Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vraagje,
Ik heb een internet verbinding. Deze wil ik gaan delen, maar op een veilige manier. De bedoeling is dat gasten eenvoudig draadloos verbinding kunnen maken met het internet. Tegelijkertijd moet mijn eigen netwerk goed afgeschermd blijven.

Ik had het volgende al bedacht.
ADSL modem/router met WiFi wordt "gasten" toegang punt. Hier sluit ik een 2de router met WiFi aan die ik dicht spijker voor mijn eigen gebruik. Nadeel van dit verhaal is dat mijn "gasten" router op de huidige locatie te weinig bereik heeft. Ik moet dus een kabel trekken met daaran een WiFi router

Alternatief:
- ADSL modem. Deze hoeft geen WiFi. (Dicht gespijkerd)
- 1 WiFi router voor de gasten. (Open)
- 1 WiFi router voor eigen gebruik. (Dicht gespijkerd)

De vraag,
Ik ben niet echt bekend met netwerk apparatuur, met welke componenten kan ik het alternatief invullen

Update verderop ook al gepost
Zie al een aantal dingen die ik zelf nog niet had gevonden.
Zijn nog een paar dingen waar ik mee zit.
1) De huidige ADSL WiFi modem heeft weinig /geen bereik op de plek waar de gasten zitten. Ik zal dus een repeater of dergelijkt moeten toepassen. Liefst leg ik een kabel en sluit op het uiteinde van de kabel een WiFi router aan.
2) Ik eventueel iets met prioriteiten willen doen. De ADSL verbinding is niet snel (eind van het bereik) Zelf wil ik natuurlijk normaal kunnen werken over de lijn. Voor de gasten is het een extra iets.
3) Afschermen van mijn eigen netwerk is erg belangrijk voor mij.
4) Bereik van Wifi is niet zo groot dat ik last van de buren krijg

[ Voor 28% gewijzigd door TNijpjes op 06-08-2010 12:56 ]

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:04
Koop een Airport Extreme of Time Capsule van Apple. Niet te duur, ook gelijk netwerkschijf en kunnen beiden een gastnetwerk aanmaken volgensmij. Erg handig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Koop een router als een Belkin, die kan 2 SSIDS uitsturen, 1 prive en 1 gasten Sid.

Guest Access Disabled
SSID F1N_SSID
Password/PSK ************

Zegt mijn router dan, dit is een apart network en je kan niet van F1N_SSID naar mij 'echte prive' netwerk

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat is het nog steeds niet echt gescheiden waarschijnlijk. Tenzij je 3 keer nat hebt (dan zit je achter nat waar de gasten niet achter komen.

Je zou een Fonrouter kunnen overwegen. Die is er voor gemaakt om je verbinding te delen met anderen en je kan ook zelf lokaal accountjes aanmaken voor je gasten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-08 10:03
Ik zou een "gasten" wifi niet "open" zetten. Ik zou die eerder volledig dicht gooien, enkel bepaalde poorten (80) openlaten en trafficlimits zetten enzo. Voor je het weet zitten je gasten op uw lijn te torrenten. Downloaden mag dan al illegaal zijn, uploaden niet. Jij bent verantwoordelijk voor die lijn...

Van waar ik werk in Brussel, kan ik op een hotspot van een hotel. Onbegrijpelijk, maar alles staat daar open. We mogen hier niet met onze laptop op de wifi (companypolicy) en dus hangt iedereen hier aan dat hotel. Geloof me, als niet-multinational-hotel wil je dat niet voorhebben :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:11
Je zoekt eigenlijk een router die VLAN ondersteund.
En dan het liefst ook een VLAN kan maken voor een bepaald SSID. Nou kan een Draytek 2820N dat allemaal (kun je gebruiken voor Kabel modem maar ook rechtstreeks ADSL zonder los modem)
Maar het is nogal prijzig maar je kunt het wel uitbreiden met losse wifi puntjes. Maar er zullen ook vast wel goedkopere varianten beschikbaar zijn ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij kan het ook met die dd-wrt achtige firmwares. Maar die fon router heeft dat allemaal bij default al ingesteld staan :)
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:42:
Ik zou een "gasten" wifi niet "open" zetten. Ik zou die eerder volledig dicht gooien, enkel bepaalde poorten (80) openlaten en trafficlimits zetten enzo. Voor je het weet zitten je gasten op uw lijn te torrenten. Downloaden mag dan al illegaal zijn, uploaden niet. Jij bent verantwoordelijk voor die lijn...

Van waar ik werk in Brussel, kan ik op een hotspot van een hotel. Onbegrijpelijk, maar alles staat daar open. We mogen hier niet met onze laptop op de wifi (companypolicy) en dus hangt iedereen hier aan dat hotel. Geloof me, als niet-multinational-hotel wil je dat niet voorhebben :).
Bijna alle caffeetjes hebben tegenwoordig wel open Wifi, ook de McDonaldsen en Burger Kings. Het trekt zakenmannetjes aan die dan daar gaan lunchen dus dat wil je wel :)

Ik heb veel meegemaakt met verbindingen van belhuizen (meestal kleine zelfstandige Turken), en eigenlijk komen die overal wel mee weg. Ja de verbinding wordt vaak afgesloten en als de kosten voor een heraansluiting te hoog worden gaan ze weer naar een andere ISP. Verzoeken van justitie daar komt volgens mij ook niet heel veel meer uit zodra die doorhebben dat het om een belhuis gaat. Een enkeling probeert het goed te doen met zijn zaak en is op zoek naar een proxy-oplossing die het verkeer kan filteren.

Maar bij een fonrouter krijgen de gasten dus een pagina waar ze op in moeten loggen. Als je dan logins en gastnamen ergens bijhoudt met datums dan dek je jezelf wel redelijk in.

[ Voor 88% gewijzigd door Marzman op 06-08-2010 12:59 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Niet online
1) De huidige ADSL WiFi modem heeft weinig /geen bereik op de plek waar de gasten zitten. Ik zal dus een repeater of dergelijkt moeten toepassen. Liefst leg ik een kabel en sluit op het uiteinde van de kabel een WiFi router aan.
2) Ik eventueel iets met prioriteiten willen doen. De ADSL verbinding is niet snel (eind van het bereik) Zelf wil ik natuurlijk normaal kunnen werken over de lijn. Voor de gasten is het een extra iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TNijpjes schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:55:
Ehrmm..
Een FritzBox 7390 met een AVM repeater ? Duurt nog een maandje voor de 7390 er mis, maar hij biedt gescheiden WiFi netwerken (2.4 en 5 GHZ tegelijk) en de repeater ondersteunt dit ook. Bereik daarvan is erg goed (ervaring mee) er zit zelfs en lichtkrantje op waarop je bv aan kunt kondigen aan je gasten dat er een wifi verbinding op hen wacht :-) Ook kun je er muziek mee streamen.....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:58:
[...]

Ehrmm..
Een FritzBox 7390 met een repeater ? Duurt nog een maandje voor de 7390 er mis, maar hij biedt gescheiden WiFi netwerken en de repeater ondersteunt dit ook.
dd-wrt heeft ook gescheiden netwerken en volgens mij ook vlans. Er zijn verschillende routers (ook allemaal A-merk) die daar op kunnen draaien en ik denk een stuk goedkoper als die Fritzbox.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:00:
[...]

dd-wrt heeft ook gescheiden netwerken en volgens mij ook vlans. Er zijn verschillende routers (ook allemaal A-merk) die daar op kunnen draaien en ik denk een stuk goedkoper als die Fritzbox.
Zeker, maar met die FritzBox kan ook hEEl erg veel meer (PBX, dect telefonie bv.)...
Maar goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ken ze en ik zou er best een willen, maar die dingen daar vraagt hij niet om :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf thuis een fonero, waar je dit soort dingen allemaal kunt mee regelen, public en prive netwerk gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Niet online
Oke,
Ik ben weer een stuk wijzer. Ik kan echter niet de producten vinden die ik nodig ga hebben.
Een Fonero wat een paar keer is voorgesteld lost het probleem van het bereik niet echt op.
Een FritzBox 7390 is een beetje Overcompleet. Plaatje klopt wel. Heb alleen nog niet kunnen ontdekken of er een "prive" en "gasten" netwerk mee op te zetten is.
Op dit moment heb ik het volgende plaatje in gedachten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
==>> ISDN/ADSL ==> Modem/Router -->> Router "prive" netwerk (Bedraad + draadloos)
                          |
                    ca 75 meter
                    cat5. kabel
                          |
                         \|/
                Router "gasten" (draadloos)

Ik ben dus op zoek naar een ADSL modem/router waar ik een en ander kan instellen met betrekking tot prioriteiten en dergelijke.
De beide routers is niet echt moeilijk voldoet alles eigenlijk wel, als ik maar een goed modem/router heb. Wat is hier voor aan te raden.
Gevonden heb ik al:
- DrayTek Vigor 2700/2710
- Zyxel P-660R-T Series (geen trafic shaping zoals ik het lees)
- ??

Heeft iemand nog tips of betere ideeën hoor ik graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

iMick schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:37:
Koop een Airport Extreme of Time Capsule van Apple. Niet te duur, ook gelijk netwerkschijf en kunnen beiden een gastnetwerk aanmaken volgensmij. Erg handig :).
Jup en iemand die niet zo'n apple freak als jij bent kan vast betere oplossingen tegenkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:04
brilsmurfffje schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 21:31:
[...]

Jup en iemand die niet zo'n apple freak als jij bent kan vast betere oplossingen tegenkomen
Ik geef maar een advies hoor?... Omdat hij een "simpele" oplossing zoekt volgensmij met niet al te veel poespas. Achja iemand die niet zo'n Apple basher is als jij kan vast beter reageren en alternatieven bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-08 19:58
Probeer anders ergens een WRT-54G (L?) op de kop te tikken. Zet er DD-WRT op, dan ben je al een heel eind. Zoals hier ook al werd aangedragen kan DD-WRT iets met VLANS.

Ik heb geen kennis om het specifiek uit te leggen, maar het is denk ik een vrij "goedkope" oplossing. Daarbij kun je met DD-WRT ook het aantal Tx instellen zodat je router harder "straalt" (ofwel, meer uitzend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
TNijpjes schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 21:24:
Oke,
Ik ben weer een stuk wijzer. Ik kan echter niet de producten vinden die ik nodig ga hebben.
Een Fonero wat een paar keer is voorgesteld lost het probleem van het bereik niet echt op.
Een FritzBox 7390 is een beetje Overcompleet. Plaatje klopt wel. Heb alleen nog niet kunnen ontdekken of er een "prive" en "gasten" netwerk mee op te zetten is.
Op dit moment heb ik het volgende plaatje in gedachten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
==>> ISDN/ADSL ==> Modem/Router -->> Router "prive" netwerk (Bedraad + draadloos)
                          |
                    ca 75 meter
                    cat5. kabel
                          |
                         \|/
                Router "gasten" (draadloos)

Ik ben dus op zoek naar een ADSL modem/router waar ik een en ander kan instellen met betrekking tot prioriteiten en dergelijke.
De beide routers is niet echt moeilijk voldoet alles eigenlijk wel, als ik maar een goed modem/router heb. Wat is hier voor aan te raden.
Gevonden heb ik al:
- DrayTek Vigor 2700/2710
- Zyxel P-660R-T Series (geen trafic shaping zoals ik het lees)
- ??

Heeft iemand nog tips of betere ideeën hoor ik graag
toon volledige bericht
Ik heb hier thuis (en op meerdere andere locaties ook) een Fonera staan. Prima spul en gemakkelijk te configureren met toch geavanceerde mogelijkheden. Nadeel is een beetje dat je het publiek gedeelte niet over de kabel kan laten sturen naar een ander AP wat verderop. Je zou echter wel DD-WRT kunnen gebruiken (wat overigens ook op een Fonera geflasht kan worden).

Met die Draytek routers overigens ook absoluut geen problemen en een zee aan instellingen. Met AVM en Zyxel spul heb ik geen ervaring.
significant schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 23:05:
Probeer anders ergens een WRT-54G (L?) op de kop te tikken. Zet er DD-WRT op, dan ben je al een heel eind. Zoals hier ook al werd aangedragen kan DD-WRT iets met VLANS.

Ik heb geen kennis om het specifiek uit te leggen, maar het is denk ik een vrij "goedkope" oplossing. Daarbij kun je met DD-WRT ook het aantal Tx instellen zodat je router harder "straalt" (ofwel, meer uitzend)
Dat zou ik niet doen. DD-WRT is prima, maar je gaat niet ver genoeg geraken en het verhogen van de Tx-waarde is niet het enige waarvan WiFi-bereik afhankelijk is.

[ Voor 15% gewijzigd door Petervanakelyen op 07-08-2010 23:08 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik gebruik hier Mikrotik voor, welke hotspot ondersteuning heeft. Dit in combinatie met een HP AP420 welke meerdere SSIDs ondersteund.

Op deze manier heb ik 2 gescheiden netwerken zodat het hotspot netwerk niet bij mn eigen netwerk mag/kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Voor hotspots is Mikrotik natuurlijk een van de toppers, maar volgens mij een beetje overkill voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn Linksys WRT320N heeft nu de DD-WRT erop zitten. Met je vlan, 2e wlan en unbridge, ander ip en klaar. Wil je makkelijker dan neem je bv een duurdere Dlink DIR655 dan heb je sowieso de mogelijkheid van een extra guest network. De Apple ap is kl*te. ik heb er mee gewerkt. Betaal liever minder voor de DIR655 of de Linksys WRT320N en je bent klaar. De Linksys WRT54GL is ook goed. Is eigenlijk de beste en stabielste oplossing.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Maar dan moet je die ofwel enkel voor het guest-network gebruiken (waarbij 99% van de functies van DD-WRT toch niet gebruikt worden) of als main (maar dan kan WiFi wel uit aangezien je dat toch niet gebruikt) en heb je daar nog een simpele modem bij nodig.

EDIT: Misschien is die WRT54GL als main zo'n slecht idee nog niet. WiFi kan je laten aanstaan voor persoonlijk gebruik (private network), pleur er DD-WRT op, hang er een simpel SpeedTouch modempje aan in bridge (zodat je publiek IP aan de WRT54GL wordt toegewezen) en stel eender welke apparaatje met WiFi dat je nog hebt liggen in als AP met deze howto: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point.

Je netwerksituatie komt er dan ongeveer zo uit te zien:

code:
1
2
3
4
5
6
7
ADSL-lijn --> SpeedTouch modem-only --> WRT54GL met DD-WRT --> Computers Thuisnetwerk
                                                 |
                                           ca. 75 meter
                                           cat5e kabel
                                                 |
                                                 |
                                       Wireless Access Point

[ Voor 71% gewijzigd door Petervanakelyen op 08-08-2010 00:47 ]

• TNijpjes
  • Niet online
Het is even stil geweest. Ben er uiteindelijk wel uitgekomen.
Het volgende zal worden besteld:
1x Vigo 120 modem (bridge modem)
2x Linksys WRT54GL met WRT-DD

De Vigo zal aan ADSL van KPN over ISDN gaan verzorgen. 1 Linksys wordt het modem dat de externe verbinding zal verzorgen. Tevens zal er een VPN server op draaien.
De 2de Linksys zal met een LAN poort aan een LAN-poort van de 1ste Linksys hangen. De 2de komt in het gastenverblijf te hangen.

Op de Linksys worden 2 VLAN's geconfigureerd. 1 prive afgeschermd en 1 publiek met beperkingen.

Pagina: 1