• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-02 17:41
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op een nieuwe TV. Gezien het feit dat we in ons huidige huis niet onze droom tv kunnen weghangen in verband met ruimtegebrek ging mijn eerste interesse uit naar een 32" (evt. 37"). Bij een verhuizing (binnen nu en 2-3 jaar) zal deze TV naar de slaapkamer verhuizen waarna er een nieuw, groter model voor in de woonkamer aangeschaft zal worden. Vandaar ook dat de eisen die ik aan de eerste TV stel lager zullen uitvallen.

De reden dat ik onze huidige Philips Matchline 27" CRT, welke overigens nog prima werkt, wil vervangen is dat het aanschaffen van een mediacenter, die ik via HDMI met de TV wil verbinden, een grote wens van me is. Op de Philips TV is dit zeer matig mogelijk aangezien er geen HDMI ingang op zit (S-video of HDMI naar Scart is niet goed te doen imo).

De eisen zijn vrij standaard, Full HD of HD Ready, HDMI (3-4 x), SCART (1-2 x) en "waar voor je geld". De toepassingen die ik wil gaan gebruiken zijn de volgende: Digitale TV van Ziggo (via Mediacenter zodat ook opnemen mogelijk is), bekijken van (Full HD) films (via Mediacenter of PS 3), af en toe spelen van een spel (via Mediacenter of PS 3) en alle overige toepassingen die er met een Mediacenter mogelijk zijn. Het budget is zo'n € 600,- en dus zal ik bij verschillende winkels verschillende TV's moeten gaan bekijken en vergelijken. Logisch, simpel.

Maar verder weet ik dat een 32" (37") Full HD TV weinig toegevoegde waarde biedt ten opzichte van een 32" HD Ready TV wat beeldresultaat betreft, gezien het feit dat je op +/- 3 meter geen verschil zal zien. Mijn vraag is nu of het voor het aansluiten van een PS 3 of Mediacenter (belangrijkst in dit geval) over HDMI nog van belang is of er Full HD of HD ready gekozen wordt bij een 32" (37") scherm?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tsja, als het voor films niet echt boeit met zo'n beelddiagonaal en je kijkafstand, maakt het voor games ook niet uit :) Eigenlijk is het ook nog maar amper een keuze, omdat de beter 32" lcd's allemaal full HD zijn volgens mij (er zullen vast uitzonderingen zijn die ik over het hoofd zie). Het zou voor mij in ieder geval het laatste criterium zijn waar ik de keuze op zou baseren.

Beter kijk je naar de kijkhoek en typische lcd-problemen als backlight bleeding. Zodra jullie verhuisd zijn kun je dan een mooie 50" plasma in je woonkamer neerhangen en heb je een fatsoenlijke lcd in je slaapkamer staan :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-02 17:41
De afweging Full HD of HD Ready is inderdaad geen grote, echter was ik benieuwd of HD ready nog een negatief effect zou kunnen geven bij het aansluiten op een Mediacenter..

De kijkhoek lijkt me bij de meeste recente modellen wel goed. Fabrikanten geven 176º vaak op als deze hoek en die zal ik dus in de praktijk moeten gaan bekijken. Wat backlight bleeding betreft lijkt Full LED momenteel het meest betrouwbaar, je TV wordt daarmee wel dikker dan bij Edge LED dat via de zijkant komt en de oude CCFL methode. Probleem is alleen dat er onder de € 1000,- maar 5 TV's te vinden zijn die over Full LED beschikken. Hierbij zitten 2 TV's van 32" en geen van 37", dus de vraag is of een van deze 2 mijn TV zou kunnen worden.

Verder denk ik dat TV's die gebruik maken van CCFL of Edge LED per type gevoelig(er) zijn voor backlight bleeding (of komt hier ook een geluksfactor bij kijken of je wel of niet de pech hebt?). Zodoende wordt dat reviews zoeken en TV's bekijken die voor mij interessant zijn én gebruik maken van een van deze technologieën. Dan kan je ook dat zo veel mogelijk uitsluiten lijkt me.

Verder nog tips?