Verwijderd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 16:40:
Bedankt allen voor de tips. Ik ben een beetje aan het rond informeren geweest en voor een standaard black-box audit of penetratietest ben je al snel 4000 / 5000 euro kwijt. Aangezien het hier een klein bedrijf betreft zijn dit forse kosten. Zijn dit soort bedragen een beetje gangbaar?
Afhankelijk van de grote van de app, maar ik vind het ook laag.
Om je even een idee te geven ( hoe een bedrijfje het doet waar wij ooit eens wat ingekocht hebben ) :
- Daar gaat er een halve dag aan automated "standaard" tests inzitten zonder login
- Als er dan een framework oid gevonden is dan nog een halve dag automated tests met login specifiek op dat framework
- Dan nog een dagje automated tests met login
Hierna gaat er pas een mens naar kijken nav de uitkomsten van de automated tests, dit is veelal weer 2 dagen.
Daarna wordt er pas naar de echte excessen gekeken en echt gezocht.
Dus ( even extreem gezegd ) als je bijv een standaard 100% secure joomla install heb ( geen idee of die bestaat maar for the sake of argument ) dan betaal je 4 dagen voor helemaal niets ( het is niet helemaal niets, het is op zijn minst een bevestiging dat je 100% secure bent ipv 99% ).
Je hebt trouwens in die branche ook no flaw no pay bedrijven zitten ( geen idee of ze ook in NL zitten ) maar dan moet je wel op minimaal een dubbel tarief rekenen als ze wel een flaw vinden
Verder vraag ik me dan af of het niet interessanter is om een training oid in web beveiliging te volgen. Daar heb je naar mijn idee dan meer aan en kun je (lijkt me) ook voor dit soort bedragen wel inkopen. Is dit een naïve gedachte. Wat denken jullie?
Simpel gezegd, het is een naieve gedachte. Een echt beveiligingsbedrijf heeft mensen meerdere jaren ervaring zitten terwijl je voor die 4/5k misschien 3 dagen cursus hebt ( je kost het bedrijf namelijk ook geld als je op cursus zit vanwege gemiste productiviteit, dit is naast de studie kosten )