaal vogel werk voor me.
de oplossing log= root + pw wat ik had op gegeven klopte dus .....

@deadinspace
gewoon cd er in kiezen voor auto in het begin scherm en rollen maar.
en ik kan goed engels lezen maar gb werd niet gevraagt

@ de rest tnxss voor het mee denken dit wordt zeer gewaardeerd.

nu weer verder knutselen met ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:26
deadinspace schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 01:27:
[...]

Dan ben ik benieuwd hoe je Debian precies geinstalleerd hebt, want de Debian installer vraagt normaalgesproken toch echt om een naam voor een user account :P
Ik wilde zo'n reactie ook al plaatsen maar ben zelf ook niet zo'n held met Linux. Maar ik had een paar dagen geleden ook gewoon het scherm voor mijn neus. Enige "verwarrende" is dat je één gebruikersnaam en één wachtwoord moet opgeven terwijl er op de achtergrond twee gebruikers zijn aangemaakt: root & je eigen gebruikersnaam. Maar of je zelfgekozen wachtwoord of een leeg wachtwoord zou dan moeten voldoen bij beide accounts.

Daarnaast wordt Debian standaard toch met GNOME geinstalleerd? De twee varianten die ik heb geinstalleerd (ISO nummer 1 en de netwerk/download variant) hadden dat beide wel in ieder geval na de installatie via de grafische omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:33
Voor de netinstall moet je aangeven tijdens het installatieproces of je gebruik wilt maken van een GUI of niet. Dus heb je een Gnome omgeving gekregen met een netinstall van Debian dan heb je het kruisje niet weggehaald bij Desktop (*) tijdens het proces. Verder heb je, als je de live cd van Debian gebruikt wel standaard de Gnome omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elijan9
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:08
Misschien gebruik je karakters in je wachtwoord, zoals:
" (dubbele quote)
' (enkele quote)
` (grave quote)
~ (tilde)
^ (dakje)

Als je hier iets van gebruikt, deze kunnen afhankelijk van de "taal" instellingen wel eens "dead keys" zijn, dat wil zeggen dat je misschien tijdens de install iets als "e gebruikte, maar nu wordt dat ë en dan klopt je wachtwoord niet meer... En bijvoorbeeld "0 wordt volgens mij zelfs niets, omdat hier geen geldig karakter voor gevonden wordt.

Misschien verschijnt er een * voor elk wachtwoord karakter, in dat geval kijk eens of er voor elke toets wel een sterretje verschijnt, anders moet je wellicht een spatie na elke van deze "speciale" toetsen toevoegen...
Probeer ook eens in een console in te loggen (als je dat niet al doet), <ctrl>+<alt>+<F2>

War is when the young and stupid are tricked by the old and bitter into killing each other. - Niko Bellic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In zulke gevallen adviseer ik altijd het wachtwoord even als username in te vullen (zonder enter, natuurlijk) zodat je kunt zien wat je typed.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

jeanj schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 09:07:
Kan je default via ssh inloggen op root, of staat dat (zoals het hoort) uit?
sshd wordt standaard niet geinstalleerd, dus de kans dat hij daarmee in kan loggen is redelijk klein.

Als je het wel installeert staat PermitRootLogin standaard aan. Of dat al of niet "zoals het hoort" is kun je uitgebreid over twisten (ik ben het zwakjes met je eens). Er is in ieder geval bewust voor gekozen op basis van de volgende twee argumenten:
  • Upstream openssh heeft ook PermitRootLogin yes als default.
  • PermitRootLogin uit is niet significant veiliger dan aan, maar het geeft veel mensen wel de illusie dat het veiliger is. Dat is een gevaarlijke combinatie.
Zie ook bijvoorbeeld deze bug voor een discussie.
Blackwolf-nl schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 09:35:
@deadinspace
gewoon cd er in kiezen voor auto in het begin scherm en rollen maar.
en ik kan goed engels lezen maar gb werd niet gevraagt
Als je de Debian installer op een normale manier doorloopt krijg je nergens de optie "auto" (het enige dat er wat op lijkt is "guided" bij partitioning), en als je de Debian installer op een normale manier doorloopt krijg je echt de vraag voor een gebruikersnaam.

Welke iso heb je precies gedownload en waar?
@ de rest tnxss voor het mee denken dit wordt zeer gewaardeerd.
Graag gedaan hoor :+
Robkazoe schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 10:20:
Maar of je zelfgekozen wachtwoord of een leeg wachtwoord zou dan moeten voldoen bij beide accounts.
De Debian 5.0 installer accepteert lege wachtwoorden voor die accounts niet. De 6.0 installer disabled het root account als je die een leeg wachtwoord geeft ;)
Daarnaast wordt Debian standaard toch met GNOME geinstalleerd?
Alleen als "Desktop Environment" aangevinkt is bij "software selection" (een van de laatste stappen). Of die standaard aangevinkt is varieert, zo wordt hij standaard aangevinkt als er laptop hardware gevonden wordt bijvoorbeeld (ik weet niet of er nog andere criteria zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
@deadinspace

ik had hier nog een org debian server 3 cd liggen en daar was ik mee aan het spelen.
ik zal morgen als ik er nog zin in heb hem nog is laten lopen en dan kijken of ik iets tegen kom als "auto"of "guided"
zo ook zal ik dan nog is heel goed kijken voor desktop environment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Blackwolf-nl schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 20:42:
ik had hier nog een org debian server 3 cd liggen en daar was ik mee aan het spelen.
Oh, 3.0, da's best wel oud (uit 2002) :)

Ik ging er in mijn antwoorden van uit dat je de huidige stable, 5.0, gebruikte, of eventueel de beta van de aankomende 6.0.

Ik raad je sterk af zo'n oude versie te gebruiken; om te beginnen krijgt 3.0 (al lang) geen security updates meer, en sowieso is Debian 5.0 een stuk prettiger om te gebruiken dan 3.0. Om over oude software nog maar te zwijgen (zeker als je desktop software wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 01:27:
[...]

Tegenwoordig ja! Sinds 5.0 ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 21:52:
[...]

Oh, 3.0, da's best wel oud (uit 2002) :)

Ik ging er in mijn antwoorden van uit dat je de huidige stable, 5.0, gebruikte, of eventueel de beta van de aankomende 6.0.

Ik raad je sterk af zo'n oude versie te gebruiken; om te beginnen krijgt 3.0 (al lang) geen security updates meer, en sowieso is Debian 5.0 een stuk prettiger om te gebruiken dan 3.0. Om over oude software nog maar te zwijgen (zeker als je desktop software wil).
Ah... ik was te vroeg met replyen ;) :)

Alles na 3.0 is ook veel sneller... dus nieuwste stable erop.... of je gaat Ubuntu voor een server... ook super stabiel en iets nieuwer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2010 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ja, maar het is niet gebruikelijk om een antieke versie te installeren (zeker in het geval van Debian), dus mijn aanname dat hij de meest recente versie gebruikt (die ook alweer 1.5 jaar oud is overigens) is niet zo vreemd.
Sinds 5.0 ofzo ?
Nou, ik ben er toch vrij zeker van dat 4.0 dat ook al doet. Sterker nog, het verbaast me eigenlijk dat 3.0 het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 21:59:
[...]

Ja, maar het is niet gebruikelijk om een antieke versie te installeren (zeker in het geval van Debian), dus mijn aanname dat hij de meest recente versie gebruikt (die ook alweer 1.5 jaar oud is overigens) is niet zo vreemd.

[...]

Nou, ik ben er toch vrij zeker van dat 4.0 dat ook al doet. Sterker nog, het verbaast me eigenlijk dat 3.0 het niet doet.
Debian is volgens ,mij met een Sudo account begonnen nadat Ubuntu dit al een tijdje had.

Zal ergens bij 5 wel geïntroduceerd zijn, ik gebruikte toen meer CentOS voor stable en Ubuntu voor meer fancy en nieuw spul... nu alleen nog Ubuntu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Debian schakelt standaard sudo niet in voor je eerste gebruiker. In 3.0 niet, in 4.0 niet, in 5.0 niet en in 6.0 niet. (toevallig deze week nog zowel een 5.0 als 6.0 installatie gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
GuitarWeed schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:14:
Debian schakelt standaard sudo niet in voor je eerste gebruiker. In 3.0 niet, in 4.0 niet, in 5.0 niet en in 6.0 niet. (toevallig deze week nog zowel een 5.0 als 6.0 installatie gedaan).
Niet ?? dan ben ik zeker gek aan het worden.
Bij de expert install ( dat is tenminste die ik altijd kies) wordt er om een gebruikersnaam gevraagd.
vlak na de vraag allow root login. deze gebruiker wordt bij zowel Debian Lenny & Squeeze .
en volgens mij ook etch als eerste gebruiker erin gezet bij sudo. ( zie /etc/sudoers )

( ik geef dan wel bij allow root login net antwoord No )

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 21:55:
... je gaat Ubuntu voor een server... ook super stabiel en iets nieuwer.
Ubuntu prima hoor, maar in vergelijk met debian zelf is loopt debian toch soepeler hoor.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:34
Thc_Nbl schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:25:
[...]

Bij de expert install ( dat is tenminste die ik altijd kies) wordt er om een gebruikersnaam gevraagd.
vlak na de vraag allow root login. deze gebruiker wordt bij zowel Debian Lenny & Squeeze .
en volgens mij ook etch als eerste gebruiker erin gezet bij sudo. ( zie /etc/sudoers )

Daar ga je al. Zet allow root login op Yes, en je /etc/sudoers is vrij van gebruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
sorry dat ik mensen hier op het verkeerde been heb gezet qua de versie van debian....................
zoals ik al aan gaf ik had het hier gewoon liggen en had zo iets van kom laat ik het eens proberen.
ik had/heb er totaal geen ervaring mee, dus het was voor mij een leer project (klinkt wat sm achtig lol)
na jullie reakties gelezen te hebben met op en aanmerkingen, en voor al suggesties welke wel te gebruiken.
ga ik me er binnen kort toch weer aan wagen.
en wie weet kom ik jullie dan weer om goed advies vragen.
zoals ik in het begin al zei hier zit de no how ..... toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thc_Nbl schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:27:
[...]

Ubuntu prima hoor, maar in vergelijk met debian zelf is loopt debian toch soepeler hoor.
Tja, ervaring ligt hier toch echt andersom... pakketten welke niet niet goed werken met andere pakketten omdat er te oude pakketten en iets nieuwere gebruikt worden... bij Ubuntu heb je dit niet zo snel :) En dat het de boel om zeep zou helpen is bull aangezien dat bij Debian dus ook gebeurt door versie-verschillen... en dan kun je beter een nieuwer pakket hebben waar sneller een bug uit gehaald wordt dan een pakket dat er pas in mag omdat ze het na 2 jaar pas stable vinden ;)

No offence hoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Thc_Nbl schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 17:25:
[...]

Ah, ok, ik had het over de standaard (ncurses, niet grafisch, niet expert) install.
Pagina: 1