Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Over een jaar ben ik afgestudeerd als HBO-ICTer. Ik heb tijdens mijn opleiding ontzettend veel inhoudelijk zelf uitgezocht, ik ben van mening dat ik aan inhoud van de opleiding niet bijzonder veel heb gehad. Daarentegen alles wat bij het studeren komt kijken(afspraken maken, initiatieven ontplooien etc) heb ik wel ontzettend veel gehad. Het gaat over Fontys Hogescholen te Eindhoven.

Ik word 22 in de volgende zomervakantie(2011), precies als ik mijn diploma heb behaald.
Ik ben nog aan het twijfelen of ik zou doorstuderen(aan een HBO of universiteit in utrecht of nijmegen) op kamers, of dat ik full time ga werken en door middel van certificaten en dergelijke doorleer.

Wat denken jullie dat het beste is?

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Je bent nog hartstikke jong, dus als je het geld en de motivatie hebt om door te leren, zou ik dat zeker doen. Uiteraard niks mis mee om te gaan werken en via certifcaten te halen, maar dat kan later ook nog. Het is nu waarschijnlijk makkelijker en praktischer om door te gaan dan na een paar jaar werken.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk wel je eigen keuze, maar ik denk dat niemand je hier hoeft uit te leggen waarom het uiteindelijk beter is om een master aan de universiteit te hebben :P

(sowieso, werken kun je je hele leven nog, geniet er van zolang je student kunt zijn ;) )

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:27

polthemol

Moderator General Chat
ik heb tussen twee studies in een tijdje fulltime gewerkt, ga nu richting mijn laatste stukje van de opleiding (nog een 2tal vakkern maar te gaan), maar vanaf dat je de voordelen van fulltime werken een beetje hebt ingepast in je leven kost het gigantisch veel moeite om terug als student te leven. Je prioriteiten in het leven liggen opeens heel erg anders dan het vrije leventje van de student zeg maar ;)

Bekijk eens welke richtingen je zou willen doen bij een UNI, ga langs, ga naar opendagen, misschien hebben ze ook nog van die snuffeldagen en besluit dan wat je wil gaan doen. Misschien is het ook de moeite om het gewoon te combineren: kijken voor een parttime baan en parttime uni doen.

Qua leren gaan er meer hboers zijn die dat gevoel hebben :P Zit er zelf ook mee als ik terugkijk naar de vakken die ik gehad heb, maar vermoedelijk dat het voor een werkgever van meer belang is dat je hebt laten zien op school dat je een bepaald denkniveau haalt, tegen dat je echt bergen theoretische kennis kan opdreunen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Verwijderd

Ik heb ook heel erg getwijfeld aan het eind van m'n HBO. Gekozen om als minor schakelvakken te doen op universiteit Nijmegen en daar ook mijn afstudeerstage te doen. Aan het eind van mijn afstudeerstage toch besloten dat de universiteit niet mijn plek is. Ik had inmiddels voor mijn gevoel met de schakelvakken een deel van de theorie ingehaald die ik m.i. op de HBO al had moeten krijgen, ik had geen zin om nog jaren onderzoeken te doen en het vrijblijvende karakter van de universiteit was niet helemaal mijn wereld. Ik ben wat dat betreft veel praktischer, commercieler en resultaat gericht ingesteld.

Achteraf ben ik blij dat ik niet nog 2 a 3 jaar heb geinvesteerd (lees schulden zou hebben opgebouwd) in een verlenging dat helemaal niet in het verlengde lag van het toch meer HBO-achtige werk wat ik wilde gaan doen. Verder heb ik enorm veel praktische en direct toepasbare dingen geleerd in het de eerste paar jaar van mijn carriere.

Echter, ik ben jou niet. Blijf vooral bij jezelf en je eigen overtuigingen.

Ja, werken kun je je hele leven nog, maar werken is ook jezelf ontwikkelen. Als het vanaf het eind van je studie tot aan je pensioen jaren afstrepen wordt wens ik heel veel succes :P Maar het is natuurlijk wel zo dat wanneer de universiteit wel bij je past het nu makkelijker is om door te gaan dan wanneer je drie monden te voeden hebt en een hypotheek hebt af te betalen. (dat is trouwens je excuus, het is vooral moeilijk om die jaarlijke nieuwe telefoon, 3 vakanties per jaar, een glimmende auto voor de deur en het 2 keer per maand uit eten en 2 keer per week op een terrasje zitten op te geven. Ok, misschien staat je iets minder luxe te wachten met de huidige huizenmarkt, maar je snapt het idee ;) )

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2010 12:53 ]

Verwijderd

Ik heb tijdens mijn opleiding ontzettend veel inhoudelijk zelf uitgezocht, ik ben van mening dat ik aan inhoud van de opleiding niet bijzonder veel heb gehad.
Dat denk je wellicht, maar ik durf te wedden dat het niet zo zit. Ja, alle geleerde theoretische kennis ben je allang weer vergeten en een groot deel ga je nooit meer gebruiken, maar inmiddels heeft het wel je hersenen gevormd. Je kunt nu de zaken die je ooit op school gehad hebt, veel gemakkelijker herleren op het moment dat je ze nodig hebt, en je kunt, vaak onderbewust, inzicht krijgen door kennis die ergens diep in je hersenen rondzwemt, toe te passen op nieuwe problemen. Die kennis zit nu zo diep dat je je er niet eens meer van bewust bent dat je die hebt, maar als je het niet had, zou je nooit die inzichten krijgen die je er nu wel aan over houdt. De kennis is daartoe tegelijk hulpmiddel en grondstof, het geeft je stof tot nadenken en de mentale technieken die je bij dat nadenken nodig hebt.

Ga je nu naar de universiteit, dan krijg je de kans nog een extra verdiepingsniveau hierin te verwerven, namelijk academische vorming. Als je dat interessant lijkt en je denkt dat dit aan jou besteed is, dan zou ik er zeker voor gaan. In 2 of 3 jaar ben je klaar, dan ben je maximaal 25, en dan heb je een leven lang plezier van nog een paar jaartjes extra studententijd en een betere positie op de arbeidsmarkt met interessantere functies en vooral betere analytische vaardigheden. Maar ben je zo'n HBOer die niet breder geinteresseerd is en praktisch aan de slag wil, dan is het zinloos om door te leren. Dan leer je niets, waardoor je academische graad, zelfs als je hem haalt, in elk sollicitatiegesprek toch wel doorgeprikt wordt. Het hangt er dus vanaf hoe je bent.

Een tweede HBO zou ik zowiezo niet doen, tenzij je iets heel anders wil gaan doen (denk kunstacademie ofzo). Door een 2e HBO-opleiding in min of meer dezelfde richting leer je niet anders tegen zaken aankijken, en het kost je wel de nodige jaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2010 17:10 ]

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

gaan werken + veel certificaatjes scoren bij je werkgever

Of nog beter ... ga ondernemen. HBO/Uni studies zijn tijdverspilling IMHO (en ja ik heb beide gedaan).

• dominicr
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-11-2020
dat heb ik vaker gehoord van Fontys :)

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
dominicr schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 18:21:
dat heb ik vaker gehoord van Fontys :)
Second that.
Pagina: 1