Invoerrechten hoger dan waarde pakket

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Vandaag kwam een pakje voor me aan uit Hong Kong en mijn moeder wou het aannemen toen ze een rekening kreeg gepresenteerd met 370€ invoerrechten die onmiddellijk betaald moesten worden. Geen probleem op zich maar het ging over een pakket met een waarde van 350€. Het eerste wat ik deed was dus contact opnemen met UPS om te zien WTF er gaande is en blijkbaar kan UPS niet helpen met die problemen omdat ze enkel een tracking nummer hebben als die rekening niet betaald is.

Morgen komt de lieve man of vrouw het pakket wederom aanbieden en mij werd door de lieve vrouw bij UPS verteld dat ik het gewoon moet betalen en dat ik het erna gewoon terug kan vorderen.

Nu is dat allemaal goed en wel, maar heeft men advies hoe ik hiermee verder ga dat ik zeker mijn geld ga terugkrijgen ? Berekend op de standaardformule zou ik hoogstens 100€ moeten betalen aan invoerrechten (3,5%) en BTW (21%, BE) plus nog administratieve kosten.

Graag had ik ook geweten hoe ik dergelijke dingen kan vermijden want het is niet de eerste keer dat men hiermee de mist in gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Waar ging het om? Wat zat er in het pakket?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Airsoft spullen, wat geclasseerd wordt onder speelgoed normaal gezien. Even vermelden dat het voor België bestemd is, waar het legaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:43

paQ

heb je de verzendkosten bij de waarde opgeteld?

maar dan nog. een verdubbeling is wel heel vreemd ja.
lijkt haast of de komma verkeerd staat

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:57
Hebben ze geen omrekenfout gemaakt?

Als de waarde 350 EURO is, en het komt uit HK, zal de douaneaangifte in dollars zijn... maar welke dollars?

350 eur is ongeveer 3100 HK dollar. Als ze dat erop zetten, maar onduidelijk, en het wordt als US dollar gezien (3100$ ipv 3100 HK dollar, wat ook $ als valutaindicatie heeft), klopt je douanebedrag volgens mij ineens aardig....

edit: nuh, dan kom ik ook niet op 370, maar al wel wat meer in de richting.

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 04-08-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Normaal zetten ze de waarde in dollar en dan is het zelfs inclusief verzendkosten nog maar $ 608, dus het bedrag is gewoon een dikke fout.

Invoerrechten op verzendkosten: de ene ambtenaar zegt dat het moet, de ander maalt er niet om. Ik lees bv. op de site van UPS dat invoerrechten op de netto kosten van het pakket wordt genomen. Het lijkt me namelijk nogal vreemd dat ik een extra belasting moet betalen op een dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Dat is vrij standaard hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

De bezorger aan de deur zal je niet kunnen helpen. Dat is gewoon een postbode. Je kan of het pakket en dus de rekening weigeren. Of betalen en dan bezwaar gaan maken maar dat is een lastige procedure waarbij je ongetwijfeld bonnen en betalingen zal moeten laten zien.

Misschien morgenochtend eerst de Douane bellen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Phuncz schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 22:36:Invoerrechten op verzendkosten: de ene ambtenaar zegt dat het moet, de ander maalt er niet om. Ik lees bv. op de site van UPS dat invoerrechten op de netto kosten van het pakket wordt genomen. Het lijkt me namelijk nogal vreemd dat ik een extra belasting moet betalen op een dienst.
de dienst is douanerechtenvrij, maar wel onderhevig aan BTW.
je importeert immers die dienst

(althans, zo is het in Nederland)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 04-08-2010 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
bombadil schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 22:43:
De bezorger aan de deur zal je niet kunnen helpen. Dat is gewoon een postbode. Je kan of het pakket en dus de rekening weigeren. Of betalen en dan bezwaar gaan maken maar dat is een lastige procedure waarbij je ongetwijfeld bonnen en betalingen zal moeten laten zien.

Misschien morgenochtend eerst de Douane bellen?
Dat was ik dus zowiezo van plan om te bellen, hopelijk hebben ze morgen wel interesse om de telefoon op te nemen want vandaag was dat niet zo belangrijk blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb het telefoonnr. opgezocht dat ik heb gekregen van de dame bij de UPS customer service en dat is het nummer van de Belgische douane (02 421 38 00) wat al uitlegt waarom niemand daar de telefoon opneemt.

Maar dat nummer is natuurlijk nutteloos aangezien zij niet de invoerrechten hebben berekend op mijn pakje, want het ging via UPS en dus juist niet via de Belgische douane maar hun eigen douane dienst. Ik heb ondertussen ergens een link via google gevonden om een mail te sturen met een klacht over de douaneafhandeling bij UPS, het was weer een onmogelijk te vinden knopje blijkbaar.

Anyway, hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ervan uit kan gaan dat ik nooit dat geld terug ga zien. Het is schandalig dat zo'n veelgebruikte instantie zo slecht gemanaged is. Opmerkelijk is ook dat men erop staat dat enkel correcte bedragen mogen opgegeven worden maar zelf zuigen ze uit hun duim wat bedragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Het wordt nog gekker, de Proforma geeft het volgende weer:
Value (van het pakket): 178,98 EUR
Total Charges: 373,80 EUR

Ik moet dus volgens hun meer dan 200% importtax betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

ik zou het pakje wederom weigeren, en UPS eerst maar eens laten verklaren hoe zij aan die heffingen komen.

Geef desnoods aan dat je het zelf wel gaat ophalen bij de hub (dat kan in NL iig) en knoop daar het gesprek aan met de verantwoordelijke. Misschien dat je dan meer gedaan krijgt.

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 05-08-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Te laat, heb betaald en het pakket aanvaard. Bij UPS legde men me uit dat men voordat het betaald is, niet een klacht kan indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dat had ik bij voorbaat nooit maar dan ook noooooit gedaan...
Een klacht pas kunnen indienen nadat je dikke centen hebt neergelegd, waarvan je weet dat het niet klopt..

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:49

DDX

Maar er zit toch ook een briefje bij met wat/waarom je moet betalen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Phuncz schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 11:45:
Het wordt nog gekker, de Proforma geeft het volgende weer:
Value (van het pakket): 178,98 EUR
Total Charges: 373,80 EUR

Ik moet dus volgens hun meer dan 200% importtax betalen.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Waarom: importbelasting
Wat: 373,80 EUR

Anyway, ik had weinig zin om dit pakket in Limbo te laten totdat het boekhoudkundig allemaal klopte, ik moet nu wachten tot ik de factuur ontvang, die zijn dan ook hebben gekregen. Dan wordt er een case van gemaakt. Het probleem is dat UPS niet zelf de douane dingetjes doet, maar dat is een ander bedrijf en daar moeten zij ook op wachten tot ze de papieren hebben. De vrouw is zeer behulpzaam en vriendelijk en verzekerde me dat het goed komt, zelf vond ze het ook heel vreemd.

Anyway, to be continued.

Ondertussen speel ik verder met mijn nieuw speelgoed wat ik 2x betaald heb :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-05 15:08
Waarschijnlijk heb je buiten invoerrechten ook douane kosten betaald. Dit staat als het goed is op de pakbon/sticker van UPS. Het pakket is opengemaakt ter controle en die man moet je ook betalen. Dit bedrag wordt volgens mij ook bepaald aan de hand van het aankoop bedrag van het pakket.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:49

DDX

Phuncz schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:16:
Waarom: importbelasting
Wat: 373,80 EUR
Dat snap ik, maar als ik dat moet betalen krijg ik altijd mooi briefje met uileg op welke manier dit bedrag tot stand is gekomen.

Maar begrijp dat jij die nu pas later krijgt.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Joepv schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:21:
Waarschijnlijk heb je buiten invoerrechten ook douane kosten betaald. Dit staat als het goed is op de pakbon/sticker van UPS. Het pakket is opengemaakt ter controle en die man moet je ook betalen. Dit bedrag wordt volgens mij ook bepaald aan de hand van het aankoop bedrag van het pakket.
heb ik nog nooit van gehoord.
ik ken alleen maar douanerechten en BTW. Niet dat je ook nog eens additionele handelingen kan zitten vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ondertussen heeft UPS mijn voicemail ingesproken en de correcte kosten zouden 90€ zijn en dit zou dus vrij snel in orde komen. Het schiet toch al op !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

EDIT @ Hierboven: Nice!!
paQ schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:18:
heb ik nog nooit van gehoord. ik ken alleen maar douanerechten en BTW.
Niet dat je ook nog eens additionele handelingen kan zitten vergoeden.
Dat is wel waar hoor, inklaringsinstanties (van UPS / TNT of wat dan ook) willen ook nog wat verdienen

[ Voor 4% gewijzigd door CLB op 05-08-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 14:37

Lulukai

God's gift to women

Phuncz schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:22:
Ondertussen heeft UPS mijn voicemail ingesproken en de correcte kosten zouden 90€ zijn en dit zou dus vrij snel in orde komen. Het schiet toch al op !
En zij gaan dit nu zelf terugstorten? Hou ons alvast op de hoogte

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

CLB schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:23:
EDIT @ Hierboven: Nice!!

[...]

Dat is wel waar hoor, inklaringsinstanties (van UPS / TNT of wat dan ook) willen ook nog wat verdienen
hebben we het hier nou over die 12,50 bijv? (die onder administratie worden gepropt)
Want ik kan me niet voorstellen dat het zomaar geoorloofd om omdat de overheid centen wil zien, dat je voor dat vast te stellen NOG meer moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
ruyckske schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:00:
[...]

En zij gaan dit nu zelf terugstorten? Hou ons alvast op de hoogte
Het heeft even geduurd maar ze hebben het tegoed terugestort in het begin van de maand ! Dus alles in orde uiteindelijk.
Pagina: 1