starten met embedded linux op ARM development boards

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-10 08:14
omdat het programmeren van 8-bit avr microcontrollers mij niet al te goed af gaat, wil ik beginnen met ARM microcontrollers. okee, een ARM programmeren is moeilijker, maar ik wil er een embedded OS op draaien, een linux distro. blijkbaar kan dat met de modellen met meer geheugen. nu ben ik zelf een stuk meer thuis in linux, dus dat moet wel lukken.

nu ben ik dus op zoek naar een mooie, niet al te dure development board.
het eerste waar ik op kwam was de beagleboard.
hartstikke mooi ding, maar wel 150 dollar/113 euro. wat toch iets te duur is, zeker omdat ik niet echt weet wat ik ermee wil doen dus het moet een soort van instapmodel zijn. ik zou er zelf wel graag een stel RS232, min. 1 usb-host poort en een geheugenkaartlezer. video-uitgang & ethernet zijn geen must.

een probleem, ik weet bijna niets van individuele ARM IC's, de typenummers zeggen mij niets en het flash/ram geheugen op het bordje zelf, wat is het minimum voor een kernel + wat packages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
http://www.gumstix.com/ is mischien ook aardig om naar te kijken.

Beagleboard is wel een aanrader, erg leuk board, met veel documentatie en active community..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
http://www.friendlyarm.net/products/mini2440

is wellicht ook interessant, pik je op @ ebay voor 80$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
die is wel heel erg mooi, voor die prijs krijg je er zelfs een lcd schermpje bij :P

//edit
ik denk dat ik voor de hawkboard ga, maar ik ben er nog niet zeker van. ik ga eerst maar eens goed nadenken wat ik er mee wil doen. de website www.elinux.org is vooral erg handig.

[ Voor 24% gewijzigd door oddish2211 op 09-08-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bikkel70
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-09 00:26
Een ethernet aansluiting is toch wel erg handig hoor.. dan kun je bijvoorbeeld je applicatie schrijven op je hostsysteem en evt direct uitvoeren op je target d.m.v. NFS. Zonder 'm eerst op een geheugenkaartje te moeten kopieeren.

Maar wat voor ARM board je ook koopt.. Let er op dat je ARM processor een MMU ( memory management unit ) bevat! .. Dus bv geen ARM7 controller ! Anders kun je namelijk geen "volledige" linux distro draaien, maar ben je aangewezen op bv uClinux wat toch redelijk wat beperkingen kent.

Die FriendlyArm is een leuk dingetje, maar er zitten redelijk vervelende connectoren op voor de IO.. deze hebben een steek van 2 mm ( i.p.v. de gebruikelijke 2.54 mm ). Hoeft geen probleem te zijn, maar het is maar dat je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:00
Ik heb je even DM gestuurd over een FriendlyARM ding die ik nog had liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
eigenlijk wat ik in gedachte heb is dat ik er linux op wil zetten, en dan allerlei hardware erop aansluiten. maar dan krijg je eigenlijk een kleine computer met gpio pinnen. en voor die prijzen, ik laat het even rusten. dit topic kan mooi als lijstje met url's dienen voor andere mensen. als ik nog meer websites vind gooi ik die gewoon in m'n startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Mooi idee, ik heb hier ook al eens naar zitten kijken maar zoals Bikkel70 aangeeft, ik kwam toen alleen betaalbare setjes tegen zonder MMU helaas.

Er is zelfs een Debian ARM versie: http://www.debian.org/ports/arm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-10 00:37
Waarom wil je eigenlijk een Linux distro draaien? Wat voor toepassingen heb je in gedachten?

Als je alleen maar RS232, USB en geheugenkaarten wilt aansturen, lijkt me dat een beetje overkill.
Linux lijkt me vooral handig als je bv. netwerkfunctionaliteit nodig hebt, een grafische shell wilt draaien
of een file systeem nodig hebt. Dat laatste kan dan misschien handig zijn voor je geheugenkaart, maar daar zijn ook andere oplossingen voor.

Je zou ook aan een compact RTOS kunnen denken als platform, dat stelt i.h.a. veel minder eisen aan de controller m.b.t. RAM, ROM en MMU. Je kunt dan ook met veel simpeler development boardjes aan de gang.

Als je de overstap van 8-bit AVR naar ARM wilt maken, zou ik dat alleen met Linux doen als je een kant-en-klare distro kunt vinden die zo op je target board kan draaien. Zo niet, dan zou ik eerst de
ARM architectuur goed leren kennen voordat je een distro gaat porten. De ARM architectuur is fraai en heeft veel te bieden, maar heeft een andere learning curve dan bv. AVR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 13:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik vind het beagleboard ook erg interessant maar ook ietwat te duur.. Als je echt wil zou er misschien eens een inkoopactie op samenkopen.net moeten worden gestart :7

De hawkboard is overigens iets goedkoper, die heb je al voor 90 dollar. Heeft helaas dan weer geen hdmi maar wel weer vga en sata(!)

Ik zou zelf ook eerder gaan voor iets met een OS en een mogelijkheid voor het aansluiten van een scherm, het debugt veel makkelijker..Echter wel een beetje overkill voor een hoop dingen. Wat wil je er precies mee gaan doen?
Pagina: 1