Twee accu's + dynamo + zonnepaneel Hoe te combineren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 17:19

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Topicstarter
In mijn boot heb ik twee accu systemen, een
Halfords 70ah accu
als startaccu. Daarnaast heb ik een
Zonnepaneel 55 Watt + Laadregelaar 5.0 + 102 Ah accu voor het elektrisch systeem aan boord (radio, verlichting, navigatie verlichting, oplader Macbook+iPhone.
Nu vroeg ik me af of het een goed idee is om deze twee systemen te combineren zodat ook de 'zonne' accu opgeladen kan worden door de dynamo in de motor. Daarnaast zou ik graag een aansluiting hebben zodat ik de accu's ook kan laden met wandstroom.
Is dit een goed idee of kan ik beter de systemen gescheiden houden? En wat heb ik nodig om de systemen smooth samen te laten werken?

Manual van de laadregelaar: hier.

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1993
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:07
Ik denk dat je opzoek bent naar een "laadstroom verdeler" dat is eigenlijk een grote diode. Deze zorgt dat er geen stroom loopt van de ene naar de andere accu. Zo hou je dus ook je startaccu gewoon vol als je je elektrische apparatuur gebruikt.

Als je de accu's ook nog met walstroom wil laden moet je er nog een aparte acculader bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 16:48
Op veel schepen vindt je een relais, wat beide accu's parallel schakelt zodra de dynamo (motor) draait. Dan worden beide geladen. Dit is een goedkopere oplossing dan met diodes, en je hebt geen spanningsval over de diodes. Wel moet je dynamo een zogenaamde D+ draad hebben, om het relais aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

je hebt speciale apparaten hiervoor, die zorgen dr voor:
- dat de motoraccu niet leeg gaat en je zodoende nooit niet-weg-kan-varen
- dat de motoraccu en de zonneaccu van walstroom geladen kunnen worden.
- dat de dynamo beide accu's kan laden.

precies wat je wilt, verkrijgbaar bij de watersportwinkel. kost wel centjes tho :)