Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Hallo medetweakerts,

Ik heb een probleempje met mijn HP 6730b notebook. Ik klooi nogal veel aan met verschillende linux distro's die ik als dualboot installeer, maar sindskort kan ik vrijwel geen enkele bootable cd meer booten, met uitzondering van mijn Ubuntu 10.04 livecd. Dezelfde cd's werken perfect op andere systemen.

Zodra ik de CD erin heb zitten als ik de computer herstart zie ik het HP logootje, en vervolgens gaat hij de CD lezen (omdat die hoger in de boot order staat dan mijn hard drive). So far so good, maar vervolgens blijft hij eeuwig doorratelen en gebeurt er niets, behalve dat mijn caps- en numlock blijven knipperen. Ik kan dan ook niet meer op escape drukken om het bios-menu in te gaan.

Als ik hetzelfde doe met een bootable USB-stick loopt hij zelfs helemaal vast en dan gebeurt er niets. Zodra ik de USB-stick eruit haal reageert hij wel weer. Als ik in het BIOS-menu zit en ondertussen de USB-stick erin plug loopt alles vast, maar zodra ik de stick weer verwijder begint alles weer te reageren.

Verder heb ik nog geprobeerd om de BIOS te upgraden naar de nieuwste versie van de HP site (F.14 dacht ik), en ik heb de factory defaults gereset in de BIOS (naar aanleiding van deze post: http://forums11.itrc.hp.c...nswer.do?threadId=1276814) . Heeft allemaal helaas niet mogen baten.

Hebben jullie nog een idee?

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Boot je middels BIOS of UEFI? Van Windows Vista en 7 zijn alleen de x64 versies compatible met UEFI, wellicht kun je daarom niet van de CD opstarten. Ik heb een soortgelijk probleem met een Dell systeem. UEFI vind ik nog vrij buggy, omdat het nogal moeilijk doet met de boot order.

[ Voor 30% gewijzigd door Trommelrem op 04-08-2010 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Gewoon BIOS voor zover ik weet:

http://h20000.www2.hp.com...kId=135&swEnvOID=1093#120

Deze heb ik gedownload en geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Wat zijn de opties van je one-time boot menu? Zitten daar alleen legacy opties tussen of verschijnen er ook UEFI items? Op sommige systemen verschijnen UEFI items ook als je legacy-boot als default hebt ingesteld.

[ Voor 28% gewijzigd door Trommelrem op 04-08-2010 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Ik kende de hele term UEFI niet voordat jij hem hier noemde, ben er ook niks over tegengekomen in al mijn BIOS-opties. Volgens mij heb ik gewoon een hele traditionele normale BIOS. Behalve dat hij brak werkt dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Zo te zien ondersteunt jouw systeem wel UEFI. Wat als je een oudere BIOS installeert? Eentje die wellicht nog geen UEFI support heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
@Trommelrem: Een HP 6730b heeft helemaal geen UEFI, maar gewoon een traditioneel BIOS, zoals TS al meerdere keren je probeert duidelijk te maken. Waar haal je die info vandaan?

Op mijn werk hebben we een aantal 6730b'tjes staan en ik kan altijd prima booten van CDROM en USB. Heb je al eens geprobeerd om het via het quick-boot menu te starten? Even activeren op 5 seconden ofzo, dan kan je écht handmatig het boot device selecteren bij het booten.

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 05-08-2010 10:59 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
gertvdijk schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 10:58:
@Trommelrem: Een HP 6730b heeft helemaal geen UEFI, maar gewoon een traditioneel BIOS, zoals TS al meerdere keren je probeert duidelijk te maken. Waar haal je die info vandaan?

Op mijn werk hebben we een aantal 6730b'tjes staan en ik kan altijd prima booten van CDROM en USB. Heb je al eens geprobeerd om het via het quick-boot menu te starten? Even activeren op 5 seconden ofzo, dan kan je écht handmatig het boot device selecteren bij het booten.
Wel geprobeerd, maar daar kom ik niet in zodra ik de CD erin heb zitten. Ik zal eens proberen om naar dat menu te gaan, DAN de cd erin te stoppen en dan CD boot selecteren. Kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
gertvdijk schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 10:58:
HP System Diagnostics (UEFI)
Het lijkt mij dat er dus wel degelijk UEFI support in zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 05-08-2010 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Zal best, maar die heb ik niet gedownload. Ik heb HPQFlash for HP Notebook System BIOS (68PDD) - Microsoft Windows Based

BIOS dus, geen UEFI. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Trommelrem heeft voor een deel wel gelijk; het apparaat heeft support voor UEFI, maar booten gaat gewoon in de BIOS mode.
In 2008, more x64 systems have adopted the UEFI technology. While many of these systems still only support booting the BIOS-based OSes via the Compatibility Support Module (CSM) (thus does not appear to the user that the system is UEFI based), other systems started to support booting UEFI-based OSes. For example, IBM x3450 server, MSI motherboards with ClickBIOS, all HP EliteBook Notebook and Tablet PCs, newer HP Compaq Notebook PCs (e.g., 6730b, 6735b, etc.).
BIOS of EFI, je moet gewoon kunnen booten vanaf CDROM of USB. Anders HP support eens bellen? Ten slotte heb je geen goedkope consumentenrommel, maar een business line notebook. :)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Hij was wel degelijk goedkoop, maar ik al het eens proberen inderdaad. Niet eens aan gedacht. Heb je daar overigens niet nog een apart support contract oid voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Ha! Vreemd genoeg heb ik sinds kort vrijwel exact hetzelfde, maar dan met een HP6715s notebook (en vooralsnog alleen met de DVD drive) . Alles hangt, en de enige oplossing is de CD er weer uit halen; dan start alles verder door.

Mijn diagnose was echter heel anders; kapotte DVD drive. De CD's en DVDs doen het namelijk wel in andere PCs, en verder heeft de laptop ook grote problemen met het lezen van DVDs en CDs vanuit windows. Lees: je opent de drive in "my computer", en je PC is minuten lang 'dood'.

Overigens zitten er in de BIOS van de 6715s in ieder geval opties om "boot van DVD / boot van USB / boot van SD-card / ...." individueel aan/uit te schakelen. Staan die opties goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Die opties staan allemaal wel goed, want je ziet ook daadwerkelijk dat hij de CD wil lezen. Bovendien doet hij het met mijn Ubuntu livecdtje vreemd genoeg wel zonder problemen. Bovendien werken de cd's die het op mijn notebook niet doen het wel prima op andere pc's. Met de CD/DVD-speler heb ik in Windows en Ubuntu voor zover ik weet geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 16:21
Heb niet toevallig een USB DVD drive zodat je het ook kan testen of die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
jjbstolk schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:31:
Heb niet toevallig een USB DVD drive zodat je het ook kan testen of die manier?
Even rondvragen op mijn werk, maar ik ben bang dat ik zoiets niet beschikbaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je kan ook zelf profesorisch een externe dvd drive maken als je nog een losse dvddrive liggen hebt en een externe s-ata of p-ata behuizing nemen en die even openschroeven. Op die manier heb ik ooit eens op een Asus minilaptopje XP erop gezet zonder dan meteen een dure externe dvddrive te moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Hmm, ik heb in ieder geval een workaround. De CD eruit laten, het boot menu ingaan en handmatig Upgrade Bay (ofwel CDROM drive) selecteren werkt wel. Toch vreemd, aangezien mijn Ubuntu 10.04 liveCD wel zonder problemen boot, zelfs als ik hem er vanaf het begin in heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
Mogelijk is de schijf nog niet volledig herkend op het moment dat het BIOS cd CDROM speler probeert. Normaal gesproken zou hij daarop moeten wachten, maar die HP machines hebben altijd een instelbare wachttijd daarvoor... misschien dus die wachttijd daarvoor wat hoger zetten? (Nou weet ik niet zeker of ook de 6730b dat heeft, maar een 6710b iig wel.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Topicstarter
Hmm, heb dat nog niet gevonden maar zal nog eens kijken binnenkort. Vooralsnog maak ik me er niet meer zo druk om omdat ik een redelijke workaround heb.

Pagina: 1