Onboard of apparte RAID controller? (RAID 0)

Pagina: 1
Acties:

• Deassain
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-03-2014
Hallo,

Ik dacht eraan om 3 F3's in RAID 0 te draaien voor men desktop (redundancy is beetje overbodig aangezien ik over andere backup mogelijkheden beschik).

Nu ik vroeg mij af :
- Hoe goed is de RAID controller op een X58 (ASrock supercomputer) ?
- Is het een groot verschil met een apparte controller voor RAID 0 ?
- Is het de moeite om een apparte controller toe te voegen ? (en welke :P ? )

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
In RAID 0 zou de SATA bus op je chipset een bottleneck kunnen zijn. Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar aangezien de burst-speed van die schijven boven de 250MB/s ligt en de random read/write tegen de 100MB/s, zou dit maar zo kunnen. Met een snelle controller op een PCIe bus heb je daar minder snel last van.

[ Voor 8% gewijzigd door lammert op 06-08-2010 11:20 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor RAID0 heb je niet echt een apparte hardware RAID controller nodig, dit is prima af te handelen door een onboard controller zeker als je de Intel controllertjes hebt (ICH10R als ik het goed heb). Per poort heb je gewoon 3Gbps, de burst speeds waar Lammert het over heeft, heeft veelal met data vanuit het cache geheugen te maken en niet zozeer met de data doorvoer van de S-ATA controller naar de hardeschijf. Er is namelijk nog geen enkele convetionele hardeschijf die bijvoorbeeld een S-ATA 1,5Gbps controller vol weet te trekken.

Verder wil ik je er op wijzen dat RAID met redundancy, want RAID0 is eigenlijk geen RAID, er alleen voor is om databeschikbaarheid te garanderen en is absoluut GEEN backup. RAID0 gebruik je eigenlijk alleen voor het verwerken van data waar je een hoge constante datadoorvoer nodig bent, deze data is over het algemeen ook vluchtig of makkelijk te reproduceren.

Ik weet niet waarvoor jij een RAID0 wilt gebruiken, bedenk wel dat het opstarten van bijvoorbeeld Windows weinig sneller zal gaan met een RAID0. Daar vergissen mensen zich vaak in RAID0 is voornamelijk geschikt voor het verwerken van grote bestanden. Een besturingsysteem is meer gebaard bij een lage acces time vanwege de veelheid aan kleine bestanden, bij het gebruik van een RAID controller kan nu juist die acces time negatief beinvloed worden, maar ik zou zeggen pak de GoT search er eens bij en lees de FAQ's eens door want hier is toch veel over geschreven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Deassain
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-03-2014
Ok, dankje voor het antwoord. Ik zal het allemaal nog eens rustig bekijken, nu is er wel al veel duidelijker geworden :p.