Win7 (32) setup - Krijg harddisk niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 19:30
Gigagbyte P35-DS4 (rev.2.0) moederbord.
Tot gisteren was de setup:
Windows 7 (32), apps en games op een Raid 0 van 2 WD raptors
Alle data op een Raid 0 van twee Samsungs,.
Alle 4 schijven hingen aan de ICH9R Sata/Raid poorten van dit mobo.
Gisteren overleed 1 raptor. Deze is er nu helemaal af.
Ik wil nu tot de omruil tijdelijk Win 7 op de werkende raptor zetten.
De Samsung raid 0 blijft zoals die is; doet verder niet mee in dit verhaal...

Nu probeer ik al sinds gisteren avond in de Win7 setup om de raptor te herkennen. Hij ziet echter alleen de Raid 0 Samsungs en daar wil ik Win7 niet op hebben. Heb alles geprobeerd via diverse F6 drivers, Load Driver en Refresh maar de Raptor blijft onzichtbaar. In het Bios en Bootscherm wordt hij wel getoond en volgens Smart is de schijf in orde. Zou het kunnen dat het nog steeds een halve raid 0 schijf is en daardoor de MBR niet klopt en de schijf daarom niet wordt herkend in Win7 Setup? Ik vind echter geen geschikt programma om de drive te formatteren vanuit een Dos Bootdisk (Acronis en Paragon HD Managers ondersteunen geen raid schijven).

Ik heb diverse ICH9R drivers geprobeerd, maar ondanks dat ik alleen de compatible drivers laat weergeven zit er nog geen een bij die vervolgens mijn Raptor toont.

In het Bios zit nog een optie om de Sata/Raid controller te swichten tussen IDE of Raid of AHCI. Ik heb geprobeerd om daar AHCI van te maken, maar dan wordt mijn Samsung Raid weer onzichtbaar. Dit wil ik niet en ben bang dat die straks niet meer leesbaar is, dus met die optie ben ik niet verdergegaan. Daardoor ben ik mij wel af gaan vragen of op het P35 bord wel de mogelijkheid bestaat om op de 6 Sata2 poorten een mix van een Raid 0 array en een single AHCI drive te plaatsen; of dat het óf het één, óf het andere is. De handleiding vertelt daar helaas niks over.

Iemand nog een tip om de Raptor als schijf actief te krijgen (als single SATA2/AHCI) in de Win7 setup, naast de Samsung Raid 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maak er een degraded RAID1 array van? Dat werkt hier tenminste wel met een ICH9R op een P35.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelie73
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 19:30
Als ik met CTRL-I de Intel Raid Configurator open dan zie ik de Raptor wel als Non-Raid Disk staan, maar als ik Create Raid doe, dan zegt hij "Not enough disk space". Verder geen opties, behalve het verwijderen van de Samsung Raid 0.

Ik heb nog even geprobeerd om de Raptor aan de Gigabyte controller te hangen. Volgens mij deelt deze bandbreedte met de IDE poorten, maar voor een tijdelijke oplossing kan het wel. Hij ziet dan de drive wel hangen in het Bios, maar waarschuwt dat er een restant van Raid configuratie op staat. Blijkbaar dus toch een probleem met een "leftover" van de oude Raid 0 opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als het je toch niet uitmaakt dat die data weg is (broken R0 array) dan kun je van de DVD opstarten en in recovery mode met diskpart dat volume selecteren en de disk 'cleanen' zodat die echt opnieuw inzetbaar is.

dat cleanen kan aan de Gigabyte controller, daarna is de disk weer inzetbaar om aan je ICH te hangen (not enough diskspace komt waarschijnlijk van het block op de HDD waar de RAID info op staat nog van de R0)

[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 07-08-2010 10:07 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device