[Elco] Lekkende Condensator Lan Defect?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spongerobie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:26

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Topicstarter
(jarig!)
Hallo Tweakers,

Na een stroomuitval krijg ik op de PC van pa lief geen internet meer, laten we even wat informatie verschaffen:

Oorzaak
Spongerobie was er niet van bewust dat er nog een zootje apparatuur op standby zou gaan wanneer hij zijn stekkerdoos aanzet. Gevolg stop eruit.
Stop weer aangezet en draaien, althans dat denken we.
PC van pa geeft geen internet meer, krijg ook geen verbinding meer met router (Eminent EM4570), mijn eigen pc geeft op dezelfde router wel signaal.

Onderzoek
Ipconfig riedeltje (Release Renew) blijf alleen een IP krijgen van Windows, niet van router, kabel werkt wel. (Getest met EEE PC)
PCI kaartje ingebouwd, hiermee startte de computer helemaal niet meer op. ander PCI kaartje Idem. ander PCI slot Idem.

Toen zag ik dat er een 4tal condensatoren op het moederbord al gelekt waren en er nog een aantal op het punt staan tot.

Nu snap ik zelf ook wel dat het gewoon over is met die PC, hij heeft al jaren prima gedraaid en mag dan dit jaar met pensioen

Nou vraag ik mij dus af, kunnen die condensatoren effect hebben op de werking alleen de netwerkkaart, de rest doet het nog prima, (naast het feit dat ook PCI sloten niets meer doen).

Laten we nog even netjes doen en wat specjes dumpen:

Jetway V4MDMP
AMD Athlon 2000+ 1,7 GHz
768 MB Mem
2tal 40GB schijfen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De condensatoren zijn een onderdeel van de spanningsregeling van het moederbord. Zij voeden dus ook de onboard NIC. Als de defecte caps specifiek op die voedingslijn zitten dan kan het goed zijn dat het probleem daaraan ligt.

Omgekeerd kan het ook zijn dat andere delen van je moederbord een opdonder gehad hebben van het gebeuren met de stoppen.

Manier om dat uit te zoeken is simpel: vervang de defecte condensatoren en kijk of het probleem verholpen is. Zo ja weet je dat het daaraan lag en heb je een werkende PC :)

Zo nee lag het daar niet aan. Helaas, hij is naar de eeuwige jachtvelden - maar dan weet je tenminste dat je het niet meer kon verhelpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spongerobie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:26

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Topicstarter
(jarig!)
Bedankt voor je reactie, het zou idd wel erg dicht tegen die spanningspiek hebben kunnen liggen.

Solderen is helaas niet 1 van mijn specialiteiten dus dat moet ik laten schieten, mede het feit dat hij al 7 jaar oud is heeft ons doen besloten dat er vandaag een ander is aangeschaft.