[Ubuntu] Installeren OP USB-stick (pendrive)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een manier om Ubuntu 10.04 op een USB-stick te installeren. Aanleiding hiervoor is dat mijn laptop is gevallen waardoor de connectie tussen mijn harddisk en het moederbord defect is. De laptop werkt verder perfect en nu wil ik deze dus blijven gebruiken zonder harddisk.

Ik heb zelf al het e.e.a. gezocht via google en tot nu toe vind ik alleen tools om een Ubuntu Live USB-stick te maken (Universal USB Installer). Dit werkt goed maar het probleem is dat dit hetzelfde werkt als de Live CD. Je kunt dus wel Ubuntu proberen maar wanneer je afsluit wordt er niets opgeslagen. Via deze Live USB kan ik ook Ubuntu installeren op mijn andere 8 GB USB-stick maar dan begint het probleem.

De installatie gaat helemaal goed en ik voer een restart uit met alleen de 8 GB USB-stick in mijn laptop waarop dus de volledige Ubuntu versie staat. Om een of andere reden wil hij dan niet booten, ik krijg het bios scherm en daarna een volledig leeg scherm met alleen een liggend streepje ( _ ) links bovenaan.

De USB-stick is bootable want als ik er een Ubuntu Live USB-stick van maak met Universal USB Installer dan werkt dit wel gewoon. Maar dus weer alleen met de test versie.

Excuses voor het hele verhaal maar ik weet nu niet meer waar ik naar moet zoeken om dit werkend te krijgen dus hopelijk kan iemand mij verder op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je bij de installatie wel aangegeven dat ie GRUB op je stick moet installeren? Zo niet, moet je dat nog even handmatig doen. Hoe is uitgebreid te vinden op internet.

offtopic:
Waar haal je een 8 Gigabit USB-stick :o

[ Voor 28% gewijzigd door Room42 op 08-08-2010 03:44 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 03:40:
Heb je bij de installatie wel aangegeven dat ie GRUB op je stick moet installeren? Zo niet, moet je dat nog even handmatig doen. Hoe is uitgebreid te vinden op internet.
Als dat niet een standaard optie is bij installatie vanaf de Live USB dan heb ik dit niet gedaan. Ik ga dit eerst checken en anders installeren.
offtopic:
Waar haal je een 8 Gigabit USB-stick :o
Nog niet eerder een 1 GB USB-stick gezien? :+ Maar je het gebt gelijk, het moest 8 GB zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-09 20:12
http://www.pendrivelinux....710-gutsy-gibbon-install/
probeer deze eens, staat gewoon op de eerste pagina van een google query ;)

volgens mij zijn er ook tooltjes die ene live CD maken met daarnaast nog een aparte partitie voor je home dir..
ik WEET dat je van een live-cd gewoon een live-usb kan maken met behoud van wijzigingen, alleen een kwestie van even zoeken dus :)

en deze
of deze
maar deze is mischien nog veel beter
en deze had ik ook nog

het is alleen even puzzelen, aangezien de meestel wel een persistant install ondersteunen, maar ik heb ze zelf nog niet geprobeerd

[ Voor 34% gewijzigd door Aherin op 08-08-2010 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Je kan een andere bootloader dan GRUB proberen installeren op je USB stick?
Probeer eens met syslinux na de installatie je USB stick bootable te maken.

Er zijn genoeg guides van online te vinden en heeft bij mij persoonlijk altijd gewerkt :).

edit: die andere bootloader is omdat ik denk dat je niet vaak nieuwe kernels gaat installeren op je USB stick.
Ik persoonlijk probeer m'n write cycli zo laag mogelijk te houden op USB sticks.

[ Voor 28% gewijzigd door GuntherDW op 08-08-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
GuntherDW schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 15:10:
[...]

edit: die andere bootloader is omdat ik denk dat je niet vaak nieuwe kernels gaat installeren op je USB stick.
Ubuntu update toch best vaak z'n kernel.
Ik persoonlijk probeer m'n write cycli zo laag mogelijk te houden op USB sticks.
Is dat nou nog steeds nodig? Is dat niet van een (paar) jaar geleden?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27

Matis

Rubber Rocket

Hoe ik eenzelfde probleem ooit heb opgelost:

Bricked laptop, USB-stick met daarop Ubuntu middels WUBI, installatie-procedure starten, als installatie-locatie /dev/sdb kiezen (in mijn geval de USB-stick waar de ISO opstond) en installeren.
Daarna kon ik Ubuntu gewoon vanaf USB-stick booten en wijzigingen werden gewoon opgeslagen op de USB-stick. Dat jij niet door je GRUB heenkomt vind ik gek. Staat je boot-volgorde wel goed ingesteld? Meestal kun je dat met F12 zelf handmatig aangeven welk device als eerste wordt gebruikt om vanaf op te starten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Ubuntu heb je hier zelf een tool voor.

Onder system -> administrator -> create usb image oid. Hier kun je met 2 klikken een Ubuntu ISO op een USB stick zetten. Je kunt ook aangeven dat hij een aparte partitie moet aanmaken waarop hij alle wijzigingen moet bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Room42 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 15:18:
[...]
Ubuntu update toch best vaak z'n kernel.

[...]
Is dat nou nog steeds nodig? Is dat niet van een (paar) jaar geleden?
Kan misschien zijn, zo hebben ze een tijdje geleden in c't een test uitgevoerd op een 2GB stick als ik het me goed herinner.
Daar hadden ze minstens 4TB naar kunnen schrijven voor hij fouten begon te geven.

Maarja, dat is meer mijn persoonlijke instelling. Ik wacht ook nog met SSD's omdat ik altijd schrik heb voor die schrijfcycli "limiet".

Maar ik ga wat te ver off-topic :).

Je kan desnoods best zelf een kernel installeren en manueel instellen eh. Dan ben je niet afhankelijk van die kernel updates, en update je enkel wanneer jij dat wilt.
Is altijd handig imo. Ik vind het zo vervelend als ik moet gaan liggen rebooten op een linux pc omdat een update de kernel heeft liggen updaten, en bepaalde kernel modules gaan liggen zeiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

www.pendrivelinux.com is sowieso een distributie die ervoor gemaakt is...

Hier kun je ook je USB stick partitioneren om wat persoonlijke files e.d. op te zetten.

Kun je het anders niet Ubuntu via een CD / DVD installeren? Of zit er geen drive in je laptop?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:56
Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 15:26:
In Ubuntu heb je hier zelf een tool voor.

Onder system -> administrator -> create usb image oid. Hier kun je met 2 klikken een Ubuntu ISO op een USB stick zetten. Je kunt ook aangeven dat hij een aparte partitie moet aanmaken waarop hij alle wijzigingen moet bijhouden.
Ja dat werkt toch met het casper-rw :)? Mijn ervaring de laatste keer was dat er toch wat dingen verdwenen en heb het toen zo gedaan ->

Ubuntu live cd maken -> als installatie lokatie je usb stick kiezen -> laatste pagina kan je onder advanced kiezen waar je grub wil, hier je usb stick aan klikken

dan werkt het helemaal en ziet hij je usb stick dus als harde schijf en niet als live cd.

[ Voor 14% gewijzigd door ex87 op 08-08-2010 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
ex87 schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 19:41:
[...] laatste pagina kan je onder advanced kiezen waar je grub wil, hier je usb stick aan klikken
Dat is inderdaad wat ik bedoelde met het tijdens de installatie GRUB op de stick installeren.
GuntherDW schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 15:28:
[...]

Maarja, dat is meer mijn persoonlijke instelling. Ik wacht ook nog met SSD's omdat ik altijd schrik heb voor die schrijfcycli "limiet".

[...]
Zonde want dat is echt verouderde kennis. Tegenwoordig gaan ze jaren mee. Ik stel geen systeem meer samen zonder SSD (voor mezelf dan).

[ Voor 40% gewijzigd door Room42 op 08-08-2010 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 03:25:
Ik ben op zoek naar een manier om Ubuntu 10.04 op een USB-stick te installeren. Aanleiding hiervoor is dat mijn laptop is gevallen waardoor de connectie tussen mijn harddisk en het moederbord defect is. De laptop werkt verder perfect en nu wil ik deze dus blijven gebruiken zonder harddisk.

Ik heb zelf al het e.e.a. gezocht via google en tot nu toe vind ik alleen tools om een Ubuntu Live USB-stick te maken (Universal USB Installer). Dit werkt goed maar het probleem is dat dit hetzelfde werkt als de Live CD. Je kunt dus wel Ubuntu proberen maar wanneer je afsluit wordt er niets opgeslagen. Via deze Live USB kan ik ook Ubuntu installeren op mijn andere 8 GB USB-stick maar dan begint het probleem.

De installatie gaat helemaal goed en ik voer een restart uit met alleen de 8 GB USB-stick in mijn laptop waarop dus de volledige Ubuntu versie staat. Om een of andere reden wil hij dan niet booten, ik krijg het bios scherm en daarna een volledig leeg scherm met alleen een liggend streepje ( _ ) links bovenaan.

De USB-stick is bootable want als ik er een Ubuntu Live USB-stick van maak met Universal USB Installer dan werkt dit wel gewoon. Maar dus weer alleen met de test versie.

Excuses voor het hele verhaal maar ik weet nu niet meer waar ik naar moet zoeken om dit werkend te krijgen dus hopelijk kan iemand mij verder op weg helpen.
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Ik heb hetzelfde probleem meerdere malen gehad en bij mij lag het aan de GRUB bootloader. Deze lijkt niet te deugen bij mij. Ik had het probleem toen ik Debian 5 wilde installeren op mijn machine en toen bleef hij bij de "_" hangen. Hetzelfde had ik bij Ubuntu 10.04 desktop en later bij de server variant.

De oplossing die ik gebruikt heb: GRUB lekker laten liggen voor wat het is en de LILO bootloader gebruiken.

Bij de installatie vraagt hij op een gegeven moment om GRUB te installeren. Zeg dat je dat niet automatisch wilt doen maar handmatig. Laat GRUB installeren op een floppy. In mijn server zit geen floppy waardoor de installatie een "kritische fout" kreeg inclusief mooi rood scherm. Vervolgens kom je bij de "index/inhoudsopgave" uit van het installatieproces. Kies dan hier voor de LILO bootloader installatie (ik weet niet precies hoe dit hoofdstuk heet) en druk op enter. Het installatieproces gaat verder en installeert dan LILO. LILO pakt hij bij mij wel en dan draait hij gewoon lekker door.

Disclaimer: Ik ben zelf geen Linux-expert en ik ben in 2 weken tijd bezig met mijn vierde installatie van een Linux-systeem. Het lijkt mij ook geen oplossing om het probleem op te lossen maar meer een workaround. Maar LILO werkt hier als een tierelier en ik heb GRUB nog nooit iets zien opstarten.

Misschien dat het aan een bepaalde hardware component ligt? Dit is mijn systeem in ieder geval. De Intel SSD is de harde schijf waar ik het OS probeer op te zetten.

#ProductPrijsSubtotaal
4Samsung EcoGreen F3 HD153WI , 1.5TB€ 68,41€ 273,64
1Fractal Design Define R2€ 94,85€ 94,85
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G€ 42,23€ 42,23
1MSI 785GTM-E45€ 61,51€ 61,51
1AMD Athlon II X2 240E€ 65,62€ 65,62
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 32,08€ 32,08
1Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB€ 104,99€ 104,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 674,92

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de reacties en het op weg helpen. Ik ben nu wat verder met de Ubuntu Live USB-stick en zo werkend dat instellingen gewoon worden opgeslagen. Ik heb hiervoor gewoon de "Universal USB Installer" gebruikt welke ik ook in mijn beginpost heb genoemd maar dan nu met de "persistant" optie (casper-rw). Dit had ik al eerder gedaan maar toen leek mijn laptop vast te lopen tijdens installatie. Het maken van de "persistant" partitie bleek achteraf gewoon een tijd te duren en ik had wat meer geduld moeten hebben.

Nu ik in ieder geval een werkende USB-stick heb ga ik nu een aantal andere opties proberen om een totale Ubuntu install op een USB-stick te krijgen zoals in genoemd in een aantal reacties.

De installatie van Ubuntu deed ik overigens iedere keer vanuit een Windows 7 omgeving met WUBI. Ik weet niet of daar ergens een optie kwam waar GRUB geinstalleerd moest worden maar dat ga ik nu nog een keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 22:01:
[...]

De installatie van Ubuntu deed ik overigens iedere keer vanuit een Windows 7 omgeving met WUBI. Ik weet niet of daar ergens een optie kwam waar GRUB geinstalleerd moest worden maar dat ga ik nu nog een keer proberen.
Oh doh! Niet meer doen, he, voor een serieuze installatie? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@KuiF33nd:

Wat je misschien nog kan proberen is Unetbootin. Is volgens mij beschikbaar voor Windows en Linux. Je kan hiermee heel makkelijk elke beschikbare linux distro persistent installeren op een USB. Hij maakt m direct bootable met Casper en hopla je hebt een Live-USB. Hier een linkje:

http://unetbootin.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-07 16:39

neanderthaler

Are friends electric?

Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:48:
@KuiF33nd:

Wat je misschien nog kan proberen is Unetbootin. Is volgens mij beschikbaar voor Windows en Linux. Je kan hiermee heel makkelijk elke beschikbare linux distro persistent installeren op een USB. Hij maakt m direct bootable met Casper en hopla je hebt een Live-USB. Hier een linkje:

http://unetbootin.sourceforge.net/
Interessant! Ik heb zo nu en dan Linux wel eens even bekijken vanaf live-cd, maar echt een pretje was dat nooit.

Deze is ook het installeren waard http://www.pendrivelinux....o-from-usb-multiboot-usb/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels ook de volledige install werkend vanaf mijn USB-stick. Het was waarschijnlijk de bootloader welke niet juist geinstalleerd was. Deze keer heb ik tijdens de installatie vanaf de Ubuntu Live versie (geen Windows 7 deze keer :) ) aangegeven dat deze op de 8 GB USB-stick geinstalleerd moest worden. Standaard wordt dit namelijk op de harddisk gedaan (of de LIVE USB-stick in mijn geval). Na installatie opnieuw opgestart en deze keer werkend, al lijkt de opstart procedure niet heel soepel te verlopen. Ik krijg nu:

1. Bios scherm (F2, F12 opties enz): 5 sec.
2. Liggend streepje ( _ ) : 10 sec.
3. Zwart scherm: 5 sec.
4. Liggend streepje: 5 sec.
5. Een aantal meldingen vanuit Ubuntu welke ik niet kan lezen omdat dit slechts 3 sec. is.
6. Inlog scherm.

Ik zal nog even mijn bios checken voor boot-volgorde maar volgens mij is die ok. Verder kan ik hier wel mee leven omdat ik in ieder geval mijn laptop weer goed kan gebruiken.

Allen bedankt voor de hulp.

• Room42
  • Niet online
Even ter opvoeding: Dat 'liggende streepje' is de cursor in de text-modus. In de GUI's kennen we die tegenwoordig alleen nog maar verticaal, maar zo is het allemaal begonnen ;)

Pagina: 1