Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:04

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Van de ene op andere dag heb ik een probleem met de Marantz SR6004.
Sinds onze verhuizing geeft de Marantz een constante lage zoemtoon over de subwoofer (subwoofer van Morel Applause 5.1).
Om het één en ander uit te sluiten heb ik het volgende geprobeerd:
- Signaalkabel verwisseld
- Signaal kabel verlegd zodat deze vrij ligt van andere kabels en geen ander signaal kan oppikken.
- Versterker en subwoofer op ander stopcontact aangesloten

Dit allemaal zonder effect.
Als ik de signaal kabel uit de subwoofer uitgang haal dan stopt de zoemtoon. Als ik de signaal kabel uit de subwoofer zelf haal stopt het zoem geluid ook.
Als ik met mijn vinger de contacten aanraak van de signaalkabel van de subwoofer gebeurd er ook niks. Als ik de signaal kabel in mijn ene hand heb en dan met mn andere hand de achterkant van de versterker aanraak, dan treed de bewuste zoemtoon ook op.

Ik krijg bijna het idee dat het te maken heeft met een slechte aarde van de versterker. Alleen heeft de versterker geen aarde stekker.

Ik kom er zelf niet meer uit wat het kan zijn. Mede ook omdat ik met dezelfde spullen (kabels etc) in de vorige woning er geen problemen mee had. Misschien dat iemand hier nog suggesties heeft.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
en als je nu een kabel van de behuizing van de reciever, naar de verwarming trekt? Als extra aarde. Houdt het dan op?

[ Voor 5% gewijzigd door link0007 op 07-08-2010 19:06 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zal wel te maken hebben met een aardlus. De marantz zal waarschijnlijk niet aan aarde liggen. Bij de mijne zit namelijk geen aardcontact in de stekker. Bij de subwoofer mogelijk wel?
Sluit alleen die 2 apparaten samen op 1 stekkerdoos aan. Als het normaal aangesloten is op een geaarde stekkerdoos, doe dat dan ook met de testopstelling. Alle overige kabels los. Treed het dan nog op? Zoja, probeer het dan eens met een ongeaarde stekker voor de subwoofer. Dan kan het haast niet anders dan dat het probleem dan opgelost is.
link0007 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:05:
en als je nu een kabel van de behuizing van de reciever, naar de verwarming trekt? Als extra aarde. Houdt het dan op?
Waarom altijd dat soort suggesties, aarde en verwarming gaan _niet_ samen. Dit soort spul kun je beter niet aarden dan aarden via de verwarming. Sterker nog. Het is geeneens aarden wat je dan doet, en kan zelfs levensgevaarlijk zijn!

[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 07-08-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Aardlus denk ik ook, maar kan dus niet achterhalen waar deze vandaan komt...
De Marantz heeft inderdaad van zichzelf geen aarde.
De subwoofer wel. Heb zojuist al geprobeerd deze beide aan te sluiten op een stekkerdoos die ik weer aangesloten had op een compleet andere groep (vanuit de keuken). Maar helaas zonder effect. Zoemtoon bleef.

Zal eens een ongeaarde stekker proberen voor de subwoofer.

edit:
Als ik de subwoofer ongeaard aansluit is de zoemtoon weg...
Wat zegt dit nu? Waarom is het in dit nieuwe huis wel en in het oude huis niet???
Betekend dit dat de aarde in huis niet goed is?

[ Voor 20% gewijzigd door 13art op 07-08-2010 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee, de aarde is niet slecht. Maar de marantz hangt nu via de kabel naar de subwoofer aan aarde. In feite moet dus het spanningsverschil wat ontstaat weggeleid worden via je kabel. Doordat deze aardedraad om je signaaldraad heen ligt pik je het bromsignaal op.
2 oplossingen:
-marantz met een dikke aardedraad verbinden met de subwoofer (zo had een vriend het bij hem opgelost)
-beide apparaten ongeaard aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Heb nu beide apparaten ongeaard aangesloten Dat lost het probleem dus helemaal op.
Zou dus betekenen dat de aarde in het oude huis niet helemaal op orde was (of geaard stopcontact er op wat niet geaard was).

Hoe dan ook ik ben weer helemaal blij.
Dat een oplossing zo simpel kan zijn, terwijl je er al dagen mee bezig bent..

Lang leve GoT met al de kennis die hier is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou toch liever die eerste optie van ferry nog even uitproberen, apparaten worden niet voor niets geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Maar dan moet ik wel weer een dikke aarde draad trekken.
Heb ook niet echt een idee hoe ik mn versterker weer moet aarden aan mn subwoofer.

Je kan ook andersom redeneren natuurlijk. Waarom maken ze de versterker juist niet geaard. Misschien dat wel om juist storingen te voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook de versterker aarden aan de aarde van het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Dat kan wel. Achter je stopcontact een aardedraad vandaan en die naar je reciever leggen.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:25

Illusion

(the art of)

Waarschijnlijk is je versterker via de antenne-kabel geaard. Trek de antennekabel eens uit je versterker en kijk of dat het probleem oplost. Als dat zo is, kan je een mantelstroomfilter in je antennekabel plaatsen.
Overigens is er op het forum genoeg te vinden over soortgelijke problemen, zoek maar eens op brom en aardlus.

Alle adviezen die aanraden om aardes van je stekker af te plakken danwel door te knippen, en alle adviezien die aanraden om de installatie te aarden aan CV of Waterleiding moet je negeren. Beide opties zijn namelijk levensgevaarlijk en streng verboden.

[ Voor 33% gewijzigd door Illusion op 08-08-2010 03:32 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Zou het ook andersom kunnen zijn. Omdat ik juist nog geen antennekabel heb aangesloten dat hij nog niet geaard is en daarom de aarde zoekt via de subwoofer?

Had geen antenne aangesloten omdat we vanaf de 10de van deze maand, interactieve tv van kpn krijgen wat dus via de telefoonlijn gaat. Kortom we hebben geen abonnement bij UPC. En ik ben natuurlijk zo'n heilig boontje dat ik dan geen kabel aansluit, want zoals ze vroeger zeiden: Kijk je zwart dan zit je fout (in dit geval dan luister je zwart) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
l3art schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 22:56:Je kan ook andersom redeneren natuurlijk. Waarom maken ze de versterker juist niet geaard. Misschien dat wel om juist storingen te voorkomen...
Het zou best kunnen dat versterkers niet geaard worden gemaakt om storingen te voorkomen. Maar dan wordt alles wel dubbel geïsoleerd om gevaarlijke situaties te voorkomen. Jouw versterker is niet extra geïsoleerd, dus je MOET ervoor zorgen dat hij geaard wordt aangesloten.

Edit: sommige versterkers worden zo gemaakt dat er 230V op de behuizing kan komen staan als die wordt ingedeukt. Dan is het wel prettig als die geaard is.

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 08-08-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art

13art

Moderator Mobile
Topicstarter
Maar als die geaard moet zijn, waarom zorgen ze dan in de fabriek niet dat ze er een geaarde stekker op zetten? Lijkt me sterk dat ze er vanuit gaan dat iedereen maar even een aarde draad trekt naar zijn of haar versterker.

edit:
Misschien is het wel mijn simpele gedachte hoor, ben geen expert op audio gebied en isolatie, maar klinkt mij vreemd in de oren dat ik iets moet aarden wat van zichzelf geen aarde heeft...

Iemand anders zei al: "Randaarde is puur een veiligheidskwestie en heeft naar mijn mening pas echt zin bij apparatuur waar water bij in de buurt kan komen, dus wasmachines, koffiezetters, waterkokers e.d.

Let wel: naar mijn mening en dat is niet wat wettelijk is voorgeschreven!"

"Je kunt er flinke aardlus- en dus bromproblemen mee krijgen."

[ Voor 60% gewijzigd door 13art op 08-08-2010 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Oeps, ik dacht dat jouw versterker geaard was, is dus niet zo. :$ In dat geval geldt wat ik zei niet.
Pagina: 1