Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Heren, het volgende probleem:

van de week heb ik dit systeem in elkaar geschroefd:

Mobo 790FX GD70
CPU T1090 (Scythe Mugen 2 erop)
RAM 8GB Geil 1333 6-6-6-24 (4 reepjes)
GPU 2x HD4890
PSU Silverstone Decathlon DA800 (800W)
SSD OCZ Onyx 32GB
HDD 2x WD Caviar Green 750GB

Eerst deed hij het niet omdat ik waarschijnlijk een versie van BIOS draaide die de 6 core niet ondersteunde. Vanmiddag is vervolgens een behulpzame Tweaker langsgeweest met een Sempron 140, om de laatste BIOS versie erop te zetten, en toen kon ik in ieder geval in BIOS komen en werd de CPU herkend.

Helaas heb ik het windows logo nog geen een keer mogen aanschouwen. Het systeem blijft op willekeurige momenten in de boot sequence hangen. Soms kapt ie er al mee bij 08 (initialize keyboard), soms blijft het scherm gewoon zwart wanneer je al hoopvol naar het bekende vierkleurige vlaggetje uitkijkt (POST).

Ik heb alle standaard dingen al geprobeerd, systeem helemaal gestript (1 reepje geheugen, alleen de SSD, 1 GPU), eindeloos gereset en de CMOS vijf keer gecleared, maar het resultaat is nog steeds niks, nakkes, nada, nothing. Na even op het Phenom II oc topic te hebben overlegd, heb ik hier dit topic geopend. Hebben jullie nog suggesties?

edit: Wou nog toevoegen dat, toen we de boel flashten met die Sempron 140 alles perfect werkte, voeding, hard drives, geheugen. We hebben zelfs voor de lol de Sempron unlocked tot de niet bestaande athlon II 4400, wat volgens mij een Tweakers.net first is... Maar dat terzijde, ik ben redelijk zeker dat alle hardware in orde is, behalve misschien die CPU.

[ Voor 12% gewijzigd door Singular1ty op 07-08-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:04

ToeingTheLine

Mask of sanity

Komt hij niet voorbij post met de Sempron of de T1090? Of allebei?

Heb je verschillende reepjes RAM erin gestoken, dus één voor één testen?
Heb je ipv de SSD met de andere HDD proberen te booten?

Volgende stap zou zijn het testen van componenten in een ander systeem.... Misschien kan die behulpzame tweaker ook de T1090 in een ander systeem testen?
Of andere componenten op het moederbord?

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Zie edit, ik ben vrij zeker dat behalve de CPU, alle hardware in orde is.

Ik heb wel heel even de PSU verkeerd aangesloten gehad, de 8 pins CPU power stekker was per ongeluk aangesloten op een PCI-E contact (modulaire voeding), maar hij deed het niet voordat ik dat ontdekte en fixde, en doet het nog steeds niet erna.

Kan me moeilijk voorstellen zo de CPU te hebben opgeblazen of iets van dien aard.

[ Voor 11% gewijzigd door Singular1ty op 07-08-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Singular1ty schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 17:41:
Zie edit, ik ben vrij zeker dat behalve de CPU, alle hardware in orde is.

Ik heb wel heel even de PSU verkeerd aangesloten gehad, de 8 pins CPU power stekker was per ongeluk aangesloten op een PCI-E contact (modulaire voeding), maar hij deed het niet voordat ik dat ontdekte en fixde, en doet het nog steeds niet erna.

Kan me moeilijk voorstellen zo de CPU te hebben opgeblazen of iets van dien aard.
Een kapotte CPU kom je niet vaak tegen, maar het kan natuurlijk wel. Als je zeker weet dat je de goede bios hebt geflashed (dus de laatste versie) en hij werkt niet, dan kan ik weinig anders bedenken dan een kapotte CPU. Voor je hem RMA stuurt zou ik hem in een ander systeem proberen te testen, maar als je die mogelijkheid niet hebt blijft er niet veel over.

-EDIT

Je zou nog even de default instellingen kunnen bekijken van de processor in de bios. Of de multiplier goed staat enzo. Er zullen wel geen fouten staan maar "better safe than sorry".

[ Voor 9% gewijzigd door ToeingTheLine op 07-08-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ik zal kijken of ik een ander AM3 mobo kan regelen. Moet wel zeggen dat de tweaker van wie ik de CPU kocht hem lullig verpakt had, wel in de originele doos maar daar vervolgens een grotere doos zonder vulmiddel omheen, zodat ie tijdens transport alle kanten op kan zijn gestuiterd. Toch kan ik me nauwelijks voorstellen dat je daarmee een CPU sloopt, hij zat tenslotte wel goed op zn plek in de originele doos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine

ToeingTheLine

Mask of sanity

Singular1ty schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 17:54:
Ik zal kijken of ik een ander AM3 mobo kan regelen. Moet wel zeggen dat de tweaker van wie ik de CPU kocht hem lullig verpakt had, wel in de originele doos maar daar vervolgens een grotere doos zonder vulmiddel omheen, zodat ie tijdens transport alle kanten op kan zijn gestuiterd. Toch kan ik me nauwelijks voorstellen dat je daarmee een CPU sloopt, hij zat tenslotte wel goed op zn plek in de originele doos...
Nee, ze kunnen wel tegen een stootje. Enige wat echt gevaarlijk is, is ESD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

ToeingTheLine schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 17:57:
[...]

Nee, ze kunnen wel tegen een stootje. Enige wat echt gevaarlijk is, is ESD.
Vergeet niet dat de 1090 nog pinnetjes heeft he, Geen id of het originele schuimachtige materiaal er nog bij zat waar de pinnetjes in moeten. Als dit niet was kan het zomaar zijn dat als die CPU flink geschud heeft dat er pinnetjes verbogen zijn.Dus misschien is het het waard om even daar naar te kijken of alle pinnen in goede staat zijn en er geen ontbreken.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Vergeet niet dat de 1090 nog pinnetjes heeft he, Geen id of het originele schuimachtige materiaal er nog bij zat waar de pinnetjes in moeten. Als dit niet was kan het zomaar zijn dat als die CPU flink geschud heeft dat er pinnetjes verbogen zijn.Dus misschien is het het waard om even daar naar te kijken of alle pinnen in goede staat zijn en er geen ontbreken.
Hij lag nog op het schuim, plus hij viel als gegoten in de socket, dus ik denk niet dat dat hem is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
Misschien komt het door de tijdelijke processor. De Sempron is een single core, de Phenom een multi. Windows heeft daar vaak moeite mee om te wisselen, maar misschien de BIOS ook.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Crahsystor schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 18:30:
Misschien komt het door de tijdelijke processor. De Sempron is een single core, de Phenom een multi. Windows heeft daar vaak moeite mee om te wisselen, maar misschien de BIOS ook.
Wel, terwijl die 140 erin lag hebben we hem voor de grap nog unlocked tot een Athlon II x2 en windows vond dat geen punt; mijn systeem loopt gewoon vast gedurende de eerste fase van het booten dus windows heeft er uberhaupt niets mee te maken.

update: ik ontwaar het volgende patroon. Zet ik hem zo aan dan begint mijn GPUfan op 100% te razen (dit is iets van de GPU zelf meen ik, deed ie bij de vorige eigenaar soms ook en moet ik nog uitzoeken, maar heeft hier waarsch niets mee te maken) en blijft ie hangen in 08 (initialize keyboard). Als ik hem dan op de voeding reset komt hij bij initialize USB devices en hangt dan. Als ik dan reset blijft hij ongeveer op datzelfde punt hangen. Als ik dan CMOS clear en reset kan ik in BIOS komen. Als ik in BIOS ben geweest en hij reboot, begint het van voor af aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Singular1ty op 07-08-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:09

epic_gram

undercover moderator

is je usb poort niet gewoon kapot? Maakt ie contact met de behuizing?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
epic_fail schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:28:
is je usb poort niet gewoon kapot? Maakt ie contact met de behuizing?
vanwaar dat? USBpoort werkt voorzover ik weet, denk dat het hangen bij initializing usb device random was, heb de usbcontroller uit gezet en hij deed het nog niet.

Update: is het mogelijk dat ik niet in mn OS kom omdat het gebricked is of iets dergelijks? Voordat die T1090 erin ging zei windows wel dat er gereboot moest worden om settings toe te passen. Die settings zouden dan van toepassing moeten zijn op de unlockede 140, maar ipv dat ik m rebootte met die 140 erin heb ik de 1090 erin geknald. Kan dit een oorzaak zijn of roep ik van wanhoop maar wat? Het verklaart zoiezo niet waarom hij er al mee kapt voordat er ook maar iets van windows bij betrokken is, maar hij komt soms voorbij POST en dan blijft het scherm zwart...

[ Voor 44% gewijzigd door Singular1ty op 07-08-2010 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als je zeker wilt weten dat 't niet met de CPU te maken heeft, heeft 't dan zin om de 1090T in 't mobo van de Sempron te knallen (mits supported).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mag ik vragen welk toetsenbord je hebt?

Ik had pas zo ongeveer hetzelfde probleem met mijn pc. Na een beetje onderzoek op het internet bleek mijn G19 het probleem te zijn. Ik heb dit toen opgelost door mijn muis in een usb hub aan te sluiten en het toetsenbord gewoon op het moederbord. Toen bootte hij wel gewoon volledig op. Misschien dat je dit kan proberen?

P.S: Ik heb hier niet veel verstand/ervaring van/mee, maar ik dacht dit jou misschien wel kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 00:33
Probeer anders een fresh install van windows op evt een andere schijf.
Het kan ook gewoon zijn dat alles in orde is maar windows gewoon een beetje koppig is ;)

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
mag ik vragen welk toetsenbord je hebt?
Ik gebruik voor het testen een PS/2 toetsenbord, en heb het al geprobeerd zonder USB devices aan het systeem, zelfs met de USB controller uit, dus hier had ik ook aan gedacht, maar het is m helaas niet.
Als je zeker wilt weten dat 't niet met de CPU te maken heeft, heeft 't dan zin om de 1090T in 't mobo van de Sempron te knallen (mits supported).
Ik ga zoiezo tzt die CPU in een ander bordje proberen. Had geen MoBo bij die Sempron maar ik breng m wel even weg van de week of iets dergelijks. Zijn dit typische symptomen van een gare CPU?
Probeer anders een fresh install van windows op evt een andere schijf.
Het kan ook gewoon zijn dat alles in orde is maar windows gewoon een beetje koppig is ;)
Ik had nog een schijfje met winXP erop, en dat wordt ook niet gepakt. Verder lijkt het me onwaarschijnlijk dat windows de boosdoener is omdat hij met die Sempron probleemloos bootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Test de CPU op een ander moederbord om ook dat uit te sluiten,ik moet zeggen dat 200 euro wel erg goedkoop is voor die cpu.
Ik hoop dat je een garantie bewijs heb zodat je hem rma kan sturen..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Garantie bewijs heb ik, 200 euro was een mooie prijs en mocht ie stuk zijn gaat ie RMA, dan is het hoogstens balen dat ik zolang moet wachten voor mn monstertje weer loopt...

edit: ALLES uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd. Nog steeds nul komma niks aan resultaat. Inmiddels ben ik 99% zeker dat de CPU gewoon naar de heilige jachtvelden is, ik ga dit nog proberen te testen in een ander MoBo. Inmiddels ben ik benieuwd van jullie te horen wat typische symptomen van een kapotte CPU zijn, kan ik kijken hoever het overeenkomt. :F

[ Voor 51% gewijzigd door Singular1ty op 09-08-2010 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Singular1ty schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 23:21:
Garantie bewijs heb ik, 200 euro was een mooie prijs en mocht ie stuk zijn gaat ie RMA, dan is het hoogstens balen dat ik zolang moet wachten voor mn monstertje weer loopt...

edit: ALLES uit elkaar gehaald en opnieuw gemonteerd. Nog steeds nul komma niks aan resultaat. Inmiddels ben ik 99% zeker dat de CPU gewoon naar de heilige jachtvelden is, ik ga dit nog proberen te testen in een ander MoBo. Inmiddels ben ik benieuwd van jullie te horen wat typische symptomen van een kapotte CPU zijn, kan ik kijken hoever het overeenkomt. :F
Ik snap er helemaal niks van, ok de verzending was mss niet perfect, maar hij zat wel vast!, hij kon geen kant op.
Maar denken dat ik defecte dingen verkoop gaat er gewoon over, hij was 24/7 overclockt op 4ghz met 1.45v , temperaturen gingen niet over de 55°C(ook bij het warme weer! )

Volgens mij is dat moederbord gewoon defect:s

Maar als we moeten kijken voor RMA ga ik dat zeker doen, dan weten we direct wat er gaande is.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
MoBo kan moeilijk stuk zijn omdat ie het met die Sempron probleemloos deed, ik zeg niet dat jij m gesloopt heb, ik zeg alleen dat ie hoe dan ook stuk lijkt. Misschien static discharge, merk je niets van maar hij kan dan wel gaar zijn.

Ik heb een 555 besteld om de tijd door te komen, als jij m RMA kan sturen is het ook opgelosd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Singular1ty schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 18:56:
MoBo kan moeilijk stuk zijn omdat ie het met die Sempron probleemloos deed, ik zeg niet dat jij m gesloopt heb, ik zeg alleen dat ie hoe dan ook stuk lijkt. Misschien static discharge, merk je niets van maar hij kan dan wel gaar zijn.

Ik heb een 555 besteld om de tijd door te komen, als jij m RMA kan sturen is het ook opgelosd.
kan je even op msn of iets dergelijks komen?, wil het zo snel mogelijk afhandelen:)
Pagina: 1