Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:49
Ik wil een GA-X58A-UD3R moederbord aanschaffen en probeer uit te vinden welk geheugen daar het best bij zou passen.

In de QVL staat een kolom "triple channel", waar voor sommige types "3pcs" staat en voor andere "6pcs". Hoe moet ik dit lezen?

Betekent 3pcs dat het alleen 3 stuks van dat soort geheugen ondersteunt? En betekent 6pcs dan 3 of 6, of alleen 6? :? Ik kan in de QVL en op de Gigabyte website geen verklaring van de tabel vinden.

Ik wil nu 6GB kopen, maar de mogelijkheid open houden om later naar 12 te upgraden. Moet ik nu voor een 3pcs of een 6pcs type gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
aap schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 14:13:
Betekent 3pcs dat het alleen 3 stuks van dat soort geheugen ondersteunt? En betekent 6pcs dan 3 of 6, of alleen 6? :?
1 pcs is 1 module. Dus 3pcs is 3 modules en 6pcs is 6 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
De processor heeft 3 geheugen kanalen en kan dus met 3 dimms, of een meervoud daar van, tegelijkertijd communiceren (3 = triple). Aangezien de moederborden maximaal 6 slots hebben is het dus allleen maar mogelijk om 3 of 6 dimms te bruiken (voor triple channel).

Voor 6 GB moet je dus een setje hebben van 3 x 2 GB, of 6 x 1 GB. Maar de eerste combi heeft eigenlijk alleen maar voordelen.

2 dimms werken ook prima, maar dan maak je gebruik van dual channel. In de praktijk maakt het niet echt veel uit, maar als je toch de keuze hebt...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik het zo lees heb je het goed begrepen. Waar GB schrijft "3pcs" hebben ze het met 3 DIMMs getest, waar ze "6pcs" schrijven hebben ze het met 6 getest.

Aangezien draaien met 6 DIMMs (dus 2-4 banks/kanaall) belastender is dan draaien met 3 dezelfde DIMMs (1-2 banks/kanaal) zou ik iig altijd 3 DIMMs durven gebruiken van een type die met 6 DIMMs zeker werkt. Omgekeerde hoeft nog niet het geval te zijn.

Het jammere is dat ze (geheid om juridische redenen) niet de negatieve uitkomsten vermelden. Je weet dus niet of een "3pcs" resultaat komt omdat ze 6 testten en het niet werkte, of dat ze gewoon niet meer dan 3 DIMMs van dat type ter beschikking hadden om te testen :o

Bottom line: neem DIMMs die bij "6pcs" vermeld staan, ook als je (nu) maar 3 gaat installeren

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:49
dion_b schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 14:21:
Bottom line: neem DIMMs die bij "6pcs" vermeld staan, ook als je (nu) maar 3 gaat installeren
Dat is een duidelijk antwoord. Bedankt!