Toon posts:

Nieuw netwerksetup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na lange tijd moeite te hebben gehad met het internet wil ik nu eens en voor altijd een degelijk werkende setup neerzetten. Ik heb het een en ander uitgedacht en denk met de volgende oplossing gekomen.

Mijn situatie nu:

Er zijn in totaal 5 computers in huis, 2 boven en 3 beneden. Een Speedtouch 585 staat in de voorkamer (zoals we dat bij mij thuis noemen, feitelijk is het de garage omgetoverd tot kamer) met 2 computers aangesloten via draad. Verder stuurt die een G signaal uit naar de rest van het huis, tot voor kort ook een repeater aanwezig, maar die krijg ik niet meer aan de praat. Beneden is goed internet, boven wordt het crisis en is het bereik erg slecht zonder repeater. De ST585 is aangesloten met DSL zodat die internet verbinding heeft. Aangezien de hoofdtelefoonaansluiting bij ons in de huiskamer zit, hebben we een lijntje doorgetrokken tot de voorkamer tot aan een nieuwe telefoonaansluiting en daar wordt de router dan aan aangesloten.

Hier wil ik dus verandering in brengen, mijn doel is eigenlijk om boven, aan de andere kant van het huis internet te krijgen. Wat het vermelden misschien waard is is dat wij feitelijk in 2 huizen wonen, 2 rijtjeshuizen waarvan de muur eruit is gesloopt zodat het 1 huis is. Boven is er een extra verbindingsdeur gemaakt.

Mijn situatie die ik wil:

De router gaat op de plaats in de woonkamer, dus waar de echte hoofdaansluiting is, deze zit namelijk precies in het midden van het huis, bij de doorgebroken muur. Probleem is echter dat de 2 computers in de voorkamer niet draadloos zijn. Wat ik dus net op de fiets dacht toen ik terugreed naar huis, kan je niet de telefoonkabel 2x splitten. Je split hem 1x in telefoon en ADSL en dan telefoon in telefoon en ADSL in modem. Kan ik niet de ADSL nog een keer splitten en dan 2 modems in huis zetten. Dan kan ik nl. de router laten staan in de voorkamer, en in de woonkamer een modem zetten met 1 ethernet poort, en dan die aansluiten op mijn DIR-655, waardoor ik door heel het huis N technologie heb lopen...

Is dat dus mogelijk?

Zo niet, dan ga ik de ST585 in de woonkamer zetten, en wireless USB stickies erbij kopen. Of, als dat kan de DIR-655 als draadloos toegangspunt te zetten, en dan wired de 2 computers in de voorkamer aansluiten, dus dat de DIR draadloos zijn internet ergens vandaan haalt...

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-02 15:29
Ik ben redelijk zeker dat je op 1 telefoonlijn maar 1 ADSL-signaal kan zetten en dus maar 1 modem.
Je kan wel 1 modem op ADSL zetten en 1 modem op kabel. De kosten stijgen en echt flexibel is het niet (vergeet file- en printersharing).

De betere mogelijkheid is vanop uw modem, eender waar in huis verstopt, een draad leggen naar de kamers waar de pc's staan. In uw voorkamer staat meer dan 1 pc, die koppel je dan aan via een switch. Je kan misschien niet overal zomaar wat draad pleuren?

Je kan ook met WDS een gigantisch bereik creeeren. En draadloze PCMCIA's, USB-sticks of PCI-kaarten zijn echt wel spotgoedkoop. De exacte werking van een repeater ken ik niet, maar WDS werkt heel goed.

• ByteBuster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-01 09:04
Ideetje:
Misschien via HomePlug naar boven en daar via een switch en kabels verder?
(Wifi wil doorgaans heel slecht door gewapend beton)

Verwijderd

Topicstarter
Cafe Del Mar schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:27:
Ik ben redelijk zeker dat je op 1 telefoonlijn maar 1 ADSL-signaal kan zetten en dus maar 1 modem.
Je kan wel 1 modem op ADSL zetten en 1 modem op kabel. De kosten stijgen en echt flexibel is het niet (vergeet file- en printersharing).

De betere mogelijkheid is vanop uw modem, eender waar in huis verstopt, een draad leggen naar de kamers waar de pc's staan. In uw voorkamer staat meer dan 1 pc, die koppel je dan aan via een switch. Je kan misschien niet overal zomaar wat draad pleuren?

Je kan ook met WDS een gigantisch bereik creeeren. En draadloze PCMCIA's, USB-sticks of PCI-kaarten zijn echt wel spotgoedkoop. De exacte werking van een repeater ken ik niet, maar WDS werkt heel goed.
Ik heb nu ook een repeater maar die werkt niet, ook juist met WDS aan. Misschien dat ik nog wel even ga aankloten maar echt handig is het niet.
svvelzen schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 13:33:
Ideetje:
Misschien via HomePlug naar boven en daar via een switch en kabels verder?
(Wifi wil doorgaans heel slecht door gewapend beton)
HomePlug hebben wij thuis al aan gedacht, alleen een probleem is dat wij met afzonderlijke stroomnetwerken lopen, dus 1 voor elk huis. Via HomePlug kan wel maar het is moeilijker...
Ik denk dat ik dus als het echt niet kan ADSL splitten in 2 lijnen, maar gewoon de ST585 in de woonkamer zet en dan de rest koopt maar een Wireless USB stick...

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-02 09:30
Waarom maak je niet een huidige en gewenste situatie in visio? "Leest" een stuk makkelijker.

• Cafe Del Mar
WDS is niet officieel erkend door de WiFi Alliance, dus support is niet verzekerd. Het belangrijkste is eigenlijk dat je enkel maar WDS doet tussen exact dezelfde routers (Merk, Type, Versie, Firmware, Firmwareversie). De settings van WDS zijn ook nogal foutgevoelig :). Eens je dat allemaal gerealiseerd hebt, zie ik niet in wat er mis kan gaan.

Als je alles wireless zet en je hebt maar 1 router in uw woonkamer staan, lijkt het me sterk dat het signaal krachtig genoeg gaat zijn om 2 huizen te dekken?

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ik zou gaan voor kabels trekken (mits mogelijk), dat is over het algemeen het minst storing gevoelig.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
Kabel ben ik ook altijd een groot voorstander van, maar op dit moment is dat geen optie.

Ik denk dat ik gewoon weer ga voor de router in de woonkamer en dan kijken of ik de ST180 aan de praat krijg.

BTW: Wat is visio?

• Nationwide
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06-2025
Zelfde probleem onlangs nog opgelost door gebruik te maken van 2 verschillende versie routers i.c.m. WDS
Dus het eerdere verhaal dat het 2 dezelfde type routers moeten zijn.....nope...

In dit geval was het een Linksys WRT54G (v1.1) en een Netgear WNR3500v2.
Beide DD-WRT erop.

Wireless settings hetzelfde zetten op beide routers (dus zelfde SSID, zelfde channel, etc)
MAC adres van router 1 toevoegen aan router 2 (bij WDS) en MAC adres van router 2 toevoegen aan router 1 (bij WDS)

• Cafe Del Mar
Ik heb nergens gemeld dat je verplicht bent om dezelfde routers te gebruiken. Om problemen te vermijden is dat echter wel aan te raden. De exacte implementatie van de feature is niet gedocumenteerd, dus als je al zekerheid wil, ga je die het sterkst hebben bij dezelfde router/firmware/... Sowieso is het aanbod WDS-capable toestellen niet zo groot...

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:27
Hou er dan ook direct rekening mee dat WPA(2) moeilijk zal worden.

• Cafe Del Mar
In Tomato is enkel WEP en WPA mogelijk voor WDS. WPA2 is niet mogelijk.

• Nationwide
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06-2025
Cafe Del Mar schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 09:07:
Ik heb nergens gemeld dat je verplicht bent om dezelfde routers te gebruiken. Om problemen te vermijden is dat echter wel aan te raden. De exacte implementatie van de feature is niet gedocumenteerd, dus als je al zekerheid wil, ga je die het sterkst hebben bij dezelfde router/firmware/... Sowieso is het aanbod WDS-capable toestellen niet zo groot...
Vandaar ook de reden dat ik gebruik heb gemaakt van DD-WRT. De linksys ondersteund deze feature standaard niet, echter gebruik makende van DD-WRT wordt deze functie beschikbaar.

Wie 100% zekerheid wil, sluit alles bedraad aan.
Gezien de situatie denk ik dat WDS een prima optie is voor de poster.

Let wel dat Wireless repeating ten koste gaat van de wireless sneleheid.
Pagina: 1