[Win 7] Driver oude parallelle printer via USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-06 15:37
Forum motivatie
Ik twijfelde of ik deze vraag in het forum 'Overige Hardware' zou zetten. Echter aangezien het een driver-probleem betreft heb ik de vraag toch maar hier gezet.

Situatie-schets
Een notebook met de volgende software en hardware :
  • Windows 7 Home Premium
  • Geen parallelle poort
  • VMLite voor een virtuele Windows XP machine
Probleembeschrijving
Ik wil graag printen op een oude printer. Het betreft een Epson Stylus Photo (zonder toevoegingen; dit is een van de eerste modellen). Deze printer heeft een ouderwetse parallelle (centronics) aansluiting. Ik heb een converter die de parallelle aansluiting omzet naar een USB-aansluiting.

Ik sluit de USB-connector aan op de notebook en wil dan vanuit de virtuele Windows XP machine een driver installeren. Mijn vraag is nu hoe ik dit voor elkaar krijg. Als ik kies voor 'Printers installeren' in de virtuele Windows XP machine dan kan ik geen USB-poort kiezen. Ik kan kiezen uit de volgende poorten :
  • LPT1: t/m LPT3:
  • COM1: t/m COM4:
  • FILE:
Daarna kan ik een driver kiezen maar daar staat mijn printer niet bij. Mogelijk kan ik wel kiezen voor de driver 'Epson Stylus Photo ESC/P 2' die er wel staat.

Ik meen me te herinneren dat ik op mijn vorige PC iets van een generieke driver heb gekozen.

Achtergrondinformatie
Mijn vorige desktopcomputer had ook geen parallele poort. Hierop heb ik via een USB-aansluiting onder Windows XP de printer wel aan de praat gekregen. Ik weet echter niet meer precies hoe. Daar komt bij dat Windows XP nu op een 'virtual machine' staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-07 09:40
Je moet de usb poort waar de adapter in zit toekennen aan de virtuele machine. Zo kun je ook twee toetsen borden en muizen apart gebruiken een set voor een virtuele machine een set voor host machine dan nog twee schermen en je kunt met twee mensen op een compu werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Grappig, ik vermoedde al zoiets. Ik ga eens uitzoeken hoe ik dit voor elkaar krijg met VMLite.

Momenteel kan ik schijnbaar geen USB-apparaten gebruiken : "Jammer wel dat vooralsnog geen USB-apparaten worden ondersteund – de makers hebben beloofd deze tekortkoming in een volgende versie weg te werken."

http://www.zdnet.be/downloads/117260/vmlite-xp-mode-3-1-2/

[ Voor 127% gewijzigd door One_Gandalf op 07-08-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-07 12:44

Korakal

Up up up!

One_Gandalf schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:36:
Ik heb een converter die de parallelle aansluiting omzet naar een USB-aansluiting.
De driver van dit apparaat heb je ook nodig. Deze zal ervoor zorgen dat je een virtuele parallelle poort krijgt. Meestal kun je zoiets instellen bij de apparaateigenschappen in apparaatbeheer (in dit geval dan onder het kopje 'USB-apparaten'). Je krijgt dan bijv een LPT5 erbij, uiteindelijk laat je de printerdriver naar deze virtuele LPT poort verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Korakal schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 16:01:
De driver van dit apparaat heb je ook nodig. Deze zal ervoor zorgen dat je een virtuele parallelle poort krijgt. Meestal kun je zoiets instellen bij de apparaateigenschappen in apparaatbeheer (in dit geval dan onder het kopje 'USB-apparaten'). Je krijgt dan bijv een LPT5 erbij, uiteindelijk laat je de printerdriver naar deze virtuele LPT poort verwijzen.
Dat is nu juist een van de problemen, er is geen driver beschikbaar voor Windows XP 32bit voor deze oude printer. Ik moet dus eerder ook een andere driver hebben gebruikt.

Hier staan de beschikbare drivers :

http://www.epson.com/cgi-...pe=Downloads&platform=All

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:15
Misschien kun je gewoon beter een nieuwe printer kopen? (nofi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Groentenman schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 16:59:
Misschien kun je gewoon beter een nieuwe printer kopen? (nofi)
Ja, dat heb ik ook al overwogen.

Ik vind het een uitdaging om deze oude printer aan de praat te krijgen.

En ik wil niet overhaast een nieuwe printer kopen.

Wat betekent 'nofi' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

One_Gandalf schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 16:57:
[...]
Dat is nu juist een van de problemen, er is geen driver beschikbaar voor Windows XP 32bit voor deze oude printer.
Korakal bedoelt die converter.
offtopic:
No offence intended - dat die opmerking niet kwaad bedoeld is dus.

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 07-08-2010 18:41 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
alt-92 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 18:39:
[...]

Korakal bedoelt die converter.
Ah, ok. Ik heb die converter 'cheapass' gekocht op een Aziatische site. Er zat wel een klein formaat CD-rommetje bij maar daar stond een hoop onduidelijke rommel op. Ik weet niet meer waar dit schijfje is en misschien heb ik het schijfje wel weggegooid nadat ik de printer onder Windows XP aan de praat had gekregen. Ik heb nog even gezocht en het schijfje zowaar terug gevonden. Er staat op 'driver' en 'usb'. Ik zal de inhoud nog eens bekijken. De diameter van het schijfje is 80 mm. Het schijfje bevat de volgende directories :
  • 2.0-PCLink2501
  • Driver
  • YC-100C(USB DATA TRANSFER CAB
  • YC-100D(USB DATA TRANSFER CAB
De directories die beginnen met 'YC' hebben volgens mij betrekking op een kabel met aan beide zijden een USB-connector. De kabel die ik heb heeft aan een kant een centronics-connector voor de printer en aan de andere kant een USB-connector. Wat '2.0-PCLink2501' betekent zou ik niet weten. Dan kom ik uit bij de directory 'Driver'. In deze directory staan de volgende directories :
  • 810driver
  • BF-100C
  • BF-110N
  • BF-120
  • BF-810
  • BF-1284
  • UE-PA15CC
  • USB Netlink cable 2.0
Ziet er allemaal onheilspellend uit. Na wat googlen lijken de meeste codes betrekking te hebben op USB naar USB kabels. Alleen de code 'UE-PA15CC' lijkt betrekking te hebben op parallel naar USB.

Ik zal in ieder geval eerst moeten wachten op USB-ondersteuning voor de virtual machine voordat ik verder kan testen neem ik aan.
Domokoen schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 01:29:
VMLite ziet eruit als een rebranded versie van Sun VirtualBox... als je de closed-source variant van VirtualBox installeert heb je wel USB ondersteuning.
Bedankt voor de tip. Dat neem ik mee in mijn verdere probeersels.

[ Voor 57% gewijzigd door One_Gandalf op 14-08-2010 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 17:23
VMLite ziet eruit als een rebranded versie van Sun VirtualBox... als je de closed-source variant van VirtualBox installeert heb je wel USB ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ik heb besloten om een nieuwe printer te kopen met een driver voor Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• typhoon1988
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-05 20:18
Dat lijkt mij een goed plan.
Weet je zeker dat alles goed werkt.
Pagina: 1