AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU
errm.. weet je zeker dat je niet je cdrom of ventilator hoort? hardeschijf hoor je bijna niet, en draait 1 vast toerental waar de rest van de computer geen invloed op heeft.
wat wel invloed heeft, is de pci en pci-e bus snelheden, die zijn gelinked aan de ata en sata snelheid, en als je die overclocked, dan word de hele zooi instabiel (en krijg je blauwe schermen)
wat wel invloed heeft, is de pci en pci-e bus snelheden, die zijn gelinked aan de ata en sata snelheid, en als je die overclocked, dan word de hele zooi instabiel (en krijg je blauwe schermen)
Ik krijg de indruk dat het voor jou vanzelfsprekend is...maar tenzij het door pure SW-fouten o.i.d. wordt veroorzaakt, is een blue screen door mogelijk toedoen van een OC niet te accepteren. Dan moet je toch echt wat langer tweaken en testen om tot een stabiele setting te komen. Het zijn meestal de fijne settings die een goede OC tot z'n geheel maken. Ga eens aan de slag en test je pc eens een uur of 16 of zelfs 24. Het lijkt mij ook vrijwel uitgesloten dat een OC schade kan toebrengen aan je harde schijf. Waarschijnlijk is het een power save functie van de HD of het MOBO die door de crash even van slag is. Ik heb het lange opstarten bij harde resets ook wel vaker gezien bij schijven waarbij AHCI op de controller aan stond.
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
Heb ik ook sinds ik die nieuwe Samsung harde schijf heb.
Laatst had ik twee BSOD's tijdens het downloaden (ik heb geen OC op de machine). Dan sluit die af, komt die tot het BIOS-screen (waar staat 'press DEL for BIOS' e.d.).
Dan hoor je de harde schijf opspinnen en hoor je een tik. Na die tik begint Windows met booten. Volgens mij is die tik dat de harde schijf op snelheid is gekomen en dat hij de leeskop goed gepositioneerd heeft. Ik heb het namelijk ook met mijn externe harde schijf, die gaat soms in een slaaptstand ofzo (ook een Samsung) en als je dan naar een mapje op die schijf gaat duurt het eerst een tijdje, hoor je hem opspinnen en hoor je die tik en direct daarna heb je toegang tot het mapje.
Dus ik weet niet of je een Samsung harde schijf hebt, maar daar heb ik het in elk geval mee. Met de Hitachi van hiervoor had ik dat niet.
Het rare is wel dat ik na beide BSOD's geen melding heb gekregen in Windows.
Laatst had ik twee BSOD's tijdens het downloaden (ik heb geen OC op de machine). Dan sluit die af, komt die tot het BIOS-screen (waar staat 'press DEL for BIOS' e.d.).
Dan hoor je de harde schijf opspinnen en hoor je een tik. Na die tik begint Windows met booten. Volgens mij is die tik dat de harde schijf op snelheid is gekomen en dat hij de leeskop goed gepositioneerd heeft. Ik heb het namelijk ook met mijn externe harde schijf, die gaat soms in een slaaptstand ofzo (ook een Samsung) en als je dan naar een mapje op die schijf gaat duurt het eerst een tijdje, hoor je hem opspinnen en hoor je die tik en direct daarna heb je toegang tot het mapje.
Dus ik weet niet of je een Samsung harde schijf hebt, maar daar heb ik het in elk geval mee. Met de Hitachi van hiervoor had ik dat niet.
Het rare is wel dat ik na beide BSOD's geen melding heb gekregen in Windows.
[ Voor 22% gewijzigd door Bolletje op 08-08-2010 03:04 ]
Het is zo dat ik echt de hdd hoor opspinnen zeg maar.. en daarna doet alles het weer perfect maar kan dus niet echt schade aanrichten? en zoals net heb ik 2 uur call of duty gespeeld en dan sluit ik het spel af en krijg ik spontaan een reboot.. Kortsluiting of temperatuur te hoog want ik keek erna direct in mijn bios en daarin stond 58 graden dus.. zou misschien een probleem kunnen zijn de warmte?
AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU
Kortsluiting sowieso niet, dat is er of dat is er niet, ontstaat niet vanzelf...
58 graden is inderdaad warm, maar nog wel te doen voor een hd.
Ze zullen dan ongeveer de helft van hun levensduur moeten inleveren, maar hij doet het dan nog wel.
58 graden is inderdaad warm, maar nog wel te doen voor een hd.
Ze zullen dan ongeveer de helft van hun levensduur moeten inleveren, maar hij doet het dan nog wel.
nee de cpu (AMD x4 9950 BE) was 58 graden hardeschijf is zeker niet warm..vind het vreemd want ik speel net ook weer call of duty en het lijkt of mijn pc minder frames per second aangeeft want ik heb ingesteld dat ik het aantal frame's per seconden kan zien in me scherm..echt heel vreemd..want het lijkt me dat door zoiets als daarstraks dat mijn pc uitvalt en dan reboot doet dat die dan opeens minder prestatie levert... toch?
Mijn tip aan jou: Finetune je overclock, het zal uren gaan kosten al die test en benchmarks - maar je zal in ieder geval weten of je systeem stabiel draait.
Daarnaast zal een OC weinig invloed hebben op de framerate van je spel, althans je zal er weinig van merken.
Vaak is de framerate toch grotendeels afhankelijk van je videokaart
Daarnaast zal een OC weinig invloed hebben op de framerate van je spel, althans je zal er weinig van merken.
Vaak is de framerate toch grotendeels afhankelijk van je videokaart
Pagina: 1