• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-12 12:57
Op het moment draai ik met volle tevredenheid met een thuisserver. via een gigabit netwerkje heb ik een zelfgebouwde server aangesloten met de volgende specs:
  • AMD X2 4200
  • 4gb ram
  • 5x 1tb spinpoint - Raid 5
  • Raptor 74gb boot
  • Windows server 2003
  • netwerk kaartje 1gb
Nu krijg ik er 20mbit door geperst maar dat wil ik verhogen. Waar zou ik dit kunnen verbeteren? Liefst natuurlijk zonder drastische verbouwingen maar zover ik kan zien zal ik best opstappen naar SCSI of SSD? Dan moet ik het budget nog eens gaan bekijken. O-) Anders zou ik willen kijken naar een hardware raidcontroller maar geen idee of die me veel meer gaat geven eigenlijk.

Bottleneck lijkt te zitten in de schrijfsnelheid want ik kan tot 480 mbit zien aan snelheid in mijn netwerk dus daar ligt het niet aan.

Iemand ideetjes?

[ Voor 7% gewijzigd door Jpjedi op 06-08-2010 12:50 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 20:47
Laat eens een performance monitor draaien om te kijken waar de bottleneck nu werkelijk zit. De gelogde gegevens kun je heel mooi in Excel in een grafiek weergeven.

De schijf/schrijfsnelheid van de raidset kun je makkelijk uit sluiten door een keer een bestand over het netwerk naar de bootschijf te verplaatsen. Deze moet sneller zijn dan de genoemde 20Mbit/s.

while (! ( succeed = try ()));

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-12 06:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Best een leuk servertje, heb zelf ook zoiets staan. Maar dan met 3 Seagate 1.5TB schijven en een Athlon II X2 245 CPU.
Maar je topicstart rammelt nogal. We zijn erg gesteld op zelfwerkzaamheid op GoT alvorens je een topic opent.
Wat heb je zoal geprobeerd om te achterhalen waar het probleem zit? Heb je al zaken uitgesloten bijvoorbeeld? Welke manier van RAID5 gebruik je nu? Die van de AMD chipset of puur software RAID5 middels dynamische schijven in Windows? Iets anders?
Ook vind ik 512MB RAM nogal krap bemeten voor een dergelijke server ;)

Verder ben je vaag over de huidige staat, bijvoorbeeld:
Nu krijg ik er 20mbit door geperst maar dat wil ik verhogen.
Waarmee haal je dit? Kopieren tussen twee Windows PCs over standaard Windows shares (Samba)? Heb je al getest met een ander protocol, zoals FTP?
Heb je ook deze connectie getest zonder iets van schijf te lezen. Dus met een benchmark voor je netwerk. Ik heb vroeger voor Windows het programma "netio" hiervoor gebruikt, lekker simpele commandline tool. Maar ik ben niet goed op de hoogte wat vandaag de dag gangbaar is hiervoor onder Windows.
Bottleneck lijkt te zitten in de schrijfsnelheid want ik kan tot 480 mbit zien aan snelheid in mijn netwerk dus daar ligt het niet aan.
Wederom: hoe kom je hier aan? Wat heb je getest? Waarom denk je dat de bottleneck in de schrijfsnelheid zit? Haal je bij lezen hogere snelheden? Zit tijdens een schrijfactie de CPU aan zijn dak? Mijn Athlon II X2 245 doet 90MB/s met een vinger in zijn neus volgens mij. Jouw X2 4200+ zou zich daarvoor ook niet gigantisch in het zweet hoeven te jagen.

Breng dus duidelijkheid aan in je verhaal. Wat heb je getest? Waarom vind je iets? Sluit zaken uit alvorens te trachten conslusies te trekken. Probeer ook zelf oplossingen te bedenken, we zijn niet je kindermeisjes hier.
Ik vrees dat je topic gesloten zal worden indien hier geen verbetering in optreed. Bovendien is CSL niet het geschikte forum hiervoor, maar ik ga je topic in deze staat nog niet verplaatsen naar bijv. Windows Servers in deze staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 07-08-2010 02:44 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.