Beginnende RSI, Logitech of Microsoft

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-05 20:54

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Ik last van beginnende RSI in m'n rechterarm / pols. Nu wil ik een andere muis aanschaffen. Een optical. Ik heb zowel de MS intelli Explorer als de Logitech Mouseman in m'n handen gehad.

De logitech is iets zwaarder dan de explorer, is dat beter of slechter ter bestrijding van RSI ?

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

Verwijderd

Help natuurlijk geen zier.
Neem liever een trackball of pen, op zijn minst voor de afwisseling.

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Da's natuurlijk weer een ander uiterste.
Het liefst blijf ik gewoon lekker muizen..

Verwijderd

Is niet aan te raden. RSI in een vergevorderd stadium tast niet alleen ja handen aan, maar ook nek, schouder, en allerlei andere lichaamsdelen, waarvan ik de namen niet goed kan spellen. Ik raad je toch aan om iets anders te gaan gebruiken. Maar goed je moet het zelf weten.

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:11

Logic

SmartOS:Love at First Boot

Persoonlijk vind ik die van logitech beter voor mijn hand,
omdat die minder hoog is dan die van M$
Wat vooral ook helpt is het proggie its'time..
Heb helaas effe geen link voor je

If it bleeds, it can be killed!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Kijk hier eens daar staan aardig wat van die proggiez tussen :)

Alle proemn in n drek

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Ben bang dat zo'n proggie alleen de problemen niet tegenhoud, ik kan waarschijnlijk niet de discipline opbrengen om te stoppen wanneer dat programma'tje zeg HO, je mag niet meer...

Verwijderd

Laatste poging:
check hier wat mensen allemaal niet hebben moeten doorstaan met rsi.
(Het is wel ff zoeken, maar je vind het wel)
http://www.goregallery.com/

• Knutselsmurf
  • Laatst online: 17:59

Knutselsmurf

LED's make things better

Een andere muis zal niet helpen tegen RSI. Het enige dat helpt is om je tyo/muis-gedrag om te gooien. Daar zijn programma's voor, die je na een bepaalde tijd typen dwingen om even rust te nemen...

Je kunt ook zelf kijken naar de manier waarop je typt of muist. Ligt je onderarm op je bureau of op een armsteun? Zo nee, moet je daar eerst iets aan doen. Als dat wel het geval is, moet je eens kijken (en voelen) of je armen zich in een natuurlijke positie bevinden als je muist/typt. Dit is het begin om RSI te bestrijden.

Ikzelf begon er ook last van te krijgen, maar ik had het gelukkig op tijd in de gaten en heb de hierboven genoemde maatregelen genomen. Dit in combinatie met een nieuwe bureaustoel, om de rug en schouders beter te ondersteunen, heeft ervoor gezorgt dat het bij mij helemaal weg is.

- This line is intentionally left blank -

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 23:33

Arjan A

Cenosillicafoob

Die Logitech dingen zorgen voor een hand die een beetje gekanteld is (optical mouseman wheel). Ik zelf vind het perfect werken en heb laatst voor al mijn werkplekken zo'n ding gekocht. Binnenkort ook nog eentje voor mijn vrouw.
'k Heb nu alleen zoveel muizen over :( behalve die van mijn baas, die kon ik toch declareren >:).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

De spraakherkenningssoftware die de laatste tijd uitkomt is wel aardig. Mischien is dat ook wel wat voor je. Als je het geduld kunt opbrengen om ze goed in te stellen kun je er goed mee werken.

Verwijderd

Een goede bureaustoel met armleuningen is zeker aan te bevelen. Ik zelf weiger gewoon te werken achter een slecht bureau.

• machiel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 18:09
Ik ken iemand die moet 'grotere bewegingen' maken van de bedrijfsarts. Dus geen kleine bewegingen met een muis die supergevoelig staat ingesteld maar hij moet de muis optillen terugzetten en bewegen. Maar dat werkt haast niet met een optical muis. Stel je muis maar eens superlangzaam in, dan merk je wat ik bedoel, daardoor beweeg je beter. Van die kleine heen-en-weer bewegingen krijg je RSI. Nog beter is misschien een trackball. Of niet?

• MXL
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Je kan jezelf ook aanleren om met links je muis te bedienen. Als je dit eenmaal hebt aangeleerd kan je afwisellend links en rechts muizen. Dit verminderd de klachten aanzienlijk

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Verwijderd

Verwijderd

Ik heb zelf ook lichte last van RSI, ik heb daarom een Logitech MouseMan Optical gekocht, en ik echt veel minder last van een koude hand en kramp in mijn onderarm.
Dus Logitech: makes me :)

Verwijderd

Misschien moet je ook eens gaan kijken naar de Anir Vertical Mouse. Die heeft bij mij erg geholpen.

zie http://www.animax.no/

• GarBaGe
  • Laatst online: 21-08 10:54
Nu ik full-time aan het afstuderen bent en vrijwel 10 - 14 uur per dag 8er een compu zit (ook 's avonds thuis :) ) be ik ook veel gevoeliger geworden voor RSI.
Ik heb hier (werk) een el-cheapo muis en toetsenbord. Maar het ligt dus voornamelijk aan de houding. Recht zitten, regelmatig korte pauze nemen en als je je muis ff (ook al is het maar 5 secs) niet gebruikt, je hand naast je muis leggen.
Persoonlijk vind ik surfen (dus veel / continue muizen) de grootste boosdoener voor RSI.
Al die hulprommel, daarvan krijg ik alleen maar RSI.
Stoel op goede hoogte en bureau op goede hoogte is heel belangrijk. (benen 90 graden gebogen, voeten op de grond).
Netjes rechtop zitten en de bovenkant van je scherm moet op ooghoogte zijn. Dus evt 1 of 2 telefoonboeken onder je monitor, of een USB-hub :)
Anders gewoon een zeer groot scherm kopen :) Of een desktop-kast onder je monitor (kan je gelijk makkelijker bij je CD-speler enzo)
Armen ook 90 gradeb gebogen en goede armsteunen op je stoel. De hoogte van je armsteunen moeten overeenkomen met de hoogte van je werkblad.
En regelmatig pauzes nemen (WC, drinken etc) en vaak je hand naast je muis leggen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Als ex-RSIer kan ik vertellen dat een trackball en een pen helemaal niet zo goed werken! Het is igg dat je er al in een vroeg stadium achterkomt, en dan hoeft het helemaal geen groot probleem te zijn. Koop een muis die je zelf het lekkerst vind, en waarbij je basis houding het minst belastend is. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is het juist de statische belasting, die geregeld terug komt (als je veel tiept) die funest is. Zorg er daarom ook voor dat je werk positie goed is. Iedereen kent (en negeert) de plaatjes van de man/vrouw in de stoel recht tegenover het beeldscherm wel, maar goed zitten werkt echt het beste tegen RSI. Het kan ff duren voordat je het merkt, maar toch.

Is een keertje langs een fysio therapeut kan ook geen kwaad. Waarschijnlijk is een hele behandel sessie niet nodig, maar ik vond het een ontdekking om te voelen welke spieren ontzettend onder spanning stonden, zelfs als ik niet aan het tiepen was..

Ik hoop dat dit helpt. In ieder geval niet te veel zorgen maken, maar gewoon een beetje voorzichtig aan doen.

• MUSTIS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-11-2024

MUSTIS

ads by Google

wat best jammer is, is dat je niet links en rechts met de log. optical kan wisselen. tis duidelijk een rechtshandige muis.

wat bij mij ook vreemd genoeg erg goed helpt is om de week heel zwaar de onderarmen trainen (juist de spieren die pijnlijk zijn), en dan 2 a 3 dagen laten herstellen.
ik heb dan 2 a 3 dagen geen last.

heeft mischien met de bloeddoorloop te maken

Specs | Skeptic's Annotated Bible | Zeitgeist

• JungleJim
  • Laatst online: 17:59
Hmm, ik zou nooit van muishand wisselen als ik in een arm RSI zou hebben. Dan weet je zeker dat je na een tijd beide armen niet meer kunt gebruiken!

Volgens mij is een juiste werkhouding en regelmatig je spieren ontspannen het belangrijkst om RSI te voorkomen of te verminderen (wat GarBaGe ook al aangaf).

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Het is niet zozeer dat ik altijd last heb van RSI. Alleen de laatste tijd heb ik net onder mijn pols (bij de peesaanhechting zeg maar) een beetje irritant gevoel.

Vorige week was het zelfs even zo erg dat ik niet eens een plakje kaas kon snijden (met een kaasschaaf).

Het komt met vlagen en gaat met vlagen weg.

Ik typ met m'n polsen rustend op het toetsenbord en m'n armen op de rand van m'n bureaublad.

Ik zal iig als ik de muis niet gebruik m'n handen even naast de muis leggen.

Bedankt voor de tips, en o ja, ik ga denk gewoon voor de logitech, k'heb nu namelijk ook een Logitech Mouseman maar dan met bal.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 12 maart 2001 10:21 schreef Majestic het volgende:
Het is niet zozeer dat ik altijd last heb van RSI. Alleen de laatste tijd heb ik net onder mijn pols (bij de peesaanhechting zeg maar) een beetje irritant gevoel.

Vorige week was het zelfs even zo erg dat ik niet eens een plakje kaas kon snijden (met een kaasschaaf).

Het komt met vlagen en gaat met vlagen weg.

Ik typ met m'n polsen rustend op het toetsenbord en m'n armen op de rand van m'n bureaublad.

Ik zal iig als ik de muis niet gebruik m'n handen even naast de muis leggen.

Bedankt voor de tips, en o ja, ik ga denk gewoon voor de logitech, k'heb nu namelijk ook een Logitech Mouseman maar dan met bal.
Een beetje (lichte) sport ter afwisseling kan ook een weldaad voor je spieren zijn...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Ik hockey 2 x per week is dat ook lichte sport ?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 12 maart 2001 10:27 schreef Majestic het volgende:
Ik hockey 2 x per week is dat ook lichte sport ?
Oei, da's juist weer een te zware belasting voor je pezen ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Nu ik er idd over nadenk daar belast je je polsen ook flink mee. Denk maar aan de slagbeweging, die komt vanuit je polsen.

Misschien is de combinatie hockey en veel muizen wel de oorzaak..

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-08 15:07
Wat ik er ooit eens van heb begrepen is dat het probleem is dat je alle bewegingen uit je pols probeert te maken. Dus fout is dan je arm op de stoelleuning (ergonomische polssteun whatever) en dan je muis proberen te sturen door puur je pols te bewegen. Zelfde geldt voor typen. Het beste zou zijn je polsen recht houden en je volledige onderarm gebruiken om je muis te verplaatsen. Dan moet je onderarmarm dus los zijn van't bureau(of stoelleuning, elleboog mag nog als die pols maar recht blijft), maarja das weer zo klote vermoeiend.

Denk maar aan schrijven (wasda?) dan ligt je arm wel op tafel maar je pols wordt niet hevig vervormd, je schuift steeds op.

En die muis is natuurlijk een kut ding. Zo'n ding moet lekker groot zijn zodat je hem goed vast kan houden en je niet krampachtig je vingers eromheen vouwt en probeert niet de knoppen in te drukken.

Maarja, goede raad en voorschriften volg ik zelf dus ook niet op.

Verwijderd

ik heb ook last gehad van RSI. Ik ben daarvoor naar de dokter gegaan. Deze stuurde me door naar de fysiotherapeut. Heeft supergoed geholpen. De fysio zei tegen mij dan 1 van de belangrijkste dingen voor het voorkomen van RSI is dat je ellebogen ook op tafel liggen. Dus je toetsenbord wat verder op tafel plaatsen.

En zeker elk uur 5 minuten rust nemen.

Ik heb ook voor thuis een trackball gekocht en op het werk gebruik ik een muis. Deze combinatie (vind ik) is ideaal. Verder zei de fysio dat iedereen een beetje voor zichzelf moet bekijken welke hulpmiddelen werken. Het is per persoon verschillend.

Ook belangrijk: Probeer zowel links als rechts te "muizen". Ik wissel op het werk om de 2 uur. En dit gaat ook heel goed. In begin is het wel wennen om met je andere hand te werken. Maar het went echt heel erg snel.
Ga gelijk naar de dokter als je last hebt. Laat het niet erger worden!!

Gr, The_Predator

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 20:13

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

Humm, je moet het zelf weten, maar als een plakje kaas een probleem is geweest |:( ... zou ik even eerst op mezelf letten en de rest pas later..

- links en rechts muizen afwisselen helpt niet, gaat net zo hard naar andere kant van je lichaam

- muisje merk A of B zal niet de oplossing zijn..

- goede werkplek is inderdaad duur... maar ja, armpjes e.d. zijn (nog niet :?) vervangbaar... tenzij je vriend(in) alles voor je wilt doen...

Zou eens een tijdje een andere hobby / activiteiten gaan zoeken.. inderdaad, makkelijker gezegd dan gedaan..

Kijk ook eens op: http://www.io.tudelft.nl/search/search.php?ps=10&q=RSI&ps=20&o=0&m=and

Beterschap / sterkte / wijsheid!

Edit: link toegevoegd

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Je kan jezelf ook aanleren om met links je muis te bedienen. Als je dit eenmaal hebt aangeleerd kan je afwisellend links en rechts muizen. Dit verminderd de klachten aanzienlijk
NIET doen! Dat had je lang, lang geleden kunnen proberen toen je nog geen last had. Het toepassen van dit soort vluchttechniekjes als je wel al last hebt, leidt (zoals hierboven al opgemerkt) onherroepelijk tot klachten aan beide armen. Je moet iets veranderen aan je gedrag, een nieuw speeltje gaat je niet helpen!!!
ALs je zelf zegt dat je niet genoeg discipline hebt om de raad van een programma op te volgen (ik gebruik WorkPace), dan vergeet het maar. Stop het werk aan je PC, anders word je over een jaar vanzelf wel gedwongen. Gecondoleerd :'(... of ben niet zo eigenwijs!

Zoef

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 12 maart 2001 10:31 schreef Majestic het volgende:
Nu ik er idd over nadenk daar belast je je polsen ook flink mee. Denk maar aan de slagbeweging, die komt vanuit je polsen.
Inderdaad, dus ik zou maar een paar weken met hockey kappen om je spieren rust te gunnen. Juist die slag op je pezen is zo belastend.

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik heb ook RSI, hoewel nu in mindere mate als een jaar geleden.

Voor zover ik weet is er maar 1 ding dat echt helpt: variatie.

Het is in het begin vrij irritant elk uur vijf minuten pauze te moeten nemen in het begin, maar het helpt wel degelijk dus ik zou het iig doen.

Ik gebruik nu een proggie die me eraan herrinert pauze e.d. te nemen. Het is de moeite van het downloaden waard. Je kunt het krijgen op http://www.workpace.com

Success

Great minds think in parallel gutters.

Pagina: 1