Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkael
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 23:11
Ik heb een database met een paar gelinkte tabellen die ik wil verspreiden om met Accees Runtime te gebruiken. Het actuele filepath naar die gekoppelde tabellen kan echter varieren per gebruiker.
Is er een manier om te prompten naar de correcte locatie voor de gelinkte tabellen van zodra er gemerkt wordt dat het bestaande path niet meer klopt?
Nu geeft Access gewoon een foutmelding en kan ik wel via Linked table manager dit wel aanpassen, maar ik zoek een simpelere methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Je kan het pad controleren vanuit VBA, en wanneer nodig de links laten bijwerken vanuit deze code. Eenvoudiger voor de gebruiker wordt het niet, want die merkt er verder niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
maak per gebruiker een dsn aan, en koppel daarmee.
Of zijn het veel gebruikers?

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkael
Ik heb inderdaad wel wat bruikbare code gevonden: http://www.mvps.org/access/tables/tbl0009.htm
Maar ervaar toch een probleem als het path verandert van de gekoppelde bestanden.
Access geeft dan telkens een foutmelding bij het openen van een form of report die gebruik maken van die tabellen. Je krijgt ze niet open zonder eerst de link te herstellen.
Mijn idee om de code achtereen knop op het hoofdformulier te steken lukt dan niet.
En bij elke start de links gaan testen lijkt me overbodig.
Ideaal zou zijn als Access een fout geeft dat je ergens die instel routine kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
djkael schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 18:40:
Mijn idee om de code achtereen knop op het hoofdformulier te steken lukt dan niet.
En bij elke start de links gaan testen lijkt me overbodig.
Je zal het toch bij elke start-up moeten testen inderdaad. Je kan de database standaard met een formulier laten opstarten, zonder recordsource, die de controle uitvoert en indien nodig de koppelingen bijwerkt. Na uitvoering daarvan laat je dan het eigenlijke formulier opstarten.

[ Voor 5% gewijzigd door Marko_J op 05-08-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Hiervoor is de macro autoexec uitgevonden.
- eerst roep je een functie / procedure aan die je tabellen controleert en zonodig herstelt
- daarna open je je form

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkael
Ja dat was ongeveer ook het gene wat ik in gedachten had.
Een eenvoudig formulier zonder record source autom. laten starten, waar dan een button opstaat naar de code om de links eventueel te herstellen wanneer Access een fout zou geven. Op dit eerste form dan ook een button naar het formulier voor verder normaal gebruik.
Het lijkt een beetje een omweg om iets te voorzien die mogelijks maar 1x voorvalt bij (her)installatie.

Met wat de code aan te passen is het ook mogelijk om de controle onzichtbaar uit te voeren bij opstarten (autoexec) en eventueel te prompten naar een andere path als deze niet meer klopt.
Pagina: 1