Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:58
Ik heb de volgende setup bij een maat geinstalleerd:
Sitecom DC-227 ADSL2+ modem ->TP-LINK TL-WR1043ND

Ik wil dat de TP-link het routeren doet in het huisnetwerk, aangezien ie gigabit is en een stuk sneller is dan de Sitecom (er staat nl. nog een fileservertje).
Daarom heb ik de Sitecom als bridge ingesteld volgens de review die ik op Tweakers vond: productreview: Sitecom DC-227 ADSL 2+ Modem review door ruud76
Dus NAPT uitgezet en DHCP uit.

Helaas begrijp ik niet hoe ik nu via de TP-Link nu op internet moet, want dat lukt me helaas niet.

Wat heb ik gedaan:
De UTP kabel vanuit de Sitecom in de WAN poort van de TP-Link.
Vervolgens in de WAN connectie van de TP-Link de TP-link laten zoeken naar wat voor connectie het is, hij zegt 'static', toen heb ik maar een ip aan de tp-link gegeven (ip: 10.0.0.101, subnet 255.255.255.0, gateway, 10.0.0.1 (het ip van de sitecom))
Helaas geen internet.
Dynamisch willie ook niet verbinden met KPN, hij krijgt geen ip.

Oh ja, de verbinding is een KPN Business ADSL lijn over PPPoA. De Sitecom kan wel gewoon internet doorgeven als ik NAPT en DHCP aanzet in 'm, maar dan niet aan de TP-Link ;)

Iemand een ideetje wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien de Sitecom je modem is (en blijft) zal die de verbinding met het internet (KPN) blijven regelen.

De WAN poort de tweede device hoef je dan ook niet te gebruiken, "gewoon" de kabel in een normale UTP poort prikken.
De rest van de pc's en dergelijk in de overgebleven poorten en het zaakje zou moeten werken.
Uiteraard wel een DHCP instellen in de TP-Link in dezelfde range als de rest. 10.0.0.x ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:52:
Aangezien de Sitecom je modem is (en blijft) zal die de verbinding met het internet (KPN) blijven regelen.

De WAN poort de tweede device hoef je dan ook niet te gebruiken, "gewoon" de kabel in een normale UTP poort prikken.
De rest van de pc's en dergelijk in de overgebleven poorten en het zaakje zou moeten werken.
Uiteraard wel een DHCP instellen in de TP-Link in dezelfde range als de rest. 10.0.0.x ;)
Dank je, dat klinkt wel erg eenvoudig.
Ik dacht dat die WAN poort erop zat voor dit soort activiteiten. Volgens jou niet dus, alleen als er een UTP kabel uit de muur komt oid?
Ik ga er zondag weer ff heen en zal terug rapporteren.
Tnx voor zover!

Kunnen anderen dit bevestigen, of heeft iemand een andere tip?

[ Voor 15% gewijzigd door bas-r op 05-08-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:28

allure

Titaan fase 2/3

Ik zou alleen de modem de DHCP laten handelen en de utp van de modem inderdaad in een van de Lan-poorten steken...

Als je slim bent geef je de tp-link eerst een ip-adres in de range van wat de dhcp-server ook afgeeft. Dan kun je hem blijven benaderen.
Om de gbit goed te blijven gebruiken moet je alle snelle apparaten op de tp-link steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
allure schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:43:
Ik zou alleen de modem de DHCP laten handelen en de utp van de modem inderdaad in een van de Lan-poorten steken...

Als je slim bent geef je de tp-link eerst een ip-adres in de range van wat de dhcp-server ook afgeeft. Dan kun je hem blijven benaderen.
Om de gbit goed te blijven gebruiken moet je alle snelle apparaten op de tp-link steken.
Modem DHCP laten gebruiken betekent dan niet dat alle netwerkverkeer door de Sitecom gaat, en dus op 100Mbit geklokt wordt? (Ik ben een netwerk-n00b)
Die Gigabit is wel een must, omdat alle data op het servertje staat en er ook aan fotobewerking gedaan wordt, vandaar dat zo min mogelijk vertraging gewenst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:36
Als je uw netwerk Gbit wilt maken, hoeft uw router dat niet te zijn. Het is misschien geen antwoord op uw initiele vraag, maar een modem/router met daarachter een Gbit switch is voldoende. Als je de apparaten die je op Gbit wilt, aan de Gbit switch hangt, dan loopt dat verkeer op Gbit.

Wat moet je dus doen in dit geval? De TP-Link Gbit router als Gbit switch gebruiken. Zet de DHCP in de TP uit en koppel een UTP van de Sitecom naar de TP. Aangenomen dat de TP 4 LAN poorten heeft, heb je dus nog 3 LAN poorten over. De WAN poort niet gebruiken. In recente router/modems hoef je geen crosskabels te gebruiken voor deze "uplink".
(Sommige routers hebben de mogelijkheid om een WAN-poort ook als LAN te activeren, dat moet je eens nagaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En gebruik over het hele netwerk, kabels van Cat5e of hoger.

• bas-r
Heb een en ander opgelost met de bovenstaande tips.
De instellingen zijn als volgt:
Sitecom als modem/router met DHCP aan,
Sitecom met TP-link verbonden op Lan-poort van de TP-link,
TP-link heeft een ipadres (10.0.0.99) in het subnet van de DHCP maar niet in de range (range loopt van 10.0.0.100 - 10.0.0.254) van de DHCP server.

Alles werkt nu prima, en ook de snelheden zijn prima (wat te verwachten valt naar een Synology NAS die eea deelt via Samba).

Dank voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:52:

Het probleem is dan wel opgelost voor TS maar dit is niet waar. Als je een modem/router bridged dan moet je de UTP kabel in de WAN poort van de andere router stoppen.
Pagina: 1