Hierbij wil ik toch even mijn ervaringen met KPN-Backup online delen.
Situatie
Ik heb al mijn data; zo'n 100gb; netjes centraal op een QNAP-NAS staan, 2 schijven er in die automatisch gemirrored worden. Maar mocht er brand/inbraak zijn dan was ik nog steeds alles kwijt. (kinderfoto's etc) Dus ik eens opzoek naar een nette off-site backup methode.
Een korte vergelijking gedaan (vooral op kosten geef ik toe) en op papier leek KPN-Online backup een goede deal, Fair-use policy kennen we nog van vroeger met XS4ALL en dat was altijd wel een rekbaar begrip
, niet te duur en "redelijke" software.
Het product
De bestel procedure ging soepel en automatisch; s'avonds aangevraagd en binnen enkele uren had ik de gegevens om in te loggen. Software gedownload en op een van de (vele) computers in huis geinstalleerd.
ISSUE: Geen netwerk mappings
Zoals bekend werkt deze software (voor mij compleet onnavolgbare reden
) niet met shares; enkel lokale drives kunnen in de backup worden meegenomen. Als je (zoals ik) dus al je data op een NAS hebt staan kan je een aantal dingen doen
ISSUE: Backup resume
Uiteindelijk mijn backup gestart; geschatte duur; 4 dagen (mijn internet verbinding is vrij waardeloos).
Na enige uren de backup afgebroken met het idee; het is een incrementele backup. Deze zal wel verder gaan waar deze gestopt was....Nee dus....
Geen melding; geen fouten; de backup opnieuw starten stuurt alleen de on-disk wijzigingen door sinds de laatste backup. Er is blijkbaar geen enkele controle wat in eerdere backups wel en niet is verstuurd en aangekomen. In mijn geval is slechts 1% aangekomen. Naar mijn gevoel wel een gevaarlijk punt; je denkt dat alles goed is; maar als er "ooit" een backup is afgebroken heb je geen garantie dat alles uiteindelijk weer goed komt.
Waarschijnlijk kan je dit corrigeren door alle files even aan te raken met een tool en de datum/tijd een seconde verder te zetten; daarmee "denkt" het systeem dat het bestand is gewijzigd en stuurt 'm opnieuw. Maar het is wel een pruts oplossing.
Conclusie
Als je de data op je eigen systeem hebt staan, je voldoende (upload)bandbreedte hebt dan is het een aardig product. Maar het gebrek aan resume functionaliteit, geen inzicht/controle op wat er nu echt remote op de server staat en geen network mappings maken het gebruik wel nodeloos omslachtig
Pro's
+ Relatief goedkoop
+ Eenvoudige software
+ Ruime opslag
+ KPN
Con's
- Geen network-mappings / remote drives
- Geen resume functionaliteit na afgebroken backups
- Slecht inzicht wat er echt op het KPN servers staat
Overall 6 min
Situatie
Ik heb al mijn data; zo'n 100gb; netjes centraal op een QNAP-NAS staan, 2 schijven er in die automatisch gemirrored worden. Maar mocht er brand/inbraak zijn dan was ik nog steeds alles kwijt. (kinderfoto's etc) Dus ik eens opzoek naar een nette off-site backup methode.
Een korte vergelijking gedaan (vooral op kosten geef ik toe) en op papier leek KPN-Online backup een goede deal, Fair-use policy kennen we nog van vroeger met XS4ALL en dat was altijd wel een rekbaar begrip
Het product
De bestel procedure ging soepel en automatisch; s'avonds aangevraagd en binnen enkele uren had ik de gegevens om in te loggen. Software gedownload en op een van de (vele) computers in huis geinstalleerd.
ISSUE: Geen netwerk mappings
Zoals bekend werkt deze software (voor mij compleet onnavolgbare reden
- iSCSI drives worden herkent als "lokaal" en zijn daarmee te backup'en. Helaas niet zo handig om een aparte LUN op je NAS te moeten maken, daar ik vanaf alle werkplekken de data wil benaderen (ook oudere XP machines). Ik heb het wel even getest en het lijkt goed te werken.
- Scripts/robocopy om alle data lokaal te zetten en aldaar te backup'en. Ben ik zelf niet zo'n fan van, veel gecontroleer en voor mijn gevoel te veel stappen om een veilige (en complete) backup te garanderen
- WEBDEV / FTP Route; Gebruik een programma als Netdrive(gratis voor thuisgebruik) om een FTP/WebDAV pad als een drive te mounten in Windows. Deze drive is (voor windows en KPN software) dan ook lokaal en daarmee te backuppen. Let op; dit werkt natuurlijk alleen als je NAS (of wat je er ook voor gebruikt) de mogelijkheid heeft om FTP/WebDAV ondersteund.
ISSUE: Backup resume
Uiteindelijk mijn backup gestart; geschatte duur; 4 dagen (mijn internet verbinding is vrij waardeloos).
Na enige uren de backup afgebroken met het idee; het is een incrementele backup. Deze zal wel verder gaan waar deze gestopt was....Nee dus....
Geen melding; geen fouten; de backup opnieuw starten stuurt alleen de on-disk wijzigingen door sinds de laatste backup. Er is blijkbaar geen enkele controle wat in eerdere backups wel en niet is verstuurd en aangekomen. In mijn geval is slechts 1% aangekomen. Naar mijn gevoel wel een gevaarlijk punt; je denkt dat alles goed is; maar als er "ooit" een backup is afgebroken heb je geen garantie dat alles uiteindelijk weer goed komt.
Waarschijnlijk kan je dit corrigeren door alle files even aan te raken met een tool en de datum/tijd een seconde verder te zetten; daarmee "denkt" het systeem dat het bestand is gewijzigd en stuurt 'm opnieuw. Maar het is wel een pruts oplossing.
Conclusie
Als je de data op je eigen systeem hebt staan, je voldoende (upload)bandbreedte hebt dan is het een aardig product. Maar het gebrek aan resume functionaliteit, geen inzicht/controle op wat er nu echt remote op de server staat en geen network mappings maken het gebruik wel nodeloos omslachtig
Pro's
+ Relatief goedkoop
+ Eenvoudige software
+ Ruime opslag
+ KPN
Con's
- Geen network-mappings / remote drives
- Geen resume functionaliteit na afgebroken backups
- Slecht inzicht wat er echt op het KPN servers staat
Overall 6 min