onderstaand mijn backupscript, die ik met veel googlen en voorbeelden gemaakt heb.
mischien dat er mensen zijn die nog opmerkingen hebben ter verbetering, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
waarom ik dit hier post? omdat het mijn eerste linux bash script is, en ik graag wat meer ervaring ermee op zou willen doen, dus alle advies is welkom!
Mocht het niet voldoen aan de eisen van dit forum hoor ik het natuurlijk graag
waar ik nou nog naar opzoek ben is een iets uitgebreidere fout controle, want het script word gebruikt op een server zonder monitor, maar volgens mij is dit al een goede basis!
mischien dat er mensen zijn die nog opmerkingen hebben ter verbetering, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
waarom ik dit hier post? omdat het mijn eerste linux bash script is, en ik graag wat meer ervaring ermee op zou willen doen, dus alle advies is welkom!
Mocht het niet voldoen aan de eisen van dit forum hoor ik het natuurlijk graag
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| #!/bin/bash
usb_path="/media/disk/"
usb_path1="/media/disk1"
BEEP="/usr/bin/beep"
BEEPRIGHT="-l 100 -f 2000 -n -l 150 -f 3000"
BEEPFAIL="-f 523.251 -l 100 -D 100 -n -f 391.995 -l 100 -D 100 -n -f 329.628 -l 100 -D 100 -n -f 261.626 -l 200"
DATE=$(date +%Y-%m-%d)
BACKUP_DIR="/var/hda/files"
if [ -d $usb_path ]
then
SOURCE="$usb_path"
# kopieer bestanden naar de eerste HDD
# als de backup gelukt is laten we een simpel melodietje horen als teken dat de schijf verwijderd kan worden, en mailen we de administrator
/bin/tar -cpf $BACKUP_DIR $SOURCE/$DATE.tar
$BEEP $BEEPRIGHT
mailx -s"`hostname``userid` BACKUP SUCCESSFULL ON $DATE " you@yourdomain.com < /dev/null
elif [ -d $usb_path1 ]
then
SOURCE="$usb_path1"
# kopieer bestanden naar de tweede HDD
# als de backup gelukt is laten we een iets simpel melodietje horen als teken dat de schijf verwijderd kan worden, en mailen we de administrator
/bin/tar -cpf $BACKUP_DIR $SOURCE/$DATE.tar
$BEEP $BEEPRIGHT
mailx -s"`hostname``userid` BACKUP VAN $DATE WAS SUCCESVOL " you@yourdomain.com < /dev/null
else
# blijkbaar hing er geen schijf aan de pc, de backup kon dus niet worden voltooid!
# laat een wat uitgebreider melodietje horen, en mail de administrator
$BEEP $BEEPFAIL
mailx -s"`hostname``userid` BACKUP VAN $DATE WAS SUCCESVOL " you@yourdomain.com < /dev/null
fi |
waar ik nou nog naar opzoek ben is een iets uitgebreidere fout controle, want het script word gebruikt op een server zonder monitor, maar volgens mij is dit al een goede basis!