[Win7] System inactivity notification app

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Onlangs heb ik voor mijn ouders een nieuwe PC samengesteld. Een van de wensen was een zuinig & stil systeem, om het 7 jaar oude systeem te vervangen. Dit is zo goed gelukt, dat mijn ouders en ik niet meer doorhebben wanneer het systeem onnodig aanstaat.

Alle energiebesparende instellingen staan allemaal nog op de standaard waarden van Windows 7 (na 10 minuten beeldscherm in standby, na 30 minuten PC in slaapstand). Wanneer dit is gebeurd is alleen nog aan twee ledjes te zijn dat het syteem aan staat, namelijk de power-LED op de kast en de numlock-LED. Dit valt helaas niet voldoende op.

In eerste instantie dacht ik een simpele USB LED lamp aan te sluiten, die dus licht geeft wanneer het systeem aan staat. Hier ben ik even naar opzoek geweest, toen ik mij af vroeg of dit software matig is te verhelpen. De computer heeft notabene een groot scherm wat licht kan geven en boxen die mogelijk aan staan.
Bestaat er een programma wat na zoveel seconden/minuten/uren inactiviteit een notificatie kan geven in de vorm van geluid of het starten van programma?
Dit programma zou dan een simpele exe kunnen zijn die op het scherm bijvoorbeeld voor een minuut lang verschillende kleuren toont net als defecte pixels programma's. Graag maak ik nog wel gebruik van de standby mogelijkheden van het scherm en de computer gezien het zuinige karakter van de PC, dus het uitschakelen van deze instellingen zodat je altijd op het scherm ziet dat de PC aanstaat is niet ideaal.

Ik heb al een tijd gezocht op Google/GoT. Via Google kom ik helaas op oude programma's van 10 jaar oud uit voor windows 95 en dergelijke die in de buurt komen van de functionaliteit die ik zoek. Volgens mij kan Windows de computer automatisch afsluiten na een bepaalde tijd, ik ben alleen niet zo'n fan van automatisch afsluiten van de computer ivm met mogelijk openstaande programma's en bestanden. Dit is dus geen optie. Ik ben nog niet gestuit op programma's die actief worden na inactiviteit, wel aardig wat mogelijkheden die het tegenovergestelde doen en onderdelen uitschakelen / in slaapstand zetten.

Is dit software matig binnen bereik, of ben ik beter af een mooie USB lamp aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
Ik denk dat een USB lampje ook niet de oplossing is. De meeste moderne PC's laten namelijk gewoon 5V stroom staan op de USB aansluiting ivm wakeup-functies van USB invoerapparatuur.

Mocht bij jouw PC de 5V USB stroom toch uitgeschakeld worden bij volledig uitschakelen van de PC, dan kan het natuurlijk toch wel een goede oplossing zijn.

Ik weet niet of het exact mogelijk is, maar als ik het softwarematig zou moeten oplossen zou ik een programmaatje schrijven die in de systray actief blijft en om de zoveel tijd een bliepje via de PC-speaker of losse speakers gaat. Ik zou dat dan gemaakt hebben met AutoIT.

[ Voor 61% gewijzigd door Joen op 05-08-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

hans_1990 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:32:
Dit programma zou dan een simpele exe kunnen zijn die op het scherm bijvoorbeeld voor een minuut lang verschillende kleuren toont net als defecte pixels programma's. Graag maak ik nog wel gebruik van de standby mogelijkheden van het scherm en de computer gezien het zuinige karakter van de PC, dus het uitschakelen van deze instellingen zodat je altijd op het scherm ziet dat de PC aanstaat is niet ideaal.
Hoe wil je kleuren tonen als je het scherm niet wilt gebruiken? Of hoe wil je een programma draaien als de pc in slaapstand staat? Ik denk dat je het toch meer in een andere richting moet zoeken, als je ouders het echt vreselijk vinden dat de pc in slaapstand een klein beetje stroom gebruikt dan moeten ze hem gewoon uitzetten als ze ermee klaar zijn.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
[..knip..]

Ik heb al een tijd gezocht op Google/GoT. Via Google kom ik helaas op oude programma's van 10 jaar oud uit voor windows 95 en dergelijke die in de buurt komen van de functionaliteit die ik zoek. Volgens mij kan Windows de computer automatisch afsluiten na een bepaalde tijd, ik ben alleen niet zo'n fan van automatisch afsluiten van de computer ivm met mogelijk openstaande programma's en bestanden. Dit is dus geen optie. Ik ben nog niet gestuit op programma's die actief worden na inactiviteit, wel aardig wat mogelijkheden die het tegenovergestelde doen en onderdelen uitschakelen / in slaapstand zetten.

Is dit software matig binnen bereik, of ben ik beter af een mooie USB lamp aan te schaffen?
Wat is er mis met het laten slapen (of nog beter hybernaten) van je computer? Bij het slapen gaat hij uit en zie je dmv een knipperende LED bv. dat hij nog aanstaat (waar jij het volgens mij over hebt), bij hibernate (ik weet ff niet hoe het in het Nederlands heet sorry) gaat de computer geheel uit en wordt het geheugen gewoon naar de harddisk geschreven. Als je de volgende keer je computer opstart blijft is alles wat daarvoor actief was, nog gewoon actief. Nu begrijp ik dat jij daar wat moeite mee hebt maar eh....het werkt niet meer zoals het onder Windows 95/XP werkte hoor....met Windows 7 werkt het eigenlijk best goed :+

[ Voor 33% gewijzigd door TheVMaster op 05-08-2010 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Bestaat er een programma wat na zoveel seconden/minuten/uren inactiviteit een notificatie kan geven in de vorm van geluid of het starten van programma?
Dit programma zou dan een simpele exe kunnen zijn die op het scherm bijvoorbeeld voor een minuut lang verschillende kleuren toont net als defecte pixels programma's.
Ja die noemt de Windows schermbeveiliger.

[ Voor 19% gewijzigd door kluyze op 05-08-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit Jan
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:19
kluyze schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:47:
[...]
Ja die noemt de Windows schermbeveiliger.
Dat was ook het eerste wat bij mij op kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_1990
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
@ResuCigam: ik was in de veronderstelling dat het wel mogelijk zou zijn programma's te laten draaien in de slaapstand. Hmm, dat maakt het idd ietswat onmogelijker.

@TheVMaster: hybernaten zou misschien wel een optie zijn. Wat helaas nu het geval is is dat de PC vaak aan staat doordat gebruikers niet van elkaar weten of een website/bestand afgesloten mag worden. Hybernaten zou dan wel makkelijk zijn, al stapelt dat alleen maar vensters op van verschillende gebruikers. Het liefst zou ik daarom de gebruikers attenderen dat zij hun zaken niet hebben afgerond/afgesloten, nadat de PC een tijd in een energiezuinige modus heeft gestaan. Misschien doe ik er beter aan mijn ouders eens een korte PC-cursus te geven :D

Windows schermbeveiliging ben ik mee bekend, jammer dat dit niet nauwelijks energiebesparing toe staat.

Misschien wil ik wel het onmogelijke, wel het systeem in een zuinigere stand zetten maar wel attenderen dat ie nog aan staat. Dat wordt afwegen...

edit:
Nu dit lastiger is dan verwacht en een USB lampje mogelijk niet werkt doordat er constant spanning op staat (ga ik nog nazoeken of dit ergens in de BIOS is in te stellen), denk ik er aan om de powerLED te splitten zodat ik de tweede LED op een meer zichtbare locatie kan plaatsen. Dit moet toch wel kunnen wat betreft voltages en stroomsterkte?

[ Voor 15% gewijzigd door hans_1990 op 05-08-2010 15:08 . Reden: hardware optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

hans_1990 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:03:
. Misschien doe ik er beter aan mijn ouders eens een korte PC-cursus te geven :D
^^^
Dat en slaapstand (Sleep of Suspend to RAM wordt in NL weer sluimerstand genoemd) zijn je vriendjes.

Who cares dat die vensters dan 'allemaal opstapelen'? Dat maakt voor die PC echt niet uit hoor ;)

en nee, als je softwarematig iets actief wil laten worden op het moment dat je juist inactiviteit wil aangeven begeef je je op het verkeerde pad.

[ Voor 15% gewijzigd door alt-92 op 05-08-2010 19:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1