Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 20:44
Ik heb een vreemd probleem

Vorig jaar heb ik een HTPC samengesteld met de onderstaande onderdelen:

Moederbord Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
CPU Intel Core 2 Duo E7400
HDD Samsung Spinpoint F2 EcoGreen 1TB
Drive Lite-On iHES106
GPU geintegreerde
Voeding OCZ ModXStream Pro 500W PSU

De voeding is net nieuw omdat ik een modulaire voeding wilde ivm bekabeling. De oude voeding heb ik in een andere PC gedaan en hield er opeens mee op. Was ook al wat oud.

Vandaar dat ik de OCZ voeding heb gekocht.Nu wil mijn pc niet meer booten. Als ik de 20 pins connecter en de 4-pins 12v aansluit op mijn mobo gebeurt er niets. Ontkoppels ik de 4 pins connecter dan, lijkt de PC op te starten. Alle fans beginnen met draaien en ik hoor mijn HDD. Helaas geen beeld. Zodoende al verschillende HDMI kabels geprobeer en uiteraard verschillende ingangen.

Via het Welke voeding heb ik nodig topic, heb ik op aanraden één der tweakers een nieuw mobo aangeschaft (zacht prijsje) en het zelfde probleem blijft terugkomen.

Aangezien ik daar niet verder kwam, probeer ik het middels een eigen topic. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen/adviseren.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat wordt toch weer door Hangen en Opstartproblemen troubleshooter lopen en de stappen volgen. Het enige dat je kunt doen is nalopen welk onderdeel defect is. Controleer ook of je nergens sluiting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Uiteraard heb ik hier al naar gekeken, maar niets kunnen vinden wat mijn probleem oplost. Ik hoopte op een tweakers die een zelfde soort probleem heeft meegemaakt en een oplossing hiervoor heeft.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

steefje schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:06:
Uiteraard heb ik hier al naar gekeken, maar niets kunnen vinden wat mijn probleem oplost. Ik hoopte op een tweakers die een zelfde soort probleem heeft meegemaakt en een oplossing hiervoor heeft.
De troubleshooter is er niet om te lezen, maar om te gebruiken als handleiding voor zelf testen. Je hebt nog bijna niets getest, dus aan de slag :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 14:42
Vraag je je toch af of het de vorige keer wel je voeding was die stuk was gegaan ;) hoe ben je tot die conclusie gekomen?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Een goede opmerking met een duidelijk antwoord. Ik had twee pc's met daarin twee voedingen. Ik haal de oude voeding uit mijn HTPC en verruil deze met de voeding uit de gewone pc. De nieuwe HTPC werkt, de gewone pc niet. Ik ruil de voedingen weer om, HTPC werkt niet, gewone PC wel. Zo kwam ik op de gedachte, voeding is stuk.

Toen verkocht ik mijn gewone pc, met de voeding die werkte. Ik kocht een nieuwe voeding, de OCZ en de HTPC start nog steeds niet op. Zodoende geprobeerd met een nieuw mobo, resultaat exact hetzelfde.

Ik vind het vooral vreemd dat de HTPC lijkt op te starten wanneer alleen de 20pins op het mobo staat aangelosten en totaal geen reactie krijg wanneer ook de 4 pins is aangelosten.

Het kan altijd zijn dat deze voeding toevallig kapot is?

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 11:27
Probeer de computer eens aan te sluiten op een geaard stopcontact, even kijken of dat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 14:42
das dan opzich best wel een logische conclusie lijkt mij zo ;) Het zou ook zomaar kunnen dat de voeding niet helemaal lekker is, beetje een maandagochtendmodel ofzo.

volgens mij is de 4pins voor de power van de CPU. Je probleem zou er in dat geval op kunnen wijzen dat de voeding niet genoeg power heeft om op te starten ofzo.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
Ohja, iets met de cpu is ook nog wel waarschijnlijk. Heb al een tijdje geen Intel cpu meer aangeraakt, dus ik weet niet wat je moet checken, of de pinnen nog recht zijn of dat er stof tussen de cpu en de socket zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Bij het overzetten naar een nieuw mobo juist alles dubbel gecheckt, kan de optie met een geaard stopcontact nog wel proberen.

Voeding moet volgens mij voldoende stroom leveren, 500 wat voeding van een A-merk voor dit systeem lijkt me te moeten werken.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 20:30
steefje schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:25:
Ik vind het vooral vreemd dat de HTPC lijkt op te starten wanneer alleen de 20pins op het mobo staat aangelosten en totaal geen reactie krijg wanneer ook de 4 pins is aangelosten.
Emm, jouw moederbord heeft een 24-pin aansluiting; niet 20. Ook zie ik dat dit bordje slechts een 4-pin aansluiting heeft boven de CPU (ipv 8-pins).

Over welke 4-pins connector heb je het dus nu? Die naast de 20-pins? (om er 24 van te maken). Of die boven je CPU?

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
albatross schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 17:12:
[...]

Emm, jouw moederbord heeft een 24-pin aansluiting; niet 20. Ook zie ik dat dit bordje slechts een 4-pin aansluiting heeft boven de CPU (ipv 8-pins).

Over welke 4-pins connector heb je het dus nu? Die naast de 20-pins? (om er 24 van te maken). Of die boven je CPU?
Je hebt helemaal gelijk. Mijn excuses. Het gaat om die bij naast de CPU, 4 pins ( ik kan echter niet zo snel terug vinden dat ik zei 8 pins?)

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:04
500W zou ruim moeten volstaan voor je systeempje. Maar je sluit weldegelijk 24-pins aan op je MoBo én 4-pins (CPU)??? Anders ligt hier al een eerste fout.Verder heb je al alles losgekoppeld, en paar keer de powerknop gedaan??? (heb al enkele keren gezien dat static-electricity een boosdoener is) dus zeker ook de aarding controlleren. Verder zit alles goed in je modulaire voeding? (de juiste kabels op de juiste plaats) Als laatste lijkt mij ook mogelijk dat je graka niet diep genoeg zit, of je CPU schuin zit of er vuil tussen zit. Ook je geheugen lijkt me een mogelijk gevaar, kan ook niet diep genoeg zitten, ofwel eens latje per latje uittesten? Dat je MoBo opstart zonder CPU-voeding is teken dat er iets niet goed zit denk ik. Zodra je CPU stroom krijgt, gaat er x mis, wrs in één van de componenten die niet juist aangestuurd wordt... Soit, elk onderdeel eens losmaken en terug erin steken...

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Titelfix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
steefje schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 18:19:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Mijn excuses. Het gaat om die bij naast de CPU, 4 pins ( ik kan echter niet zo snel terug vinden dat ik zei 8 pins?)
Nee, je zei nergens dat je het over 8-pins had. :) Dat was meer een constatering van mijzelf. Maar door die vaststelling onstond er wat verwarring over welke 4-pins je het nou had.

Overigens is wattage niet alleen het enige punt waar je naar moet kijken. Ampere is wel zo belangrijk. Maar als ik even google op jouw voeding is ie zeker niet de slechtste, dus dat zou op zich toch wel goed moeten gaan.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
ik zit op het moment met het zelfde probleem als jou.

alleen bij mij is het moederbord er mee opgehouden, de rest werkte allemaal nog behalve het moederbord. wat de oorzaak hierdoor is weet ik ook niet, ik vermoede eerst ook de voeding, maar die heb ik laten testen.

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Harm30 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 19:18:
ik zit op het moment met het zelfde probleem als jou.

alleen bij mij is het moederbord er mee opgehouden, de rest werkte allemaal nog behalve het moederbord. wat de oorzaak hierdoor is weet ik ook niet, ik vermoede eerst ook de voeding, maar die heb ik laten testen.
ik las het net ja. Eeg vreemd want heb t nu getest bij 2 mobo's. Laten we elkaar op de hoogte houden.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
ik stuur het moederboord RMA, hopen dat ik er nog wat voor terug krijg. want ik denk dat ze het op een gebruikers probleem zetten.. maar ik ben benieuwd wat nu uiteindelijk het probleem is.

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 28-03 13:57
Als ik het goed heb, heeft de psu 2x4 pins cpu connectors. Heb je als eens geprobeerd die connectors om te wisslen, omdat je moederbord maar 1x 4 pins ondersteunt?

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
timbry schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 00:19:
Als ik het goed heb, heeft de psu 2x4 pins cpu connectors. Heb je als eens geprobeerd die connectors om te wisslen, omdat je moederbord maar 1x 4 pins ondersteunt?
mn psu heeft zoals, in mijn ervaring altijd, twee x 4 pins ondersteuning. Een voor bij de cpu en een om van de 20 pins een 24 pins te maken. Deze kan ik ivm lente niet verwisselen. Momenteel heb ik de htpc naar de lokale pc boer gebracht. Daar kunnen ze ook alles doormeten. Heb ik gedaan na ook met een vriend van me geprobeerd aan de praat te krijgen

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
Waarom heb je de pc niet even op een geaard stopcontact aangesloten? Kleine moeite, grote waarschijnlijkheid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
steefje schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 03:00:
[...]

mn psu heeft zoals, in mijn ervaring altijd, twee x 4 pins ondersteuning. Een voor bij de cpu en een om van de 20 pins een 24 pins te maken. Deze kan ik ivm lente niet verwisselen.
Zou ook nooit gaan passen. Die 4-pins connector voor bij je CPU heeft, voor zover ik me kan herinneren, in ieder geval 1 bolle stekkerzijde, en die voor je mobo niet. Zo zou je ze, zelfs als het zou gaan qua lengte (sommige moederborden hebben die 4-pins CPU aansluiting ergens in het midden zitten, dus het zou theoretisch kunnen) ze toch nooit kunnen verwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:54
Martinator schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:43:
Waarom heb je de pc niet even op een geaard stopcontact aangesloten? Kleine moeite, grote waarschijnlijkheid :?
Doet ie waarschijnlijk wel als ie erachter komt dat ze @ rma geen probs konden vinden :P
indien dat gebeurd that is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Probleem is enigszins opgelost. De lokale computerboer heeft er ook naar gekeken en na versxhillende tests nieuwe bat in mn mobo gedaan. Toen starte hij weer door. Thuisgekomen meteen hetzelfde getest met mn oude mobo, helaas werkte de truuk toen niet. Blijf ik vreemd vinden, kan namelijk niet voorstellen dat dit mobo echt kapot is. De tip van de geaarde stopcontact heb ik nog niet kunnen testen, volgens mij heb ik hier alleen gewone stopcontacten, morgen als windows er weer op staat ff googlen, werkt niet zo optimaal vanaf de iphone met gprs..

PSN ID Binloading_nl

Pagina: 1