Toon posts:

Welke soorten koeling nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik ben Tido, bijna 16 jaar en al een tijdje bezig met computers. Ik heb me vooral bezig gehouden met de software-side, van hardware weet ik eigenijk niet zoveel, tot voor kort zelfs zo goed als niets. De laatste tijd wel wat meer, omdat ik een nieuwe PC wil kopen, en natuurlijk het meest geschikte wil hebben. Ik heb door middel van urenlang reviews lezen en prijzen vergelijken al een aantal onderdelen uitgezocht (mobo, CPU, GPU, kast, HDD, RAM) maar ik moet nog wel iets zoeken voor de koeling. Dat brengt me op mijn vraag.

Casefans, CPU-koeling en videokaartkoeling heb ik al (wordt standaard bij de CPU&GPU geleverd). Maar what about RAM-koeling? Chipsetkoeling? Harde schijfkoeling? Ik heb gelezen dat al deze dingen bestaan, maar ik weet niet of het nodig is voor mijn PC. Het wordt een gemiddelde PC, er wordt niet veel bijzonders mee gedaan (ik game bijna nooit), behalve dat ik misschien nog ga overklokken. Daarbij wordt vooral de CPU warm, en daar heb ik dus al koeling voor.

Dus, kan iemand mij vertellen of ik voor nog meer onderdelen koeling moet aanschaffen?

Alvast bedankt!

Tidob

Edit: Hier de onderdelen:
Moederbord: MSI H55M-E33
Processor: Intel Core i3-530
Videokaart: Asus EAH4670/DI/1GD3
RAM: Kingstond ValueRAM 2 GB DDR3 (2x 1GB)
Harde schijf: Samsung HD080HJ
Case: Gigabyte GZ-M1
Casefans: Nexus Real Silent DF1209SL-3 (2x)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 16:18 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Als je een idee hebt van de specs (welke processor, moederbord en behuizing heb je uitgekozen?) kunnen we je beter van dienst zijn denk ik!

Maar over het algemeen zit er voor een gemiddelde pc standaard voldoende koeling in de kast, bij de processor en op de videokaart.

Beter lezen... :|

Je geeft aan dat je wilt gaan overklocken, hiervoor kun je idd beter een betere cpu-koeler kopen, de boxed koeler is dan niet echt meer afdoende.

Verder hoef je je hardeschijven ed. niet perse apart te koelen, een goede airflow van je casefans is voldoende. Meestal hebben je geheugen reepjes standaard al een heatspreader erop zitten dus zouden ook voldoende gekoeld zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door warhamstr op 05-08-2010 15:56 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
Allereerst opbouwende kritiek: "Het wordt een gemiddelde PC" zegt eigenlijk niets. Gemiddeld is voor iedereen anders. Pas je post ff aan met de onderdelen van je nieuwe PC. Dan weet iedereen waar het over gaat.

Advies: zet het ding in elkaar en kijk naar de temperaturen na een dag volop bezig zijn met de PC. RAM koeling is meestal niet nodig, tenzij je het voltage gaat verhogen en/of extreme overclocks doet. HDD koeling is soms nodig, maar meestal niet. Blijft je HDD onder load onder de zeg 45*C dan hoef je je nergens druk om te maken. Wordt 'ie warmer dan kan koeling nuttig zijn. Controleer je temps met bijvoorbeeld Speccy.
Als alles netjes werkt kun je wat gaan OCen. Je Boxed koeler zal wel een takkeherrie maken bij een flinke OC, dus dan kun je op zoek naar een goede koeler. Als het in je kast past neem dan gewoon een Mugen 2. Die is niet te duur en houdt alles voldoende koel. Zo niet dan kunnen er nog 3 fans bijgezet worden. Maar dan zit je aan extreme OCs, iets dat ik je niet aanraad bij een 1e PC en weinig/geen ervaring.

Addicted to silent computing

Verwijderd

Topicstarter
Oké :) Dan zal ik daar ook nog voor kijken. Ik had eigenlijk ook niet echt verwacht dat ik iets als hardeschijf-koeling nodig zou hebben. :/

Bedankt!

Edit: Oops, Crahsystor's reactie nog niet gelezen.

Oké, dat is idd wel handig. Voor de onderdelen, zie de 1e post. Verder bedankt voor de tips!

[ Voor 167% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 16:18 ]

• warhamstr
Maar wel even je Specs posten he! Hebben wij een beetje een idee van warmte dat je systeempje gaat ontwikkelen :P

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan :) Zie vorige post.

Zitten de temperatuursensors trouwens standaard op de hardware, of moet ik die ook nog kopen? In de PC waar ik nu op zit zitten namelijk maar 3 sensors, 2 voor de CPU en 1 voor de HDD. Dus geen voor de videokaart of het RAM. En een fancontroller, heb je dat ook nog nodig? Want ik geloof dat je dat ook met programma's als Speedfan kunt doen.

• warhamstr
Als je zorgt dat er voorin netjes lucht de kast in word geblazen, en achter netjes uit je kast gezogen word is er niet veel aan de hand denk ik.

Omdat het een Micro-Atx case is luistert het wel aardig nauw allemaal, dus zorg dat er geen bergen kabels in de weg zitten om een zo optimaal mogelijke airflow te krijgen...

Edit: Temp sensors zitten in de hardware zelf... Als je je fanspeed wil regelen kan dat meestal via speedfan, tenminste als ze aangesloten zitten op je moederbord. Fans die gelijk aan je voeding zitten kun je regelen met een fancontroller. Als je ze te hard vind draaien natuurlijk :P

Ik vind die kast wel erg krap :P Maar groter is geen optie zeker? Max 3 90mm fans houd niet echt over namelijk...

[ Voor 39% gewijzigd door warhamstr op 05-08-2010 16:22 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:15:
Zitten de temperatuursensors trouwens standaard op de hardware, of moet ik die ook nog kopen?...Dus geen voor de videokaart of het RAM. En een fancontroller, heb je dat ook nog nodig? Want ik geloof dat je dat ook met programma's als Speedfan kunt doen.
Zie hierboven, de sensors zitten in de hardware. Zoals ik al eerder aangaf kun je met Speccy makkelijk de temps uitlezen, ook van de videokaart. (Die overigens ook met ATI CCC uitgelezen kan worden.)

Zijn er nog meer mensen die een klein onderdeeltje in de spec lijst missen? :+ Stroom lijkt me wel makkelijk.

Addicted to silent computing

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:18
Je geeft aan dat je weinig van hardware weet, maar geeft ook aan dat je misschien wilt gaan OC'en. Ik denk niet dat dat het meest slimme idee is (zeker niet bij je eerste PC). Je zou niet de eerste zijn die 1 of meerdere onderdelen door laat branden vanwege een te enthousiaste overclock :P Ook omdat je nog weinig afweet van temperaturen denk ik dat je het beter eerst een tijdje kunt aankijken. Probeer te experimenteren met RPM's / airflow / cable management en kijk eerst eens hoe ver je daarmee komt.

@ Crahsystor: Inderdaad, voeding is niet geheel onbelangrijk in een PC :+

• warhamstr
@UTwizard

Als je wilt gaan overklocken moet je tog een keer beginnen?

• UTwizard
warhamstr schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:33:
@UTwizard

Als je wilt gaan overklocken moet je tog een keer beginnen?
Absoluut, het zal ook per persoon verschillen maar ik zou het zelf niet op een gloedjenieuwe PC uitproberen wanneer je er nog weinig van af weet.

Ik weet nog wel hoe blij ik was mijn allereerste overclock, een 5 Mhz increase op de mem clock van mijn GeForce 4 MX 440 :D

• warhamstr
:P Idd maar ik denk dat er weinig meer verkeerd kan gaan met de huidige hardware hoor, dus als Tidob zich goed inleest moet het wel goedkomen. Allen is de kast van geen meter geschikt! Ik zou voor min 3 120mm fans gaan!

Verwijderd

Topicstarter
Oké, die sensors lukken dus wel. Fancontroller heb ik niet nodig, en de kast is krap. Dat laatste, tja.. ik zocht op een zo goedkoop mogelijke mATX-kast, en de specs van de kast vielen me ook niet erg tegen. Alleen ik wist niet dat het zo'n nadeel is dat de kast erg klein is. Heb ik daardoor 3 fans nodig? Als daar ruimte voor is, tenminste.

De stroom was ik vergeten. :P Alleen daar heb ik nog niet echt over nagedacht, dus dat moet ik nog een keer even uitzoeken.

@UTwizard: Dat klinkt wel logisch. Maar ik weet wel hoe je moet overclocken, en ik ben extreem overvoorzichtig omdat ik letterlijk al mijn geld in dit systeem steek (wat eerder komt doordat ik niet zoveel geld heb, dan door de dure onderdelen :+ )

• warhamstr
Voor een mATX mobo hoef je niet perse een mATX-kast te gebruiken he. En ik zeg niet dat het niet kan in die kast, maar een grotere (en dus ruimere) kast heeft sneller een goede airflow dan een kleine. Maar komt wel goed hoor, 't is alleen niet optimaal en dat is tog wel wat je wilt als je wat meer warmte gaat producern. Dat doe je als je gaat overklocken.

• UTwizard
Hoe kleiner de kast, hoe moeilijker het voor een PC wordt om zijn warmte kwijt te kunnen (waar krijg jij het sneller warm, in de meterkast of in de woonkamer? ;) ). Vaak hebben kleine kasten maar beperkt ruimte voor fans dus is het ook erg moeilijk om een goede airflow te krijgen. Hierdoor zullen je CPU, GPU en mogelijk ook je Northbridge erg warm kunnen worden. Hoe warmer de onderdelen, hoe groter de kans op vastlopers / doorgebrandde hardware.

Zeker als je al je geld hier in steekt zou het natuurlijk erg jammer zijn als er iets sneuvelt door oververhitting.

Verwijderd

Topicstarter
Dit zet me toch wel aan het twijfelen. Jammer, want het was zo'n mooi, klein kastje. :P Ik heb al even verder gezocht (voornamelijk op prijs) en deze kast gevonden:
De Spire Blackfin SP3005B
Deze is een stuk groter, verder niet zoveel verschil. Ik kan er alleen bijna geen info/reviews over vinden, en het enige plaatje wat ik kon vinden van de binnenkant ziet er ook niet geweldig uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.mediadot.ro/images/products/full/12993/blackfin-v-3.jpg

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

In het algemeen heb ik nog enkele tips voor je. Als ik de samenstelling die je gemaakt heb even bekijk is het nogal 'onevenwichtig'. Je heb volgens mij ongeveer van alles de goedkoopste versie uitgekozen die te vinden was in pricewatch. Daar is niets mis mee maar volgens mij kan je toch beter enkele dingen wijzigen.

1. Een 80GB harde schijf is echt wel passé. Ook al heb je de extra opslag niet nodig een moderne 500 GB schijf biedt een betere performance en veel meer opslag en kost nauwelijks meer.

2. Een m-Atx kast is leuk omdat hij weinig plaats inneemt maar daar houdt het ook op. Ik weet niet of je van plan bent de pc zelf in elkaar te steken maar je kan ervan op aan dat je beter een standaard kast neemt. Inbouwen is een heel stuk eenvoudiger omdat je meer 'bewegingsruimte' hebt en bovendien zal de airflow en de koeling ook beter zijn.

3. Een beetje samenhangend met de kast is de keuze van de fans. 92 mm fans zijn niet optimaal wat betreft stilte en prestatie. Daarom dus beter een grotere kast en bijhorende grotere 120mm fans te kiezen. Die kunnen trager draaien, evenveel lucht verplaatsen maar zullen veel minder geluid produceren.

4. De videokaart die je gekozen hebt is niet van de nieuwste generatie. Ik zou zelf gaan voor een ati HD 5670, deze is iets duurder maar wel veel zuiniger. Overigens als je niet van plan bent te gamen kan je ook prima starten zonder videokaart. De cpu die je gekozen hebt heet namelijk een ingebouwde videochip. Je dan eventueel later als je wilt gamen een betere grafische kaart kopen.

5. Verder zie ik ook geen voeding staan. Dit is toch wel een cruciaal onderdeel van je nieuwe pc. Hierbij kan ik de tip geven kies voor een degelijk merk en ga zeker niet te veel overdimensioneren. Beter een 450 watt voeding van een degelijk merk dan een 750 watt voeding van een el cheapo merk.

Je zou bijvoorbeeld in deze richting kunnen gaan:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 39,56€ 39,56
1Cooler Master Elite 310€ 30,58€ 30,58
1Intel Core i3 530€ 96,99€ 96,99
1be quiet! L7 430W€ 42,90€ 42,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 41,88€ 41,88
1MSI H55M-E33€ 74,16€ 74,16
1Sapphire HD 5670 512MB GDDR5 PCI-E€ 77,14€ 77,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 403,21

Edit: typo

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Verwijderd

Topicstarter
Wauw, bedankt voor de uitgebreide post!
Wouter.S schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:22:
Je heb volgens mij ongeveer van alles de goedkoopste versie uitgekozen die te vinden was in pricewatch.
Uh.. O-) misschien
Wouter.S schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:22:1. Een 80GB harde schijf is echt wel passé. Ook al heb je de extra opslag niet nodig een moderne 500 GB schijf biedt een betere performance en veel meer opslag en kost nauwelijks meer.
Oké, ik zie nu inderdaad dat die extra GB's niet zoveel kosten. Ik had denk ik op de verschillende merken gezocht, want ik had het idee dat 500 GB HDD's echt een stuk duurder waren.
Wouter.S schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:22:2. Een m-Atx kast is leuk omdat hij weinig plaats inneemt maar daar houdt het ook op. Ik weet niet of je van plan bent de pc zelf in elkaar te steken maar je kan ervan op aan dat je beter een standaard kast neemt. Inbouwen is een heel stuk eenvoudiger omdat je meer 'bewegingsruimte' hebt en bovendien zal de airflow en de koeling ook beter zijn.
Dat heb ik vaker gehoord. :) Daarom ben ik nu ook op zoek naar een andere.
Wouter.S schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:22:3. Een beetje samenhangend met de kast is de keuze van de fans. 92 mm fans zijn niet optimaal wat betreft stilte en prestatie. Daarom dus beter een grotere kast en bijhorende grotere 120mm fans te kiezen. Die kunnen trager draaien, evenveel lucht verplaatsen maar zullen veel minder geluid produceren.
Dat is leuk om te weten, ik dacht dat het juist andersom was, maar dat wordt dus nog even verder zoeken.
Wouter.S schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:22:4. De videokaart die je gekozen hebt is niet van de nieuwste generatie. Ik zou zelf gaan voor een ati HD 5670, deze is iets duurder maar wel veel zuiniger. Overigens als je niet van plan bent te gamen kan je ook prima starten zonder videokaart. De cpu die je gekozen hebt heet namelijk een ingebouwde videochip. Je dan eventueel later als je wilt gamen een betere grafische kaart kopen.
Dit is erg interessant. Ik twijfelde al of ik een videokaart wel nodig had, maar ik dacht dat zo'n standaard videochip niet echt prestaties leverde. Blijkbaar is hij wel capabel, dus dat scheelt ook weer erg in het budget.
Wouter.S schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 17:22:5. Verder zie ik ook geen voeding staan. Dit is toch wel een cruciaal onderdeel van je nieuwe pc. Hierbij kan ik de tip geven kies voor een degelijk merk en ga zeker niet te veel overdimensioneren. Beter een 450 watt voeding van een degelijk merk dan een 750 watt voeding van een el cheapo merk.
Voeding was ik inderdaad vergeten, dat moet ik nog even uitzoeken. Bedankt voor de tip!

Over de onderdelen, ik zal er nog naar kijken. Alleen 1 ding is me opgevallen in een review over de Samsung Spinpoint van 500 GB; blijkbaar maakt hij een enorme herrie in combinatie met de Cooler Master Elite 310. Oftewel, de kast die jij me aanbeveelde. :P Maar goed, ik kijk nog even verder, bekijk de voeding nog en zoek naar 120mm fans, en misschien nog naar een CPU-koeler. Bedankt!

Verwijderd

Die i3 cpu's produceren weinig warmte en overclocken gaat ook prima, een vriend van me heeft er ook eentje met een 5770cf opstelling en die draait op 3,4/3,6ghz (weet niet precies) met de stock koeler, best te doen lijkt me, zeker als beginner :)

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
ook een kleine tip van mij de gpu gaat erg de bottleneck zijn neem een 4850 2e hands al voor een 60e te krijgen.
Pagina: 1