[netwerkprobleem]Geen toegang tot nas vanaf pc

Pagina: 1
Acties:

• Wim1991
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08-2024
Hallo,

Ik zit met een probleem. Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1146839/Fora/tekening.bmp

Situatie beschreven
In huis staat een standaard 4poort telfort multi PC modem. Dit modem is verbonden met een TP-LINK WR1043ND draadloze router (voor de laptop èn gigabit ethernet.) Ook zit PC1 hieraan. Totdusver waren er nog geen problemen, alle TP link poorten zijn gebruikt dus alle PC's zitten in hetzelfde netwerk.

Recentelijk is er een Netgear Readynas Duo RND2000 aangeschaft ivm dataopslag/backup/mediaserver.
Er zijn nu dus 5 netwerkapparaten terwijl er 4 netwerkpoorten beschikbaar zijn.

Het probleem dat nu is ontstaan
- Ik wil vanaf PC1 op de nas verbinden zodat video's vanaf de NAS kunnen worden gekeken. dit werkt in bovenstaande situatie niet. PC1 kan de NAS èn PC3 die ook gegevens deelt, niet vinden.
- Wanneer ik de popcorn hour PC1 aan het TP link router plaats dan vind hij de nas met bijbehorende share wèl!

Mijn vraag luidt: Hoe laat ik PC1 verbinden met de NAS als de situatie zo zou blivjen. Alle 4 netwerk poorten van de TP-LINK zijn al gebruikt, PC1 kan niet meer op de 10mb switch(te ver weg)
Het zou geen probleem zijn als de popcorn hour 10mbs verbinding heeft want zo snel is dat aparaat toch niet. Wel wil ik de gigabit-snelheid op de 2PC's die nu op de TP link zitten aangesloten wel behouden (ivm de NAS)

Vanuit PC3 kan er wèl op PC1-zijn share gekeken worden. Met de hostname is PC1 niet bereikbaar (//PC1) maar wel met het IP (\\192.168.1.xx)

Het TP-LINK netwerk draait in het "192.168.2.xx" netwerk, terwijl het standaard telfort modem én PC1 op "192.168.1.xx" draait. (ik heb twee verschillende netwerken omdat ik de TP link op een of andere manier geen verbinding kon krijgen met het internet en zo dus de PC's op de TP link ook geen internet hadden. Met het 2e netwerk is dat probleem niet meer aanwezig.

Dus hoe kan PC1 verbinding maken met de NAS?
PC1 draait op Win7

Wat ik al geprobeerd heb:
ipv. //nas --> //192.168.2.100 invullen op PC1, dit werkt niet.
Verder heb ik geen enkel idee hoe ik het voor elkaar moet krijgen. iedere suggestie is welkom!! Als jullie een betere suggestie voor de titel hebben, dan hoor ik dat ook graag!

Wim

[ Voor 6% gewijzigd door Wim1991 op 08-08-2010 17:56 . Reden: meer duidelijkheid geschapen ]

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:08

allure

Titaan fase 2/3

Zitten ze wel in hetzelfde subnet?
Zit alles in dezelfde werkgroep?
De kabel die van je modem afkomt, gaat die bij je tp-link router in de WAN poort?
Zoja, deze moet in een LAN poortje.

Laat de eerste router dan de DHCP handlen, geef je 2e router een ip-adres uit de range van je DHCP, dan kun je nog blijven benaderen.

[ Voor 98% gewijzigd door allure op 08-08-2010 18:02 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De verschillende subnetten vormen het probleem. Laat je router fungeren als switch, schakel DHCP erop uit en laat de router/modemcombo de IP's uitdelen. Dan zou je in principe wel bij de NAS moeten kunnen. Als dat niet mogelijk is dan zal je moeten schuiven met je netwerkhardware.

[ Voor 10% gewijzigd door Borromini op 08-08-2010 18:04 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Wim1991
Hallo allure en Borromini.
1Zitten ze wel in hetzelfde subnet?
2Zit alles in dezelfde werkgroep?
3De kabel die van je modem afkomt, gaat die bij je tp-link router in de WAN poort?
1 nee, want "het standaard telfort modem" -> 192.168.1.xx terwijl "TP link" --> 192.168.2.xx
2 PC1, NAS en PC4 zitten sowiezo in hetzelfde werkgroep.
3: Ja, die gaat daar inderdaad in. Want zo stond het in de handleiding, dus dat leek mij het meest logisch.

Kun je me misschien uitleggen waarom ik hem in een LAN poort zou moeten doen in plaats van de WAN poort? Want nu kom ik (als ik hem op een LAN poort zou doen) niet meer op de configuratie-pagina van de TP-link waardoor ik niet meer het overzicht van het draadloos netwerk heb. Of ik kan natuurlijk hem een IP geven, maar ik ben daar niet helemaal in thuis hoe ik dat moet doen.
De verschillende subnetten vormen het probleem.
Daar zat ik zelf ook al aan te denken!
Ik zal nu eerst even opzoeken hoe ik de router als switch moet instellen, want dat was volgensmij ook het oorspronkelijke plan. Maar ik herinner mij nog dat ik toen niet wist hoe ik dat moest instellen dus hem ik toen maar 2 netwerken gemaakt.

Wel maakt het het geheel een stuk gemakkelijker als alles in 1 netwerk (subnet?!) zit..

[ Voor 13% gewijzigd door Wim1991 op 08-08-2010 18:21 . Reden: borromini natuurlijk niet vergeten ;) ]

• Wim1991
Ik heb het nu voor elkaar gekregen, de twee verschillende netwerken/subnetten waren het probleem.

Is er niet een manier om de kabel vanaf het modem toch naar de WAN port te leiden zonder dat de router de DHCP server aan heeft staan en ik wel internet behoud? Ik vind het namelijk jammer dat ik op deze manier een snelle gigabit LAN poort verlies.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

allure schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 17:59:
De kabel die van je modem afkomt, gaat die bij je tp-link router in de WAN poort?
Ik zou denken dat die kabel net wél de WAN-poort in moet, aangezien je 'm zo op het netwerk aansluit (als uplink)?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik bedoel de kabel die van de 1e router afkomt heh

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 20:01

wowi

alles kun je laten zoals het is alleen je subnet masker even wijzigen in de routers beiden naar
255.255.0.0 dan kun je overal bij en heb je weer één netwerk.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Wim1991 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 18:41:
Ik heb het nu voor elkaar gekregen, de twee verschillende netwerken/subnetten waren het probleem.

Is er niet een manier om de kabel vanaf het modem toch naar de WAN port te leiden zonder dat de router de DHCP server aan heeft staan en ik wel internet behoud? Ik vind het namelijk jammer dat ik op deze manier een snelle gigabit LAN poort verlies.
Die manier is er dus wel maar dan zul je met een dubbele router + dhcp moeten werken.
1 dhcp-server + nat maakt het simpeler voor thuis gebruik.

Zoek in de 2e router het adres op waarop je het ding nu nog kan benaderen en verander deze in 192.168.1.2 bijv.

Als dan je modem/router dhcp word zou ik deze als 192.168.1.1 doen.

1e router 192.168.1.1
2e router 192.168.1.2
NAS 192.168.1.3

Dan laat je je dhcp ip`s uitdelen vanaf 192.168.1.5 t/m 192.168.1.25 naar gelang je clients hebt of verwacht. Op deze manier heb je ook nog 2 vrije ip-adressen voor apparatuur met een vast ipadres (een NAS of een printer)
De DHCP moet dan wel uit op de 2e router.

[ Voor 6% gewijzigd door allure op 08-08-2010 19:09 ]

• Wim1991
Allure, bedankt voor je laatste bericht. Ik ben nu heel wat GB's aan het overzetten naar de NAS dus kan nu beter even geen veranderingen in de DHCP doorvoeren. Vanavond ga ik dit zeker even proberen! Want ik moet toegeven; het maakt het geheel wel een stuk overzichtelijker wanneer je beide routers en de nas een IP geeft naar eigen voorkeur.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het probleem ligt bij je standaard telfort router.

Deze is niet bekend met het subnet achter je 2e router, Daar door komt al het verkeer wel aan bij je pc maar het antwoord van je pc zal nooit terug kunnen komen omdat ook deze dit sunbnet niet kent en dus al het verkeer naar de default gateway stuurd.

Ja zal het subnet bekend moeten maken. Dit doe je door een route toe te voegen. dit kan zowel op je router als op je pc. vaak is op de router het makkelijkt. dan hoef je alle randappartuur niet aan te passen met dezelfde router. als dit niet kan (je weet het niet met die custom provider dingen) doe het dan op je pc met het "route add" comando in de cli

(een vast ip/reservering op de wan van 2e router is dan wel min of meer verplicht)

Dus het kan gewoon

als het met de lan poort zoals voorgesteld boven kan verdient het wel de voorkeur

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 08-08-2010 19:34 ]

Iperf

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Wim1991 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 18:19:
Daar zat ik zelf ook al aan te denken!
Ik zal nu eerst even opzoeken hoe ik de router als switch moet instellen, want dat was volgensmij ook het oorspronkelijke plan.
Dat kan je hier vinden: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point :)
Pagina: 1