Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[bash] Simpel backupscript

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-11 19:21
onderstaand mijn backupscript, die ik met veel googlen en voorbeelden gemaakt heb.
mischien dat er mensen zijn die nog opmerkingen hebben ter verbetering, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

waarom ik dit hier post? omdat het mijn eerste linux bash script is, en ik graag wat meer ervaring ermee op zou willen doen, dus alle advies is welkom!

Mocht het niet voldoen aan de eisen van dit forum hoor ik het natuurlijk graag :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
#!/bin/bash

usb_path="/media/disk/"
usb_path1="/media/disk1"
BEEP="/usr/bin/beep"
BEEPRIGHT="-l 100 -f 2000 -n -l 150 -f 3000"
BEEPFAIL="-f 523.251 -l 100 -D 100 -n -f 391.995 -l 100 -D 100 -n -f 329.628 -l 100 -D 100 -n -f 261.626 -l 200"

DATE=$(date +%Y-%m-%d)
BACKUP_DIR="/var/hda/files"

if [ -d $usb_path ]
    then
        SOURCE="$usb_path"
            # kopieer bestanden naar de eerste HDD
        # als de backup gelukt is laten we een simpel melodietje horen als teken dat de schijf verwijderd kan worden, en mailen we de administrator
        /bin/tar -cpf $BACKUP_DIR $SOURCE/$DATE.tar
        $BEEP $BEEPRIGHT
            mailx -s"`hostname``userid` BACKUP SUCCESSFULL ON $DATE  " you@yourdomain.com < /dev/null

elif [ -d $usb_path1 ]
        then
        SOURCE="$usb_path1"
        # kopieer bestanden naar de tweede HDD
        # als de backup gelukt is laten we een iets simpel melodietje horen als teken dat de schijf verwijderd kan worden, en mailen we de administrator
        /bin/tar -cpf $BACKUP_DIR $SOURCE/$DATE.tar
        $BEEP $BEEPRIGHT
        mailx -s"`hostname``userid` BACKUP VAN $DATE WAS SUCCESVOL  " you@yourdomain.com < /dev/null

else
        # blijkbaar hing er geen schijf aan de pc, de backup kon dus niet worden voltooid!                
        # laat een wat uitgebreider melodietje horen, en mail de administrator
        $BEEP $BEEPFAIL
        mailx -s"`hostname``userid` BACKUP VAN $DATE WAS SUCCESVOL  " you@yourdomain.com < /dev/null

fi

waar ik nou nog naar opzoek ben is een iets uitgebreidere fout controle, want het script word gebruikt op een server zonder monitor, maar volgens mij is dit al een goede basis!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Yonah schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 14:29:
Mocht het niet voldoen aan de eisen van dit forum hoor ik het natuurlijk graag :)
Waar hoort mijn topic?
Het is hier geen rate-my-script ;)
Je kunt eventueel eens kijken in [Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV maar, to be honest, een backupscriptje is nou niet echt wereld schokkend en als ik het jouwe van commentaar ontdoe blijft er weinig spannends over. Een tarretje bakken kan iedereen wel hier denk ik en de beepjes zijn toeters-en-bellen (pun intended :P ) die weinig boeiend zijn.

Verder heeft dit ook maar weinig met programmeren te maken, NOS lijkt me dan al een geschiktere plek.

[ Voor 84% gewijzigd door RobIII op 08-08-2010 14:35 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Dit topic is gesloten.