Toon posts:

Traag draadloos, WRT54GL v1.1, Artheros AR5005G

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heren van tweakers,

Ik heb een draadloze router en tevens een probleem!

Wanneer ik een van mijn beide laptops direct per kabel aansluit op mijn kabelmodem haal ik de door @home gegarandeerde 40Mpbs. Eveneens haal ik deze snelheid als ik een laptop bekabeld via de Linksys WRT54GL v1.1 aansluit. Echter, draadloos haal ik met beide laptops slechts 22Mbps. In alle twee zit een ingebouwde Atheros AR5005G chipset en beide werken met de meest recente driver 7.7.0.524. Overigens staat op de ene XP 32bit en op de andere Win. 7 64bit. Zowel de chipsets en de router ondersteunen uiteraard wireless-G. LAN DHCP is ingeschakeld.

Om het probleem op te lossen heb ik het volgende geprobeerd maar dus vernog geen resultaat:
- Fabriekswaarden van de router teruggezet om te kijken of een onbeveiligde, SSID uitzendende verbinding verschil maakt.
- Alle 11 kanalen geprobeerd. Inmiddels weer teruggezet op kanaal 1.
- MTU op 1500 in plaats van Auto.
- G-Only mode in plaats van B/G mode om te voorkomen dat de router eventueel op wireless-B mode gaat communiceren met de chipsets.
- Frame Burst aangezet.
- Basic Rate op ALL in plaats van default.
- Transmission Rate op 54Mpbs in plaats van Auto. Inmiddels weer terug naar Auto want om een of andere reden kan de XP 32bit laptop geen verbinding maken met de router als deze instelling niet op Auto staat.
- Zowel de router als de laptops met ongeveer een halve meter ertussen in de eetkamer op tafel gezet om te kijken of de leidingen en bedrading in de meterkast een probleem vormen.

Iemand een idee? Wilde gok misschien?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 15:25 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Je hebt geen probleem, 22Mb is een nette waarde voor 802.11G wireless.

[ Voor 5% gewijzigd door Nielson op 05-08-2010 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben geen geschoold technicus op het gebied van netwerken, maar als van een draadloze standaard gepropageerd wordt dat het op 54Mbps werkt, lijkt 32Mbps "verlies" mij een beetje erg veel. Ik verwacht geen 54Mbps natuurlijk maar 40 moet er toch wel uit te halen zijn, niet?

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-02 15:29
Nielson schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:24:
Je hebt geen probleem, 22Mb is een nette waarde voor 802.11G wireless.
Als uw laptop vlak naast de wifi AP of router staat, moet je de volledige 54Mbps halen.
Ik haal dat zelfs op 4-5 meter afstand.

Controleer eens wat je haalt tussen laptop1 en een vast pc? Je moet kunnen achterhalen waar het probleem zit. Wifi-kaart, router, internet.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Cafe Del Mar schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:32:
[...]

Als uw laptop vlak naast de wifi AP of router staat, moet je de volledige 54Mbps halen.
Nam aan dat TS het over de download snelheid heeft, niet over de connectie snelheid.
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:29:
Nou ik ben geen geschoold technicus op het gebied van netwerken, maar als van een draadloze standaard gepropageerd wordt dat het op 54Mbps werkt, lijkt 32Mbps "verlies" mij een beetje erg veel. Ik verwacht geen 54Mbps natuurlijk maar 40 moet er toch wel uit te halen zijn, niet?
Heeft oa te maken met het niet full duplex zijn van de verbinding, theoretisch is de max 27Mb, haal daar nog wat overhead vanaf en je zit zo op 22Mb.

Verwijderd

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:32:
[...]

Controleer eens wat je haalt tussen laptop1 en een vast pc? Je moet kunnen achterhalen waar het probleem zit. Wifi-kaart, router, internet.
Ik heb geen vaste PC. Het enige wat ik kan doen is een ad-hoc verbinding maken tussen beide laptops, als dat is waar je op doelt?

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:34:
Heeft oa te maken met het niet full duplex zijn van de verbinding, theoretisch is de max 27Mb, haal daar nog wat overhead vanaf en je zit zo op 22Mb.
Is dit iets dat softwarematig veranderd kan worden? Bijvoorbeeld door om te zien naar die custom DD-WRT firmware?

• Marc P
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-11-2024
Die snelheid ga je echt niet verbeteren. Ik had een Sitecom WL-183 N standaard router en daarmee haalde ik maximaal 36Mbit. Heb nu een Sitecom Gaming Router II en haal eindelijk zonder problemen mijn 60Mbit verbinding eruit bij UPC.
Theoretische snelheden van routers en praktijk hebben niets met elkaar te maken.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-02 13:11

itsalwaysme

Graast voor DB

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:36:
[...]
Is dit iets dat softwarematig veranderd kan worden? Bijvoorbeeld door om te zien naar die custom DD-WRT firmware?
Nee, de G standaard heeft een theoretische maximum van 54Mbps. Dit moet je delen door 2, want je verbinding is Full Duplex (2 kanten op). Dus hou je een theoretische maximum van 27Mbps over.
Dit is theoretisch, dus na wat signaal verlies en de grote overhead van de verbinding is 22Mbps nog best wel snel. Dit ga je niet sneller krijgen met jou hardware.

[ Voor 32% gewijzigd door itsalwaysme op 05-08-2010 15:40 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 15:25
Wil je een hogere doorvoer snelheid behalen op je draadloze verbinding dan dien je over te stappen naar de N standaard. Niet iedere producent van wireless producten draait op de Final N standaard, je zult veel producent tegenkomen die de op bepaalde drafts draaien van de N standaard. De laatste draft release van de N standaard komt aardig overeen met de eind N standaard dit is de 2.0 draft (Geloof ik). Deze zouden compatibiliteit met de officiële N standaard moeten/kunnen hebben. Verwacht niet dat je de snelheden haalt met een AP van 80 eurie ten opzichte bv een Cisco 1250, de N standaard heeft meerdere antennes nodig om op de theoretische snelheid van 300 Mbps te kunnen functioneren.

Verwijderd

Topicstarter
itsalwaysme schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:39:
[...]

Nee, de G standaard heeft een theoretische maximum van 54Mbps. Dit moet je delen door 2, want je verbinding is Full Duplex (2 kanten op). Dus hou je een theoretische maximum van 27Mbps over.
Dit is theoretisch, dus na wat signaal verlies en de grote overhead van de verbinding is 22Mbps nog best wel snel. Dit ga je niet sneller krijgen met jou hardware.
Is het dan normaal dat je op 27Mbit, 5Mbit overhead hebt?

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:06
Probeer eens DD-WRT firmware of Tomato firmware. Ik had ook een Linksys 54GL en daarmee haalde ik wel de 30mbit wireless snelheid als ik op paar meter afstand zat (zonder muren of wat dan ook).

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 18:17:
Is het dan normaal dat je op 27Mbit, 5Mbit overhead hebt?
Deze link en de andere basic artikelen leggen het je allemaal uit.

Verwijderd

Topicstarter
Dank u.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Die snelheid is inderdaad redelijk normaal hoor. Ik zie echter niet onmiddelijk of je al Tomato of DD-WRT op je router hebt geflashed. Dat zorgt vaak toch nog voor meer stabiliteit, functies en snelheid. En als het niet uitmaakt kan je altijd nog terug naar de officiele firmware.

[ Voor 16% gewijzigd door Petervanakelyen op 11-08-2010 00:04 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 00:02:
Die snelheid is inderdaad redelijk normaal hoor. Ik zie echter niet onmiddelijk of je al Tomato of DD-WRT op je router hebt geflashed. Dat zorgt vaak toch nog voor meer stabiliteit, functies en snelheid. En als het niet uitmaakt kan je altijd nog terug naar de officiele firmware.
Nou ik heb de DD-WRT software erop proberen te zetten maar toen ging tijdens het upload proces iets fout waardoor de software niet (goed) geinstalleerd was op de router. Gevolg was dat ik m.b.v. een andere laptop 2 uur bezig ben geweest om via TFTP de Linksys software er weer op te krijgen aangezien de router vrijwel dood was.

Tomato heb ik nog niet geprobeerd. Zal eens Googlen naar wat dat precies voorstelt.

• roger1234
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Je gaat met die linksys niet meer dan 22-24Mbit halen qua download snelheid in optimale omstandigheden. Ik stel je net zoals een aantal andere toch voor om een wireless N router te overwegen om van je 40Mbit download gebruik te kunnen maken. Wat je namelijk ook probeert met die linksys, je zal niet meer dan 25Mbit eruit halen

Ik maak hierzelf gebruik van een Dlink dir-655 en haal prima 60Mbit download over Wlan.

http://tweakers.net/gallery/158119/sys

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:24:

Tomato heb ik nog niet geprobeerd. Zal eens Googlen naar wat dat precies voorstelt.
Tomato (eerste hit in google) is een andere firmware.
Veel zal je er niet mee winnen, misschien 1 of 2 mbit extra.

Wel raar dat het flashen niet gelukt is, is weinig moeilijks aan.
Dingen die mis kunnen gaan met dd-wrt:
- verkeerde versie van de firmware van dd-wrt.
- verkeerde browser gebruikt (firefox werkt niet altijd lekker met uploaden van de firmware)

[ Voor 45% gewijzigd door job op 13-08-2010 10:08 ]

Pagina: 1