Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer komt niet uit slaapstand

Pagina: 1
Acties:

• Florian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-11 22:58
Ik heb hier een oude computer draaien die ik gebruik als server. Iedereen in het netwerk kan hier op backupen, gedeelde bestanden openen etc.
Om stroom te besparen zet ik hem in slaapstand en via wake on lan kan ik hem weer aan zetten als ik de server nodig heb.

Dit gaat allemaal goed, de server gaat in slaapstand en als ik het magic pakket verstuur gaat hij ook aan, fans gaan weer draaien en de hd’s spinnen op.
Alleen het probleem is dat hij daar blijft hangen. Het beeldscherm blijft in standby en windows hervat niet. De enige oplossing is om de server uitzetten en opnieuw aan. Vervolgens hervat hij windows wel gewoon.

Ik ben toen gaan testen en kwam erachter dat wanneer hij zeg maar minder dan 2 minuten in slaapstand staat dat hij wel normaal hervat, langer dan 2 minuten gaat het mis.

Wat ik al gedaan heb:
De laatste drivers geïnstalleerd
De nieuwste bios erop gezet
1 geheugen reepje gebruikt de rest eruit
ACPI instellingen in de bios bekeken
Programma MCE standby tool geïnstalleerd.

Het gaat om een:
AMD Athlon 64 3000+ (socket 754)
Asus K8V SE Deluxe
Zit 1,25 gb ram in
Nvidia FX5200 videokaart
Er staat windows 7 ultimate X86 op.

Iemand suggesties of oplossingen??

Verwijderd

Florian schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 15:59:
Ik heb hier een oude computer draaien die ik gebruik als server. Iedereen in het netwerk kan hier op backupen, gedeelde bestanden openen etc.
Lijkt me ook niet echt handig om eerst de server te moeten "laten ontwaken" om bij je (gedeelde) bestanden te kunnen.
Heel het principe van een (server/netwerk) share is zo weg. (is mijn bescheiden mening)

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Hij geraakt dus voorbij de POST maar niet in Windows? Heb je al eens geprobeerd je OS te herinstalleren of ergens anders als test even te laten draaien?

Wel raar dat je Windows 7 als server OS laat draaien. Neem dan toch Windows Server 2008 R2, is zelfde kernel, maar dan optimized voor server.

Of heb je enkel een license over voor de ultimate?
Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:38:
[...]

Lijkt me ook niet echt handig om eerst de server te moeten "laten ontwaken" om bij je (gedeelde) bestanden te kunnen.
Heel het principe van een (server/netwerk) share is zo weg. (is mijn bescheiden mening)
Dat is jouw mening, maar als je zelf de energierekening begint te betalen zal je de eerste jaartjes toch ook wel zo denken denk ik :).
Of je moet een eeeboxje kopen ofzo.

Ofwel gebruikt hij zijn server om te archiveren ofzo, maar dat is zijn keuze :p.

[ Voor 45% gewijzigd door GuntherDW op 08-08-2010 16:44 ]

• Florian
Ik ben degene die de server het meest gebruikt ook op afstand buiten het netwerk. De rest van mijn familieleden gebruiken hem vooral voor de films die erop staan backup enzo gaat automatisch. Het is dus niet nodig dat hij altijd aan staat en uit slaapstand ontwaken duurt over het algemeen niet zo lang.

De reden dat er windows 7 32 bits opstaat was vooral omdat ik er ook een tv server (van MediaPortal) op heb draaien. Deze tv kaart werkt niet met een 64 bits windows dus ook niet met Windows Server 2008 R2.
Inmiddels wordt deze tv kaart niet meer gebruikt (gebruik nu iptv).

Ik kan dus overwegen om er Windows Server 2008 R2 op te zetten. Licenties is geen probleem beide besturingssystemen worden aangeboden door mijn studie.
Echter alles draait nu goed op de slaapstand na. Dus het mooist zou zijn als ik het gewoon aan de praat krijg. Scheelt weer wat tijd en je weet ook niet zeker of het op Server 2008 R2 wel werkt.

Hij komt trouwens ook niet voorbij de POST. Athans dat denk ik want het scherm blijft gewoon op zwart staan (standby). De fans en hd's draaien wel.

• GuntherDW
Ik vind het raar dat je scherm ook niet terug aanspringt.
(Waarom hangt er een scherm aan je server eigenlijk?)

Staat hij echt *uit*, of in stand-by?
Als in : je kan de stroom eraf halen, bij een vriend gaan installeren, opstarten en je krijgt alles terug net zoals voor je hem "afgesloten" hebt.

Als er een toetsenbord aan hangt moet je eens bij je server zitten als je hem nodig hebt, en zien of hij de POST weldegelijk voorbij geraakt.
Maar na een reboot gaat het dan terug zeg je.

Ik denk nu eigenlijk net aan iets.

Heb je nog een reserve voeding ergens liggen? Misschien dat die bijna gaar is?

[ Voor 34% gewijzigd door GuntherDW op 08-08-2010 17:10 ]

• Florian
Dat scherm hangt eraan om te testen waarom hij niet uit slaapstand komt. Normaal hangt er geen scherm aan.
Hij staat wel uit in de zin van dat de onderdelen niet meer bewegen of herrie maken. Ik heb wel het gevoel dat de processor of geheugen onder spanning wordt gehouden, want als ik de stekker eruit trek start hij opnieuw op.

edit:

Ik hang er ff een andere voeding in. Ik weet niet of het hier aan ligt want voor de rest draait hij stabiel.
Toetsenbord en muis hangen er op dit moment ook aan.
Ik krijg echt niks te zien. Als ik hem weer aanzet dat blijft het scherm op zwart en na het op spinnen van de hd's doet hij niks meer. De hd's ratelen ook niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Florian op 08-08-2010 17:15 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zet eerst even iets als 'post video ram on resume' aan wat je meestal ergens in de bios terugvind, wellicht dat dat scheelt met je diagnoses maken. Desnoods met een prut videokaartje.
Vooralsnog laat ik 'm nog even hier staan, maar het kan zijn dat je topic toch beter op z'n plek is in de hardware hoek.

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 08-08-2010 18:09 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

GuntherDW schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:43:

Dat is jouw mening, maar als je zelf de energierekening begint te betalen zal je de eerste jaartjes toch ook wel zo denken denk ik :).
Euh, ik betaal al jaren (ongeveer 20) zelf de energie-rekening voor ons 4 kopige huishouden/gezin (incl de kosten van de server die in de meterkast ligt ;) ), dus nee ik denk zo niet.
Ik denk, als je een (soort van) "server" wil draaien, dat je niet moet gaan kijken op een paar tientjes extra aan je energie-rekening op jaar basis.

• GuntherDW
Florian schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 17:11:
Dat scherm hangt eraan om te testen waarom hij niet uit slaapstand komt. Normaal hangt er geen scherm aan.
Hij staat wel uit in de zin van dat de onderdelen niet meer bewegen of herrie maken. Ik heb wel het gevoel dat de processor of geheugen onder spanning wordt gehouden, want als ik de stekker eruit trek start hij opnieuw op.
Standby dus. Volgens mij is de S3 implementatie of integratie van je OS/BIOS/... niet zo goed.
Ofwel speelt er iets anders parten, je videokaart misschien. Gebruik je legacy drivers of diegene die bij windows kwamen?

Je zou met S1 kunnen proberen, maar dan bespaar je minder stroom.

S3 is dat in principe enkel je ram nog stroom krijgt voor het behouden van de data, maar de rest praktisch uit staat.

• Florian
Ik heb post video ram on resume aangezet. Nu komt er wel wat in beeld, namelijk het type videokaart, dat wat je altijd hebt voor het bios scherm.
Ook heb ik een andere voeding en videokaart (wel van hetzelfde tpye maar ander merk) geprobeerd. Ik heb de nvidia drivers eraf gehaald en de standaard drivers van windows gebruikt, maar toen was er geen energie besparing stand meer beschikbaar.

Vervolgens ben ik weer een beetje gaan proberen met het programmaatje MCE Standby tool. Ik heb geen idee wat ik gedaan heb, maar met sluimerstand S4 lukt het in wel. Deze energie stand was eerst niet beschikbaar, maar ik vind het goed en laat het zo.
Pagina: 1