Internetverkeer blokkeren op bepaalde tijden m.u.v. VoIP

Pagina: 1
Acties:

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-02 18:27
Jeetje, een titel verzinnen voor dit probleem was niet makkelijk. Enfin, ik zit met een klein probleempje.

Mijn schoonmoeder wilt graag dat het niet mogelijk is om na 24:00 uur tot 07:00 uur gebruik te maken van het internet op alle PC's in huis. Echter, ze heeft een gecombineerd pakket van Internet + Telefonie via Telfort. Hier zit dus de welbekende ZyXEL 2602 router/modem bij.

Simpelweg de stekker eruit trekken wil ze niet, want dan werkt de telefoon ook niet meer. Het betreffende zoontje verbieden na bepaalde tijdstippen te internetten is ook niet mogelijk (lang verhaal, kan ik hier niet uitleggen).

Het modem heeft een schedule functie voor content filtering, maar dit is eenvoudig te omzeilen. Daar komt bij dat het nog steeds mogelijk is om spelletjes e.d. te spelen.

Nu zit ik dus te denken aan de volgende oplossingen, maar hoe kan ik dit eenvoudig toepassen zonder een 'extra' computer aan te laten staan?
  • Een DNS server die op bepaalde tijden alles blokkeert? (Dit voorkomt helaas bepaalde spellen niet die via een Masterserver werken wat vaak aan een IP gekoppeld is i.p.v. een domein.
  • DHCP server uitschakelen op bepaalde tijden. Maar dan moet de lease-tijd wel verkort worden. Ik kan m'n schoonmoeder wel leren hoe dat moet. Maar automatisch zou natuurlijk perfect zijn.
  • Na bepaalde tijden een ongeldige DNS instellen?
OpenDNS heeft wel een content filter, maar helaas geen mogelijkheden om bepaalde tijden in te stellen. Zie ik nou een heel eenvoudig iets over het hoofd? :)

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:46
om welke games gaat het? misschien dat daar parantcontrol op zit? de pc zelfs voorzien van een wachtwoord?

How are you doing?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:20
Simpelweg de stekker eruit trekken wil ze niet, want dan werkt de telefoon ook niet meer. Het betreffende zoontje verbieden na bepaalde tijdstippen te internetten is ook niet mogelijk (lang verhaal, kan ik hier niet uitleggen)
Misschien gewoon de netwerkkabel van de PC er uit trekken?

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-01 18:53
Via een schedule task de netwerk kaart van de pc uit zetten?
Commando is netsh met wat parameters (http://www.microsoft.com/...en-us/netsh.mspx?mfr=true)
Alleen nog even uitzoeken dat hij zelf geen schedule tasks kan beheren.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-02 16:02

ResuCigam

BOFH

Een hoop routers hebben een acces control mogelijkheid waar je de tijden per dag kunt instellen. Zet er verder een admin wachtwoord op en je bent klaar. Wel zorgen dat hij de router er niet tussenuit kan halen natuurlijk. ;)

We do what we must because we can.

• Dolan
Het probleem is dus dat het zijn eigen computer is waar we geen beheer over hebben. Als we toch toegang hebben lost hij het probleem gewoon op door heel Windows opnieuw te installeren. Netwerkkabel eruit trekken werkt helaas ook niet, want die stopt hij er weer in ;)

Daarom zoek ik naar een software oplossing die buiten zijn PC om werkt. Hij heeft geen kaas gegeten van IP en DNS instellingen, dus daar hoop ik iets mee te kunnen doen!
ResuCigam schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 16:54:
Een hoop routers hebben een acces control mogelijkheid waar je de tijden per dag kunt instellen. Zet er verder een admin wachtwoord op en je bent klaar. Wel zorgen dat hij de router er niet tussenuit kan halen natuurlijk. ;)
De betreffende ZyXEL dus niet, alleen een schedule voor content filtering. Een andere router kopen kan inderdaad wel werken, alleen kan de ZyXEL niet als bridge werken vanwege VoIP. Maar dan maar 2x NAT :P Ik zet de betreffende router dan wel als DMZ.

[ Voor 40% gewijzigd door Dolan op 06-08-2010 16:59 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Koop een extra hub van 5 euro en een schakelklok. Zet de pc van zoontje op die hub en de schakelklok op de stekker van die hub. Zorg ervoor dat dit allemaal achter slot en grendel staat, samen met het modem (meterkast bijvoorbeeld)

Zo'n ding dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.bestekeus.nl/images/products/8712412451753_Alecto_Schakelklok_TS324.jpg

Meest simpele en goedkope oplossing die door iedereen te begrijpen is en gemakkelijk gewijzigd kan worden (bij schoolvakanties bijvoorbeeld).

Verwijderd

- http://www.opendns.com/ kan vast wel tijden blokkeren, stel dan wel een ipadres in voor VoIP
- Gebruik de firewall van de router, welke vak te vinden is op http://192.168.1.254/ . Ik heb ook zo'n flutrouter, maar op tijden blokkeren doet ie vast prima.

Voor de router, ga naar Firewall->Rule Summary->Lan to Wan->Insert. Selecteer bij Default policy Lan to Wan BLOCK en maar 2 regels aan voor VoIP en overig verkeer (of invert het zodat alleen gameservers geblokkeerd worden). Veel plezier!
Schedule:
Day to Apply:
Everyday
SunMonTueWedThuFriSat
Time of Day to Apply : (24-Hour Format)
All day
Start hour minute End hour minute

• Dolan
Wolly schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 16:57:
Koop een extra hub van 5 euro en een schakelklok. Zet de pc van zoontje op die hub en de schakelklok op de stekker van die hub. Zorg ervoor dat dit allemaal achter slot en grendel staat, samen met het modem (meterkast bijvoorbeeld)

Zo'n ding dus:
[afbeelding]

Meest simpele en goedkope oplossing die door iedereen te begrijpen is en gemakkelijk gewijzigd kan worden (bij schoolvakanties bijvoorbeeld).
Haha, zo'n idee had ik ook al, maar helaas is dit weer zo'n huis waar het IS/RA punt zich een enorm eind van de meterkast bevind, nl. in de huiskamer. En juist daar kan hij weer erbij komen.

Wat wel een mogelijkheid is is om op de 'computerkamer' een houten kastje met slot te maken, electriciteit van de hub alleen daar in voorzien en dan een schakelklok daarin. Dit is misschien nog wel de beste oplossing _/-\o_

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:46
nou wat dacht je ervan dat hij alleen met toestemming op de pc mag. en hele schijf versleutelen met truecrypt :D

How are you doing?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Lol... fijn gezag over je kinderen heb je dan als je dit soort maatregelen moet gaan nemen. 3x waarschuwen en daarna z'n computer afpakken lijkt me de meest voor de hand liggende en goedkoopste optie.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

trolleystad schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 16:56:

De betreffende ZyXEL dus niet, alleen een schedule voor content filtering.
Zet een schedule erin die alles filtert?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

ebia schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 22:24:
Lol... fijn gezag over je kinderen heb je dan als je dit soort maatregelen moet gaan nemen. 3x waarschuwen en daarna z'n computer afpakken lijkt me de meest voor de hand liggende en goedkoopste optie.
Vroeger deed mijn moeder altijd 30 minuten in de ochtend, 30 in de middag en een uurtje in de avond. Te laat terug van computeren? Geen computer de dag erna. Lijkt mij hier gewoon zo dat "de zoon" niet met de verantwoordelijkheid om kan gaan, en dus pc in de woonkamer te zetten.

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• MrHarry
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-02 07:52
linux box met een cronjob maken met iptable filters ;)
om 7 uur draait die een script die al het verkeer toelaat en om 00:00 draait die een script die al het verkeer blocked.
Pagina: 1