Toon posts:

Hulp nodig bij aanleggen CAI aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu de verbouwing na dik een jaar in zicht komt ben ik de CAI aansluitingen aan het realiseren, ik zit echter met een aantal zaken waar ik geen raad mee weet, graag jullie advies! _/-\o_

Situatie:
Groene kabel komt binnen in de woonkamer waar de "hoofd" TV staat (zit geen AOP meer aan). De verdeling naar de rest van het huis (4 CAI aansluitingen) gebeurd vanuit de kelder, hier staat een 6-weg splitter, de kelder ligt op +/- 6m afstand van de groene kabel.

De vraag is hoe ga ik met het signaal vanaf de groene kabel verder het huis in? Laat ik voorop stellen dat prio 1 is om het best mogelijk beeld te krijgen/behouden op de TV in de woonkamer.

Optie 1:
Ik zet een 2 weg splitter op de groene kabel, 1 uitgang naar de hoofd TV, 1 uitgang gaat naar kelder.
- signaal verlies voor "gespleten" signaal?

Optie 2:
Ik zet een (2 weg) versterker op de groene kabel,1 uitgang naar de hoofd TV, 1 uitgang gaat naar kelder.
- relatief dure oplossing

Optie 3:
Ik zet een rijgdoos bij de hoofd TV en lus de kabel vanuit daar door naar de kelder.
- Veel demping op kabel na rijgdoos

Optie 4:
Ik verleng de groene kabel naar de kelder en ga vanuit daar retour naar de hoofd pc.
- Signaal verlies voordat kabel terug is bij hoofd tv door lengte kabel

Buiten het feit dat ik eigenlijk een AOP zou moeten hebben, heb ik er verder voor-/nadeel bij als ik het niet heb? Kan me zo voorstellen dat het alleen maar extra demping veroorzaakt?
Uiteraard zal en heb ik alleen maar onderdelen gebruikt van een A-merk. :)

Wat is volgens jullie de beste oplossing? Of zijn er wellicht nog andere betere oplossingen?
Hoor het graag! Thanks!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:02

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik neem aan dat je digitale TV kijkt?

Ik zou gaan voor optie 1, 1 splitter direct voor de versterker geeft minimale demping op het binnenkomend signaal. (let wel op juiste versterking voor de lengte). Zorg wel voor kwaliteit-splitters.

Optie 2 gooi je dus ook versterking op de ruis van je hoofd TV, slechte keuze imho.

Optie 4 blijft het signaal-verlies naar je TV relatief laag, maar heb je een extra kabel heen en weer lopen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Optie 1.

Als je het nog weer gaat versterken voor je hoofd-tv dan heb je kans dat het signaal daar veel te sterk is. Dat is by far de beste optie en geeft ook prima beeldkwaliteit. (ik zie zo met jouw informatie geen bezwaren waarom het beeld niet optimaal zal zijn.)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:38

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Hier ook optie 1 maar dan wel met een AOP ( 1 gats doos, Hirschmann TRAS1000 ) vanwege de galvanische scheiding ( om daarna te gaan verdelen ) en niet zo maar de groene kabel splitten.

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb hier een vergelijkbare situatie, ook een Hirschmann AOP TRAS1000 (incl aarding) aangelegd. Direct een VFC0421 (2 weg) verdeler met ca 4db demping erachter. Overal koka799 bekabeling gebruikt. Dit zorgt bij ons zowel overal voor ruim voldoende signaal voor digitale (HD) tv.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties! Ik ga in ieder geval voor de splitter en ben aan het twijfelen over het wel of niet plaatsen van een AOP. Kabel ook allemaal KOKA799 en EDC1000 inbouwdozen, dus zal vast goedkomen :)

Verwijderd

Ik zou eigenlijk voor optie 2 gaan. Maar dan wel een versterker die voor de uitgangen individueel in te stellen is. Dit omdat je een versterker zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting moet plaatsen ivm zo min mogelijk ruis versterken.
Dan de uitgang naar je hoofd-tv niet meer dan 3 db versterken wat in de praktijk dan ongeveer de zelfde sterkte aan de uitgang als de ingang geeft.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
AOP is verplicht, dus daar heb je weinig keuze in.
Je wilt natuurlijk niet dat jou buren problemen krijgen met kun signaal omdat jij misschien storing veroorzaakt (wat niet zou mogen gebeuren als zij allemaal wel een AOP hebben, maargoed)
Verplichting voor galvanische scheiding is er niet voor niets.
Pagina: 1