Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.
Verwijderd
Neem liever een trackball of pen, op zijn minst voor de afwisseling.
Het liefst blijf ik gewoon lekker muizen..
Verwijderd
omdat die minder hoog is dan die van M$
Wat vooral ook helpt is het proggie its'time..
Heb helaas effe geen link voor je
If it bleeds, it can be killed!
Alle proemn in n drek
Verwijderd
check hier wat mensen allemaal niet hebben moeten doorstaan met rsi.
(Het is wel ff zoeken, maar je vind het wel)
http://www.goregallery.com/
Je kunt ook zelf kijken naar de manier waarop je typt of muist. Ligt je onderarm op je bureau of op een armsteun? Zo nee, moet je daar eerst iets aan doen. Als dat wel het geval is, moet je eens kijken (en voelen) of je armen zich in een natuurlijke positie bevinden als je muist/typt. Dit is het begin om RSI te bestrijden.
Ikzelf begon er ook last van te krijgen, maar ik had het gelukkig op tijd in de gaten en heb de hierboven genoemde maatregelen genomen. Dit in combinatie met een nieuwe bureaustoel, om de rug en schouders beter te ondersteunen, heeft ervoor gezorgt dat het bij mij helemaal weg is.
- This line is intentionally left blank -
'k Heb nu alleen zoveel muizen over
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Verwijderd
Verwijderd
Powered by Solarfrontier 3060 Wp
Verwijderd
Dus Logitech: makes me
Verwijderd
zie http://www.animax.no/
Ik heb hier (werk) een el-cheapo muis en toetsenbord. Maar het ligt dus voornamelijk aan de houding. Recht zitten, regelmatig korte pauze nemen en als je je muis ff (ook al is het maar 5 secs) niet gebruikt, je hand naast je muis leggen.
Persoonlijk vind ik surfen (dus veel / continue muizen) de grootste boosdoener voor RSI.
Al die hulprommel, daarvan krijg ik alleen maar RSI.
Stoel op goede hoogte en bureau op goede hoogte is heel belangrijk. (benen 90 graden gebogen, voeten op de grond).
Netjes rechtop zitten en de bovenkant van je scherm moet op ooghoogte zijn. Dus evt 1 of 2 telefoonboeken onder je monitor, of een USB-hub
Anders gewoon een zeer groot scherm kopen
Armen ook 90 gradeb gebogen en goede armsteunen op je stoel. De hoogte van je armsteunen moeten overeenkomen met de hoogte van je werkblad.
En regelmatig pauzes nemen (WC, drinken etc) en vaak je hand naast je muis leggen.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
Is een keertje langs een fysio therapeut kan ook geen kwaad. Waarschijnlijk is een hele behandel sessie niet nodig, maar ik vond het een ontdekking om te voelen welke spieren ontzettend onder spanning stonden, zelfs als ik niet aan het tiepen was..
Ik hoop dat dit helpt. In ieder geval niet te veel zorgen maken, maar gewoon een beetje voorzichtig aan doen.
wat bij mij ook vreemd genoeg erg goed helpt is om de week heel zwaar de onderarmen trainen (juist de spieren die pijnlijk zijn), en dan 2 a 3 dagen laten herstellen.
ik heb dan 2 a 3 dagen geen last.
heeft mischien met de bloeddoorloop te maken
Volgens mij is een juiste werkhouding en regelmatig je spieren ontspannen het belangrijkst om RSI te voorkomen of te verminderen (wat GarBaGe ook al aangaf).
Vorige week was het zelfs even zo erg dat ik niet eens een plakje kaas kon snijden (met een kaasschaaf).
Het komt met vlagen en gaat met vlagen weg.
Ik typ met m'n polsen rustend op het toetsenbord en m'n armen op de rand van m'n bureaublad.
Ik zal iig als ik de muis niet gebruik m'n handen even naast de muis leggen.
Bedankt voor de tips, en o ja, ik ga denk gewoon voor de logitech, k'heb nu namelijk ook een Logitech Mouseman maar dan met bal.
Een beetje (lichte) sport ter afwisseling kan ook een weldaad voor je spieren zijn...Op maandag 12 maart 2001 10:21 schreef Majestic het volgende:
Het is niet zozeer dat ik altijd last heb van RSI. Alleen de laatste tijd heb ik net onder mijn pols (bij de peesaanhechting zeg maar) een beetje irritant gevoel.
Vorige week was het zelfs even zo erg dat ik niet eens een plakje kaas kon snijden (met een kaasschaaf).
Het komt met vlagen en gaat met vlagen weg.
Ik typ met m'n polsen rustend op het toetsenbord en m'n armen op de rand van m'n bureaublad.
Ik zal iig als ik de muis niet gebruik m'n handen even naast de muis leggen.
Bedankt voor de tips, en o ja, ik ga denk gewoon voor de logitech, k'heb nu namelijk ook een Logitech Mouseman maar dan met bal.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Oei, da's juist weer een te zware belasting voor je pezenOp maandag 12 maart 2001 10:27 schreef Majestic het volgende:
Ik hockey 2 x per week is dat ook lichte sport ?
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Misschien is de combinatie hockey en veel muizen wel de oorzaak..
Denk maar aan schrijven (wasda?) dan ligt je arm wel op tafel maar je pols wordt niet hevig vervormd, je schuift steeds op.
En die muis is natuurlijk een kut ding. Zo'n ding moet lekker groot zijn zodat je hem goed vast kan houden en je niet krampachtig je vingers eromheen vouwt en probeert niet de knoppen in te drukken.
Maarja, goede raad en voorschriften volg ik zelf dus ook niet op.
Verwijderd
En zeker elk uur 5 minuten rust nemen.
Ik heb ook voor thuis een trackball gekocht en op het werk gebruik ik een muis. Deze combinatie (vind ik) is ideaal. Verder zei de fysio dat iedereen een beetje voor zichzelf moet bekijken welke hulpmiddelen werken. Het is per persoon verschillend.
Ook belangrijk: Probeer zowel links als rechts te "muizen". Ik wissel op het werk om de 2 uur. En dit gaat ook heel goed. In begin is het wel wennen om met je andere hand te werken. Maar het went echt heel erg snel.
Ga gelijk naar de dokter als je last hebt. Laat het niet erger worden!!
Gr, The_Predator
- links en rechts muizen afwisselen helpt niet, gaat net zo hard naar andere kant van je lichaam
- muisje merk A of B zal niet de oplossing zijn..
- goede werkplek is inderdaad duur... maar ja, armpjes e.d. zijn (nog niet
Zou eens een tijdje een andere hobby / activiteiten gaan zoeken.. inderdaad, makkelijker gezegd dan gedaan..
Kijk ook eens op: http://www.io.tudelft.nl/search/search.php?ps=10&q=RSI&ps=20&o=0&m=and
Beterschap / sterkte / wijsheid!
Edit: link toegevoegd
NIET doen! Dat had je lang, lang geleden kunnen proberen toen je nog geen last had. Het toepassen van dit soort vluchttechniekjes als je wel al last hebt, leidt (zoals hierboven al opgemerkt) onherroepelijk tot klachten aan beide armen. Je moet iets veranderen aan je gedrag, een nieuw speeltje gaat je niet helpen!!!Je kan jezelf ook aanleren om met links je muis te bedienen. Als je dit eenmaal hebt aangeleerd kan je afwisellend links en rechts muizen. Dit verminderd de klachten aanzienlijk
ALs je zelf zegt dat je niet genoeg discipline hebt om de raad van een programma op te volgen (ik gebruik WorkPace), dan vergeet het maar. Stop het werk aan je PC, anders word je over een jaar vanzelf wel gedwongen. Gecondoleerd
Zoef
Inderdaad, dus ik zou maar een paar weken met hockey kappen om je spieren rust te gunnen. Juist die slag op je pezen is zo belastend.Op maandag 12 maart 2001 10:31 schreef Majestic het volgende:
Nu ik er idd over nadenk daar belast je je polsen ook flink mee. Denk maar aan de slagbeweging, die komt vanuit je polsen.
Voor zover ik weet is er maar 1 ding dat echt helpt: variatie.
Het is in het begin vrij irritant elk uur vijf minuten pauze te moeten nemen in het begin, maar het helpt wel degelijk dus ik zou het iig doen.
Ik gebruik nu een proggie die me eraan herrinert pauze e.d. te nemen. Het is de moeite van het downloaden waard. Je kunt het krijgen op http://www.workpace.com
Success
Great minds think in parallel gutters.