Core 2 Duo T6600 notebook processor vervangen ?

Pagina: 1
Acties:

• lexi1986
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-03-2021
Hoi,

Ik heb een Acer Aspire 7730G notebook met een Intel Core 2 Duo T6600 processor. Ik ben erg te spreken over de processor maar nu is er 1 belangrijk punt wat die niet ondersteunt en dat is VT. Ik heb dit nodig voor mijn opleiding en mijn vraag is dan ook of er een mogelijkheid is om er een andere processor in te zetten die uiteraard wel VT ondersteund. Ook is de vraag als dit kan ik dit in de bios kan instellen aangezien je in het bios van Acer niet veel mag wijzigen of uberhaupt kan zien.

Als iemand het weet zou ik het graag horen ben echt benieuwd of dit kan, kan er namelijk niet veel over vinden op google.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:41

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Het is inderdaad mogelijk. Je hebt een Intel PM45-chipset waarmee vele CPU's te combineren zijn. Gezien je baat hebt bij VT raad ik je aan een CPU uit de Intel P8xxx- of P9xxx-serie te pakken. Deze zijn op papier 10W zuiniger dan de T-serie :)

• lexi1986
DaMarcus schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:24:
Het is inderdaad mogelijk. Je hebt een Intel PM45-chipset waarmee vele CPU's te combineren zijn. Gezien je baat hebt bij VT raad ik je aan een CPU uit de Intel P8xxx- of P9xxx-serie te pakken. Deze zijn op papier 10W zuiniger dan de T-serie :)
Ok dat klinkt positief baalde er al van omdat ik bij aanschaf van de notebook nog niet wist dat ik VT nodig had en dat het uberhaupt bestond :P enige punt wat ik dan nog uit moet zoeken is of ik het in de Bios kan aanzetten aangezien de Acer bios behoorlijk afgeschermd is. Thanks voor je reactie DaMarcus

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heeft acer hetzelfde type laptop uitgebracht met de VT ondersteunende processoren?

vermoedelijk zit de support dan gewoon ingebakken maar vind jij dat nu niet in de bios omdat je cpu het niet kan, aan de hand van de cpu microcode zou de bios dan de optie moeten vrijgeven.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb onlangs een processor met VT aan m'n broertje gegeven. Hij had ook de T6600 in een Asus. De nieuwe processor (een T7???) heeft een lagere kloksnelheid maar is volgens hem wel sneller en zuiniger. De laptop is nooit met deze processor verkocht, maar het werkt wel gewoon. Controleer gewoon de HCL van je laptop en je weet zeker of een nieuwere processor met VT gaat werken.

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

nedernakker schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:34:
heeft acer hetzelfde type laptop uitgebracht met de VT ondersteunende processoren?

vermoedelijk zit de support dan gewoon ingebakken maar vind jij dat nu niet in de bios omdat je cpu het niet kan, aan de hand van de cpu microcode zou de bios dan de optie moeten vrijgeven.
Goed punt, daar zat ik ook zonet even naar te kijken.

In de Pricewatch ben ik geen model tegengekomen welke Intel VT ondersteunt. Op notebookreview.com ben ik wel een interessant topic tegengekomen. Om Intel VT werkend te krijgen, ben je afhankelijk van een custom BIOS.

[ Voor 32% gewijzigd door DaMarcus op 05-08-2010 22:39 ]

• lexi1986
nedernakker schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:34:

Ja ik zag staan dat Acer dus ook bij de processors met VT support vaak de functie afgeschermd heeft waardoor je dit niet aan/uit kunt zetten. Alleen ik zie via google dat er voor mijn type notebook een "aangepaste" bios is waardoor je dit wel kunt wijzigen. Ik ga mij eens even inlezen en dan eens kijken welk type processor het beste is om te kiezen.

Is het vervangen van een notebook processor lastig ? Of moet deze erin gesoldeerd worden ? Is geen probleem aangezien ik ook redelijk kan solderen.
DaMarcus schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:39:
[...]

Goed punt, daar zat ik ook zonet even naar te kijken.

In de Pricewatch ben ik geen model tegengekomen welke Intel VT ondersteunt. Op notebookreview.com ben ik wel een interessant topic tegengekomen. Om Intel VT werkend te krijgen, ben je afhankelijk van een custom BIOS.
Had het inderdaad gelezen haha, maar zo te zien is er wel een custom bios voor mijn type laptop voor de 7730.

[ Voor 26% gewijzigd door lexi1986 op 05-08-2010 22:42 ]

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

De CPU's betreffen de mPGA-versie, de versie met pinnen. Je hoeft dus niet te solderen om de CPU te vervangen :)

• lexi1986
DaMarcus schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:42:
De CPU's betreffen de mPGA-versie, de versie met pinnen. Je hoeft dus niet te solderen om de CPU te vervangen :)
Aah ok super :) ik ben dankzij jullie weer een heel stuk geholpen, ik ga eens kijken of ik zo'n "Custom Bios" kan vinden en dan eens kijken welke chip ik erin wil hebben. Bedankt voor de reacties laat wel even weten waarvoor ik gekozen heb.

Ok zojuist een aangepaste Bios gevonden van iemand met hetzelfde probleem, dit gaat dus waarschijnlijk gewoon heerlijk werken :) nu nog een goede shop vinden voor de processor.

Edit:

Aangepaste Bios is geflashed dus als het goed is gaat dit gewoon werken.

Alleen nog even een vraag moet ik nog ergens op letten bij de aanschaf van de CPU ? Ik zat zelf te denken aan de Mobile Intel Core 2 Duo P9600

[ Voor 41% gewijzigd door lexi1986 op 06-08-2010 01:37 ]

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:55
Kijk of de processor ondersteuning heeft voor VT. De processoren die je zoekt zijn behoorlijk duur. +100 euro.
Kijk naar de P8xxx, T9xxx, serie van intel.

• lexi1986
karakedi schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 03:19:
Kijk of de processor ondersteuning heeft voor VT. De processoren die je zoekt zijn behoorlijk duur. +100 euro.
Kijk naar de P8xxx, T9xxx, serie van intel.
Ja de prijs vind ik niet zo erg en de meeste nieuwere processoren hebben VT support ik vroeg me alleen af of er nog verschil zit in processor waar ik op moet letten of het in me laptop past ?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
lexi1986 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:00:
[...]

Ja de prijs vind ik niet zo erg en de meeste nieuwere processoren hebben VT support ik vroeg me alleen af of er nog verschil zit in processor waar ik op moet letten of het in me laptop past ?
Er bestaan 2 sockets voor mobiele C2D's: socket P en socket M. Jouw T6600 heeft socket P. Een P9600 ook, dus dat past. Zie ook: Wikipedia: List of Intel Core 2 microprocessors

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• lexi1986
u_nix_we_all schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:07:
[...]

Er bestaan 2 sockets voor mobiele C2D's: socket P en socket M. Jouw T6600 heeft socket P. Een P9600 ook, dus dat past. Zie ook: Wikipedia: List of Intel Core 2 microprocessors
Ok thanks :-) ga eens goed kijken wat ik ga doen

• karakedi
In principe hoef je nergens op te letten. Alls p8xx, p9xx en t9xxx processors zullen werken. Deze processors hebben dezelfde TDP als de T6670. Koel problemen zijn niet te verwachten. een andere punt is de ondersteuning vanuit de bios. Je moet weten welke processoren ondersteund worden door de laptop, anders kunnen problemen ontstaan. Kijk op de notebookreview, daar zijn meer gasten die hun laptop upgraden. Ben ik iemand tegengekomen die een p9400 in zijn laptop heeft gezet. Een p9600 zal dan ook wel werken.

• lexi1986
karakedi schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:13:
In principe hoef je nergens op te letten. Alls p8xx, p9xx en t9xxx processors zullen werken. Deze processors hebben dezelfde TDP als de T6670. Koel problemen zijn niet te verwachten. een andere punt is de ondersteuning vanuit de bios. Je moet weten welke processoren ondersteund worden door de laptop, anders kunnen problemen ontstaan. Kijk op de notebookreview, daar zijn meer gasten die hun laptop upgraden. Ben ik iemand tegengekomen die een p9400 in zijn laptop heeft gezet. Een p9600 zal dan ook wel werken.
Klopt op notebookreview is iemand met een P9400 in zijn laptop, hij heeft ook een guide geschreven hoe deze erin te zetten :) http://forum.notebookrevi...cpu-upgrade-tutorial.html dus ik ging er inderdaad al vanuit dat de 9600 ook werkt. Ik kan de P9600 nieuw voor 170 euro kopen dus ga voor deze processor.

Verwijderd

€170? is het dan niet slimmer om een 2e handsje op te pikken?
deze bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Intel Core 2 Duo Mobile T9400
scheelt je zo weer €

edit: ik vraag me heel erg af waar je "nieuw" en p9600 voor €170 kan krijgen.
bij intel betaal je namelijk $348 bij een afname van 1000 stuks

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 12:32 ]

• lexi1986
Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:29:
€170? is het dan niet slimmer om een 2e handsje op te pikken?
deze bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Intel Core 2 Duo Mobile T9400
scheelt je zo weer €70
LOL ik had gister nog gezocht :p kon ik niks vinden haha thanks voor de link dit lijkt me beter

Edit: Via ebay kan ik hem voor 170 euro krijgen, nieuw

Edit: Heb de T9400 van Lars gekocht voor 99 euro wel een processor van 35Watt maar goed dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Het belangrijkste voor mij is de VT support :)

[ Voor 19% gewijzigd door lexi1986 op 06-08-2010 13:19 ]

• karakedi
lexi met rightmark cpu clock utility kun je het verbruik omlaag krijgen. Op notebook review is er een huide.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
karakedi schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 13:59:
lexi met rightmark cpu clock utility kun je het verbruik omlaag krijgen. Op notebook review is er een huide.
Deze guide bedoel je.
Helaas wordt rightmark al enige tijd niet meer geupdatetet en worden de nieuwere CPU's helaas niet ondersteund.

Je kunt hiermee het verbuik omlaag krijgen zonder in te hoeven leveren op de prestaties. Op bepaalde systemen gaat het verbruik zelfs omlaag en gaan de prestaties zelfs omhoog (minder warmte = minder benedenklokken).

• karakedi
Dat is de topic die ik bedoel. Volgens mij worden alle core2duo processors ondersteund. Hij biedt alleen geen ondersteuning voor de core ix.

Verwijderd

de core i-x heeft ook helemaal geen ondersteuning voor softwarematige aanpassing van de voltages, alles moet in het BIOS gebeuren.
en laten de meeste notebook biosen nu potdicht zitten :N

• lexi1986
Zal eens gaan kijken zodra de CPU er is, ben ook benieuwd naar de prestaties van de CPU vergeleken met degene die ik nu heb. Ga er in ieder geval ook nog op vooruit dat is altijd goed ;)

• karakedi
Bij het dagelijks gebruik zul je niet veel merken. De verschillen tussen de processoren zijn de cache geheugen( 2MB vs 6MB) en de kloksnelheid (2,2 Ghz vs 2,53 Ghz). Bij CPU intensieve taken zoals, rarren, decoden, zal het verschil merkbaar zijn.

Naar aanleiding van jou topic heb ik ook besloten om mijn cpu te upgraden :D Heb voor 45 euro een p8600 op de kop kunnen tikken. Ik ga zelf van een t4400 (2,2 Ghz, 1MB L2 cache) naar een p8600 (2,4 Ghz, 3MB L2 cache). Het verschil zal minimaal zijn, maar aangezien de p8600 zuiniger is, verwacht ik langer op de accu te kunnen werken.

• lexi1986
karakedi schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 20:26:
Bij het dagelijks gebruik zul je niet veel merken. De verschillen tussen de processoren zijn de cache geheugen( 2MB vs 6MB) en de kloksnelheid (2,2 Ghz vs 2,53 Ghz). Bij CPU intensieve taken zoals, rarren, decoden, zal het verschil merkbaar zijn.

Naar aanleiding van jou topic heb ik ook besloten om mijn cpu te upgraden :D Heb voor 45 euro een p8600 op de kop kunnen tikken. Ik ga zelf van een t4400 (2,2 Ghz, 1MB L2 cache) naar een p8600 (2,4 Ghz, 3MB L2 cache). Het verschil zal minimaal zijn, maar aangezien de p8600 zuiniger is, verwacht ik langer op de accu te kunnen werken.
Haha de P8600 zat ik eerst ook aan te denken inderdaad zijn op ebay veel te krijgen. Maar ik vond het niet zo erg om iets meer uit te geven dus vandaar dat ik voor de T9400 ben gegaan. Ik zal in ieder geval met VMWare verschil gaan merken als ik een paar servers heb draaien :) dit was nu mijn grootte probleem omdat VMWare geen 64-bit draait i.v.m. mijn huidige CPU

Ik denk dat ik mijn processor volgende week heb dan zal ik even posten of het allemaal gelukt is of niet en of ik nu ook VT kan aanzetten in de BIOS.

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp _/-\o_

• lexi1986
Net de nieuwe CPU binnen gekregen en meteen maar even getest of die het doet. En ik draai nu op 2.53ghz en ik heb VT ondersteuning :-) in de "Custom Bios" kwam die er meteen tussen te staan toen ik switchte van processor.

Nog bedankt voor de tip dat ik hem in de "Te Koop" kon vinden scheelde me weer wat geld :9
Pagina: 1