Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:30
Hallo Tweakers,

Ik heb al een tijdje een Dell Studio XPS 16 laptop (1640) waar ik pas een clean install op heb gedaan. Voor de format was het al zo dat de processor altijd hoge kerneltijden had, minimaal de helft van het processorgebruik was zegmaar rood wanneer er iets gebeurde. Ik dacht komt door malware oid, dus vandaar de clean install.

Maar nu heb ik hier nog steeds last van, terwijl mijn desktop nergens moeite mee heeft, die kerneltijden zijn vrijwel 0 altijd.
Is dit een defect in de CPU oid? Of is dit normaal bij laptops / de studio xps 16.

En heeft iemand misschien een oplossing? :)

bvd ;)

edit: wanneer ik stress met prime95 is het cpu gebruik helemaal groen(100%) en zijn er vrijwel geen rode bars te zien (op een enkele na)

[ Voor 10% gewijzigd door Saven op 06-08-2010 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperNull
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09-2022
Wat zegt de taskmanager? Welke processen zie je CPU eten?

Hoe het met Win7 zit weet ik niet, maar in Vista staat er standaard een hele hoop crap op de achtergrond te draaien (dat gelukkig uit kan). Defrag, file indexing, etc..

[ Voor 9% gewijzigd door SuperNull op 06-08-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Sorry vergeten te vermelden dat het om Windows 7 Home Premium 64-bit gaat.

Screenshot van wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4c5c0c34734cb/4c5c0c346bf93-cpukernel.png

En eigenlijk een aantal processen gebruiken zonder echte reden ineens wat meer cpu dan normaal. Soms springt Chrome naar 15% gebruik, soms svchost, en soms taskmgr zelf. Lijkt wel alsof alles veel CPU nodig heeft, waar de enorm hoge kerneltimings nog eens bij komen

Dit gebeurt eigenlijk continue wanneer ik niks aan het doen ben: die kerneltijden en cpu gebruik fluctueeren steeds
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4c5c0d0924a90/4c5c0d091c5ba-cpukernel2.png

En wanneer ik bijvoorbeeld een exe open van een installatiebestand krijg ik voor korte tijd dit even:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4c5c0eccac573/4c5c0ecca4c56-kernecpu2.png
Waar dan svchost ook nog even 50% cpu gebruikt..

[ Voor 33% gewijzigd door Saven op 06-08-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Kon er op internet vrijwel niks over vinden, behalve de uitleg ervan. En her en der een defecte hardeschijf. Maar hdd werd geen fouten gevonden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

download eens process explorer om te kijken wat er precies CPU inneemt, eventuueel kan je ook nog een boot in safe mode proberen.

ik vermoed echter een tegenwerkende driver, waarschijnlijk die van de hdd controllers (anders zet je die even op een andere mode in het BIOS?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Zou misschien een virusscanner kunnen zijn ? Aangezien het met .exe files helemaal piekt.
Daarnaast, als je CPU terug schaalt qua snelheid door power management is het 'percentage' bij gebruik ook hoger natuurlijk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

correct, maar de Pxxxx lijn gaat, met tweaks, niet lager dan 800Mhz, zelfs dan word nauwelijks 10% van de CPU gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Opstarten in veilige modus maakt geen verschil helaas, en de installatie is zo clean, er is nog niet eens een virusscanner aan boord ;) alleen drivers van de dell site gedownload en geinstalleerd.

Enig idee hoe ik in de bios die controler op een andere mode zet? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, je kan start de PC op, drukt op delete, en dan staat er ergens een switch waar je kan kiezen tussen SATA en IDE (of betere gezegd: PATA, maar niemand gebruikt die term nog :P)

google het even, windows is nogal dom dat veranderingen in de hardware betreft.
in dat geval krijg je namelijk een bluescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Kon helaas alleen maar ATA kiezen ofzo, maar toen kreeg ik bluescreen tijdens het windows bootscherm :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:28
Uhm, ik heb exact hetzelfde, maar heb verder niet het idee dat er iets mis is..

De pc reageert verder snel, beetje vreemd..

[ Voor 22% gewijzigd door rscheper op 06-08-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zeg ik, gamma een bluescreen.

http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831
hier om van IDE (ofwle ATA...) naar Sata te veranderen: http://forums.pcper.com/showthread.php?t=444831
het punt is dat jij het omgekeerd wil doen 8)7

...maar als dat teveel werk is, dan raad ik process explorer eventjes aan :) een hoog % interrupts is vrijwel zeker een driver issue.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
standaard staat ie al op sata ;)

uh fout gelezen :P

[ Voor 31% gewijzigd door Saven op 06-08-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet ik, ik heb ook een dell ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Maar jij geen last van deze problemen? aangezien we dezelfde processor hebben, en misschien wel hetzelfde moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een studio 15 met een PM45 chipset, geen last van deze problemen, met geen van de dell's hier in huis trouwens (2x studio 15 en een studio 17)

ja, aardig wat dells, maar als je een full-HD scherm wil is de keuze erg beperkt 8)7

edit: bij nader inzien heeft de xps 16 óók een PM45 chipset

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 22:58:
ja, je kan start de PC op, drukt op delete, en dan staat er ergens een switch waar je kan kiezen tussen SATA en IDE (of betere gezegd: PATA, maar niemand gebruikt die term nog :P)

google het even, windows is nogal dom dat veranderingen in de hardware betreft.
in dat geval krijg je namelijk een bluescreen
PATA is niet gelijk aan IDE. Het is ook onmogelijk om een SATA schijf om te zetten naar PATA aangezien dat een fysiek andere techniek is.

Wat deze setting doet is het aansturen in de software van de controller veranderen. SATA mode zal normaal op AHCI slaan. Dit is een betere techniek waarin zaken als NCQ ed zitten verwerkt. Doordat deze techniek nieuwer is is de ondersteuning vanuit OS'en soms niet optimaal, hierdoor heb je de mogelijkheid om deze om te zetten naar IDE.

In de IDE modus zal de controller zich gedragen als ouderwetse IDE controller, maar wel gewoon de SATA schijven aansturen. Je kunt dan geen gebruik maken van de moderne zaken als NCQ, maar de ondersteuning vanuit de software zal stukken beter zijn.

Bij sommige controllers is er ook nog een RAID modus waarbij de schijven in RAID kunnen werken met elkaar.

Windows 7 is een modern OS en heeft perfecte ondersteuning voor AHCI, daar zal het probleem dus niet zitten. Het kan wel zo zijn dat de AHCI driver van Dell buggy is, misschien is het beter de driver van Microsoft zelf te gebruiken.

Er is overigens niets doms aan de bluescreen en daar kan Windows zeker niet aan doen. De melding zal namelijk gewoon een "inaccessible boot device" zijn. Dit komt omdat de boot.ini wijst naar een AHCI harde schijf om op te booten, maar als de schijf in IDE modus staat is de AHCI schijf natuurlijk verdwenen. Gelukkig gaat Windows niet spontaan dan andere schijven als boot device gebruiken, dat zou serieuze problemen kunnen geven. Hoe je dit kunt fixen is op te zoeken via Google, maar herinstallatie is gezien de problemen waarschijnlijk het beste (dan kan die gare driver ook niet per ongeluk blijven hangen).

Andere OS'en doen exact hetzelfde verder hoor, Linux knalt eruit met een heerlijke kernel panic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed, misschien heb ik het gewoon slecht verwoord.

anyway, na wat juiste zoekwoorden (ik vermoed dat de DCP latencies ermee te maken hebben) lees ik hier: http://forum.notebookrevi...er-one-discussions-9.html
dat de AHCI driver inderdaad de boosdoener is

..maar, op de volgende pagina word de wifi driver als de boosdoener aangewezen

..en op de pagina erna het BIOS

7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Hehe :') alleen bij Dell kan ik geen AHCI drivers vinden. Enig idee waar ik moet zoeken om die drivers daarvan te updaten, als dat uberhaupt als makkelijk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, die heb je al, je moet op zoek naar de IDE drivers.
maar aangezien je meestal van IDE naar SATA 'upgrade..' zijn die was lastiger te vinden.

een re-instal met het bios op de juiste instelling helpt overigens ook, dat lijkt mij de snelste manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
maar kan ik uberhaupt wel IDE in het lijstje in de bios erbij toveren? of gaat dat niet zonder te flashen wat niet kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu doe ik het weer fout 8)7

met IDE bedoel ik dus ATA

..na een bezoekje aan wikipedia ben ik er nog steeds niet uit welke term nu de juiste is... sterker nog, Wikipedia: Integrated Drive Electronics rederict naar P-ATA 8)7 wat dus weer een sub onderdeel is van de ATA spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Net maar even snel nog een keer geformateerd, en geherinstalleerd. Maar het lijkt niet aan de windows installatie te liggen. Aangezien ik meteen na de installatie, zonder overige drivers meteen al last heb van dit probleem.

En het grappig is, is dat als ik zegmaar boot vanaf de DVD en ik start daar het commandprompt (X:\Sources>)
en ik start taakbeheer dmv
start C:\Windows\system32\taskmgr.exe dan heb ik ook last van dat probleem :X

Dus lijkt me inderdaad iets hardwarematigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
niemand? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je em al op IDE gezet dan?

Overigens wijst dit 100% naar een software probleem en niet echt naar een hardware probleem. Als je Windows vanaf een DVD boot heb je maar een zeer beperkt set aan drivers beschikbaar, dus logisch dat je dan dit gedrag krijgt.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of disable in apparaatbeheer wat hardware, dan kom je er snel genoeg achter welke driver dwarszit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Hielp niks :P Heb inmiddels van een vriend vernomen die hetzelfde type laptop heeft als ik, 'last heeft' van hetzelfde probleem. Dus zal wel common zijn bij die laptops :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb je dit tooltje nu al geprobeerd om het probleem te indentificeren?
http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Jep, maar daar word ik niks wijzer van, aangezien dat eigenlijk allemaal komt van:

code:
1
2
- System idle process
    Interrupts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met interrupts bedoelen ze hardware interrupts, wat je dus al wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Daarom, verder is er niks dat echt cpu gebruikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

Hoe heb je de harde schijf getest?
Dit probleem heb ik meerdere keren gehad bij klanten op pc's. Vrijwel elke keer bleek het toch de schijf te zijn..
Download anders eens de laatste Hirens CD, en start daarmee op, en kijk dan met Powermax van Maxtor de schijf even na. Uit mijn ervaring blijkt dat dit met elk merk schijf werkt, en stuk eerder in de gaten heeft dan bijv. Samsungs HUtil of een schijf stuk is of niet.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
Ik heb de hardeschijf eigenlijk niet kunnen testen. Er zit een Seagate schijf in volgensmij, dus ik ga het even testen.
Kan die Powermax btw niet draaien onder windows zelf vanaf de HDD dan?

Alleen: "he POWERMAX.EXE utility is effective on all ATA (IDE) hard drives with a capacity greater than or equal to 500 MB"
Der zit bij mij een 320gb hdd in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of download de nieuwste versie van de intel matric storage driver, dat kost toch maar 10 min.
Pagina: 1