i3/h55 geen HDMI passtrough voor audio in win8/mediacenter

Pagina: 1
Acties:

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 06:19
Vandaag de volgende onderdelen binnen gekregen voor mijn HTPC welke een vervanger is van mijn oude HTPC (e8400/4650). Ik wilde graag wat kleiners en wat zuinigers:

* I3-540
* Gigabyte H55 UD2h
* 4 GB G skill 133
* Behuizing MS-TECH MC 1200
* Win7 64bit

Hierop heb ik een Marantz 5300 receiver aangesloten met HDMI inputs.Een i3 zou icm met een h55 chipset DTS-HD via HDMI moeten doorzenden naar de receiver, waar vervolgens de decodering zou plaatsvinden. Dit zou dan ook moeten resulteren in een melding op het scherm van de reciever wat er op dat moment gedecodeerd wordt DD5.1/DTS/DTS-ES/DTS HD.

In XBMC krijg ik dit voor elkaar. Daar kan ik simpelweg de optie selecteren dat het geluid via de HDMI verzonden moet worden. Echter wil ik graag gebruik maken van windows mediacenter.

Er bestaat in mediacenter geen optie passtrough naar HDMI te selecteren. Ook wanneer ik in windows zelf aangeed dat mijn primaire afspeelapparaat mijn receiver is, vindt er geen passtrough plaats en wordt de decodering in windows zelf uitgevoerd.

Wie herkent dit issue, en wie heeft misschien de oplossing in handen?

Edit: topictitel bevat een fout. Win8 moet uiteraard win7 zijn.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 19:25
Heb je bij config in je primair audio apparaat aangevinkt dat je hdmi device dolby digital en dts aangevinkt? En ook het aantal khz wat ie kan aankan.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Lumics
De oplossing was vrij simpel, maar ook zeer bijzonder. Ik ben begonnen met een re-install van windows.

Bij het gigabyte mobo worden 4 drivers geleverd:

* Intel Chipset
* Intel HD graphics
* realtek Lan
* HD Audio drivers

Ik ben begonnen met installeren van Chipset/lan/HD Graphics. De HD audio drivers heb ik niet geïnstalleerd.
Nu functioneert Mediacenter precies zoals ik wil.

Hij verzorgt automatisch de passtrough via HDMI. Wellicht onstaat er een conflict wanneer de HD audio drivers worden geïnstalleerd. In mijn geval heb ik deze drivers niet nodig. Ik maak geen gebruik van de anologe output & de SPDIF.

Misschien is dit ook de oplossing voor anderen met hetzelfde issue?

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-02 19:06

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Lumics schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 20:58:
Vandaag de volgende onderdelen binnen gekregen voor mijn HTPC welke een vervanger is van mijn oude HTPC (e8400/4650). Ik wilde graag wat kleiners en wat zuinigers:

* I3-540
* Gigabyte H55 UD2h
* 4 GB G skill 133
* Behuizing MS-TECH MC 1200
* Win7 64bit

Hierop heb ik een Marantz 5300 receiver aangesloten met HDMI inputs.Een i3 zou icm met een h55 chipset DTS-HD via HDMI moeten doorzenden naar de receiver, waar vervolgens de decodering zou plaatsvinden. Dit zou dan ook moeten resulteren in een melding op het scherm van de reciever wat er op dat moment gedecodeerd wordt DD5.1/DTS/DTS-ES/DTS HD.

In XBMC krijg ik dit voor elkaar. Daar kan ik simpelweg de optie selecteren dat het geluid via de HDMI verzonden moet worden. Echter wil ik graag gebruik maken van windows mediacenter.

Er bestaat in mediacenter geen optie passtrough naar HDMI te selecteren. Ook wanneer ik in windows zelf aangeed dat mijn primaire afspeelapparaat mijn receiver is, vindt er geen passtrough plaats en wordt de decodering in windows zelf uitgevoerd.

Wie herkent dit issue, en wie heeft misschien de oplossing in handen?

Edit: topictitel bevat een fout. Win8 moet uiteraard win7 zijn.
Welke XBMC versie gebruik jij? Hier heb ik redelijk gelijk hardware maar XBMC stuurt enkel DTS uit naar mijn receiver en geen DTS-HD vanaf M2TS, Bluray of MKV.

• Lumics
Mijn verhaal was niet helemaal correct. DTS-HD wordt niet uitgestuurd de XBMC. Overige coderingen wel.
In mijn verhaal doelde ik eigenlijk op coderingen in het algemeen. DTS/DD5.1 enz, werden niet eens uitgestuurd door mediacenter. Met mijn oplossing is er wel passtrough.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 21:02
HTPC en DTS-HD (en True-HD) is een regelrechte ramp. Vanaf een originele Blu-Ray moet het werken maar vanuit MKV werkt dit amper. Vanuit Windows Media Center krijg ik het niet aan de gang. Met MediaPlayer Classic zou het moeten werken maar dit gaat niet vanzelfsprekend

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-02 19:06

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Athome schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 19:20:
HTPC en DTS-HD (en True-HD) is een regelrechte ramp. Vanaf een originele Blu-Ray moet het werken maar vanuit MKV werkt dit amper. Vanuit Windows Media Center krijg ik het niet aan de gang. Met MediaPlayer Classic zou het moeten werken maar dit gaat niet vanzelfsprekend
Begin het mij te realiseren, hoewel het erop lijkt dat DTSHD via LPCM naar de receiver wordt gestuurd met de bitrate van DTS-HD. Als ik mij niet vergis is normaal DTS 640Kbps en DTS-HD 1536Kbps en dat wordt uitgestuurd. Mooi klinken doet het, maar ik wil lampjes! :)

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 19:25
Dolby digital is 640kbps en DTS is 1,5mbps, DTS-HD is 3mbps of hoger.

ffdshow kan DTS-HD kan decoderen en doorsturen via hdmi/spidf.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik begreep (sorry voor de kick) dat een Ati HD3* serie geen DTS-HD en Dolby TrueHD via HDMI kan uitvoeren?

Ik heb bovengenoemde kaart in mn HTPC, maar krijg geen DTS-HD uit mijn nieuwe versterker. BluRay op de PS3 van Keane werkt prima met DTS-HD (zij het dat de PS3 encodeert, LCPM staat in het display van de versterker).

Volgens mij heb ik dus een HD5* kaart nodig?

• Lumics
Exorcist schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 20:55:
Ik begreep (sorry voor de kick) dat een Ati HD3* serie geen DTS-HD en Dolby TrueHD via HDMI kan uitvoeren?

Ik heb bovengenoemde kaart in mn HTPC, maar krijg geen DTS-HD uit mijn nieuwe versterker. BluRay op de PS3 van Keane werkt prima met DTS-HD (zij het dat de PS3 encodeert, LCPM staat in het display van de versterker).

Volgens mij heb ik dus een HD5* kaart nodig?
Volgens mij wordt er idd pas vanaf de 5-serie passtrough via HDMI aangeboden.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Was er dieper op ingedoken, en inderdaad, DTS-HD en Dolby TrueHD is pas vanaf de 5 serie mogelijk. Momenteel draait er een 5670 ipv een 3850 in de PC :)
Pagina: 1