Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logophobia
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-03 01:26
Ik ben aan zoeken voor opties om mijn router/modem combi te vervangen. Het apparaat wat ik nu heb (livebox van orange/online) is erg brak. Wireless werkt vaak niet en als je torrentjes draai kan je em elk uur resetten. Sinds ik geen zin heb om van providers te wisselen zat ik naar opties te kijken om het apparaat te vervangen. Ik heb een paar vragen:

* Is het mogelijk een ADSL modem te kopen onafhankelijk van de provider? Of zijn er bepaalde ISP specifieke dingen waar ik op moet letten als ik er een koop?
* Sinds ik nu een modem/router combi heb, is het misschien beter om alleen een extra router te kopen om er tussen te zetten, of kan ik beter een beter combinatie apparaat kopen? Lost een router tussen de rest van het netwerk en de livebox de meeste problemen op?
* Nog goede suggesties/merken?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:32
Heb je ook telefonie? Want dan gaat een ander modem sowieso niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
Je kan in principe ieder type modem/router kopen. Let alleen wel op het type aansluiting. Dus analoog of ISDN.

Annex A is analoog
Annex B is ISDN

Daarnaast is het belangrijk dat je niet een adsl 1 modem koopt als je een adsl2+ verbinding hebt. Echter zijn de meeste modem/routers tegenwoordig geschikt voor adsl2+. Mocht je twijfelen, vraag het dan.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat iedere ISP zijn eigen instellingen heeft die je moet doen in de router. Deze kun je echter wel op internet vinden. Dat is niet zo spannend.

Ik denk niet dat het een goed idee is een router achter je huidige combi apparaat te plaatsen. Als het modem nu al brak is wordt dat niet beter door er een router tussen te plaatsen.

Als het wat mag kosten kan ik een Fritzbox aanraden. Dat zijn in mijn ervaring zeer goede modem/routers. Wij zetten ze eigenlijk altijd bij klanten neer.

Ik zou in dat geval overigens gaan voor de 7390. Deze heeft wireless N en gigabit ethernet.
Slurpgeit schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 20:45:
Niet perse, telefonie bij een ADSL lijn is vaak op basis van SIP, als je de gegevens kunt achterhalen kun je in de Fritzbox deze gegevens dan weer toevoegen en je telefoon op de Fritz aansluiten. Niks aan de hand. :)

[ Voor 17% gewijzigd door OK13 op 05-08-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logophobia
Slurpgeit schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 20:45:
Nee, alleen internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logophobia
OK13 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 20:51:
Je kan in principe ieder type modem/router kopen. Let alleen wel op het type aansluiting. Dus analoog of ISDN.

Annex A is analoog
Annex B is ISDN

Daarnaast is het belangrijk dat je niet een adsl 1 modem koopt als je een adsl2+ verbinding hebt. Echter zijn de meeste modem/routers tegenwoordig geschikt voor adsl2+. Mocht je twijfelen, vraag het dan.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat iedere ISP zijn eigen instellingen heeft die je moet doen in de router. Deze kun je echter wel op internet vinden. Dat is niet zo spannend.

Ik denk niet dat het een goed idee is een router achter je huidige combi apparaat te plaatsen. Als het modem nu al brak is wordt dat niet beter door er een router tussen te plaatsen.

Als het wat mag kosten kan ik een Fritzbox aanraden. Dat zijn in mijn ervaring zeer goede modem/routers. Wij zetten ze eigenlijk altijd bij klanten neer.

Ik zou in dat geval overigens gaan voor de 7390. Deze heeft wireless N en gigabit ethernet.

[...]

Niet perse, telefonie bij een ADSL lijn is vaak op basis van SIP, als je de gegevens kunt achterhalen kun je in de Fritzbox deze gegevens dan weer toevoegen en je telefoon op de Fritz aansluiten. Niks aan de hand. :)
Hmm, ik zat eigenlijk te denken aan iets van max 110/120 euro. Fritzbox (zo'n 220 euro) ziet er goed uit, maar heeft een hoop functionaliteit die ik niet nodig heb persoonlijk (NAS, mediastreaming). Als het niet crashed en de wifi goed werkt dan ben ik al blij :p. Bedankt voor de tips. Ik zelf nog heel even vergelijken denk ik, als iemand nog een goede suggestie heeft, graag!

Edit
ik zie nog wat goedkopere fritzboxen, ik ga daar even naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik weet niet welke Fritzbox jij bekeken hebt, maar er zijn ook goedkopere modellen:
Fritz Box @pricewatch

Als je niet per se n-wifi nodig hebt, is de 7170 is een heel betrouwbaar apparaat.

De mijne heb ik tweedehands gekocht en draait hier nog altijd perfect. Regelmatig nieuwe firmwares van de fabrikant.

[ Voor 15% gewijzigd door Henk007 op 05-08-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logophobia
Henk007 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:58:
Ik weet niet welke Fritzbox jij bekeken hebt, maar er zijn ook goedkopere modellen:
Fritz Box @pricewatch

Als je niet per se n-wifi nodig hebt, is de 7170 is een heel betrouwbaar apparaat.

De mijne heb ik tweedehands gekocht en draait hier nog altijd perfect. Regelmatig nieuwe firmwares van de fabrikant.
Ja ik zag het, thnx. Ik zal er naar kijken.

edit
Ik ga voor de Linksys WAG160N Wireless-N ADSL2+ Gateway. Bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door logophobia op 05-08-2010 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08 18:30
Voor jou prijsklasse een zeer goed apparaat. Succes ermee.

Overigens dacht ik ook altijd dat een NAS nergens voor nodig was. Nu heb ik een router die dat ook ondersteund. Externe HDD eraan gehangen en ik moet zeggen dat ik niet meer zonder kan. Is toch wel erg fijn als je niet al te hoge eisen aan een NAS stelt.

[ Voor 68% gewijzigd door OK13 op 05-08-2010 23:46 ]

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Meestal lijkt het alsof je modem/router brak is doordat het router gedeelte van je modem/router niet goed functioneert. Je kan ook gewoon je modem instellen als bridge, en daarachter een router. Heb ik nu ook, en werkt top. Bovendien kun je als je problemen hebt aankloppen bij je provider, en als je zelf een modem aanschaft kunnen ze je niet helpen.
Ik heb momenteel een Zyxel van Telfort en een Linksys WRT320N.
Pagina: 1