Hoeveel kan ik aansluiten op één molex kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:05
Hallo,

Ik loop al een tijdje met het idee om van mijn pc een sort ouderwets stereo torentje te maken met van die losse componenten. Ik wil dus de DVD-drives en harde schijven uit mijn case halen mede om een betere airflow te creëren.

Voor onder mijn monitor wil ik dan een kaste maken waarin ruimte komt voor 2 dvd drives een harde schijf (sata of ssd) en een function panel met 2 fans. Dit alles wil ik dan direct aansluiten op de voeding en het moederbord van de case met behulp van een bracket.

Mijn vraag is dus of ik dit alles op 1 molex kan aansluiten of dat ik het beter kan verdelen in twee kabels omdat er teveel ampere door een kabeltje gaat zodat er kans op doorbranden ontstaat.

Ik heb geprobeerd te zoeken naar formules enzo om dit te berekenen maar echt duidelijk werd het me niet omdat veel gegevens en uitgangspunten voor mij gewoon onbekend zijn. Misschien dat iemand op basis van ervaringen kan zeggen hoe ik dit het beste kan aanpakken.

De voeding die ik gebruik is de Be Quiet Straight Power 700w

Overige energie slurpende onderdelen:
Moederbord: Asus P5N32-E SLI Plus
Processor: Intel Core 2 Duo (Conroe) E6600
Videokaart: XFX GeForce 8800 GTS XXX Version, 640 MB

Ben benieuwd naar jullie reacties. Alvast bedankt.

Groeten Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:17

job

Dat staat als het goed is allemaal op de voeding, en anders wel in de handleiding.
Daar moet per voltage beschreven staan hoeveel amperes de voeding kan leveren.

Let er ook op dat veel moderne voedingen meerder 12-volts voedingslijnen hebben. Kijk dan goed welke molex uit welke voedingslijn komt.

Ik denk echter dat het weinige wat jij er op aan wilt sluiten wel gaat lukken. Even narekenen is natuurlijk altijd handig. vermogen = voltage x stroom. Dat voor alle onderdelen uitrekenen.. alle vermogens (wattages) bij elkaar optellen en je weet hoeveel watt je trekt. Op de molexkabels staat uiteraard ook aangegeven wat het maximale vermogen of stroom is dat er door heen kan.

[ Voor 38% gewijzigd door job op 04-08-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

easy, ik heb 6 hdd's, 1 fan en een dvd aan 1 molex hangen. in fact, dat hangt allemaal nog aan 1 heel klein 4polig stekkertje aan de picopsu. die paar dingen (2 drives, dvd en 2 fans?) moet makkelijk kunnen.

meeste voedingen hebben de lijnen meestal onderverdeeld in: 1: molexen en sata stekkers, 2: de 4pin cpu stekker 3: de pci-e 6 en 8 pins stekkers. of ze hebben een grote 12v rail, kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:05
Ok in principe heb ik er dus geen probleem mee te verwachten.

@Job
Dat was ook mijn gedachte echter liep ik gewoon gelijk vast in het begin omdat een voedingskabel meerdere kabels heeft (5v en 12v) en ik de voedingskabel pas wilt gaan kopen als ik weet hoeveel ik er nodig heb.

Maar als ik het goed in de manual van mijn voeding heeft deze 4x 12v lijn van 18 ampere. Per lijn heb ik dus een vermogen van 216W. De molex aansluitingen zitten op lijn 12V3 samen met het moederbord en waarschijnlijk de fans. Dat de voeding het aankan is het probleem niet omdat ik er al 4 harde schijven op aan het gesloten samen met de 2 dvd drives. Dit wordt straks minder. Het gaat dus eigenlijk puur of de kabel zijn hitte kwijt kwijt kan en niet overbelast wordt. Maar goed, zoals ik het begreep hoef ik heir geen probleem mee te verwachten.

Bedankt alvast voor het meedenken.