Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Omdat ik verwacht de komende tijd veel onderweg te zijn ben ik aan het kijken naar een manier om mijn MacBook Pro en een een accu van een fotocamera op te laden in de auto.

Ik begrijp dat ik hiervoor een 'omvormer' moet hebben. Na gezocht hebben naar een goed en niet te dure omvormer kom ik verschillende soorten tegen. Een zogenaamde sinus en zuivere sinus omvormer. Een zuivere sinus zou ongelijke of 'hakkelige' stroom doorgeven (niet vergelijkbaar met zoals het thuis uit de muur komt). De zuivere sinus omvormers zijn daarentegen voor tweehonderd euro nog niet te krijgen en de niet zuivere sinus koop je voor vijftig euro.

Mijn vraag is of het kwaad kan om adapter van een MacBook (of enige andere laptop) en accu's van fotocamera's etc. aan te sluiten met een non-sinus omvormer. Op het internet lees ik dat bij LCD tv's, TL-balken, Senseo koffieapparaten, boormachines, een niet zuivere sinus slecht zou zijn.

Als het wel kwaad kan, waarvoor zijn deze niet zuivere sinus omvormers dan wel geschikt?

Zal dit _echt_ zoveel uitmaken?

[ Voor 0% gewijzigd door Gerwin op 04-08-2010 15:05 . Reden: foutje in tekst ]

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor een SMPS zoals je macbook maakt het niet uit. Die werkt waarschijnlijk gewoon zelfs nog op DC.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Laatst online: 18-05 17:57
Vooral inductief spul werkt alleen goed op een echte sinus, de TL die ik op mijn ups met gemodificeerde sinus had aangesloten begon zeer hard te brommen, al kwam er wel normaal licht uit.
Een gloeilamp op een dimmer werkt waarschijnlijk ook alleen goed met een echte sinus.

Dingen met een schakelende voeding (computers, tft monitoren, telefoonladers etc) doen het wel goed op een gemodificeerde sinus.

Er zijn trouwens ook inverters die gewoon een blokgolf uitsturen, dan is de piekspanning lager en dat kan problemen geven (goh waarom doet mijn tv het niet).

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een blokgolf kun je ontleden (Fourier analise), en dan kom je op een som van oneven veelvouden van de grondfrequentie met afnemende amplitude. Dus 150 Hz, 250 Hz, 350 Hz enz. en met een amplitude van resp. 1/3, 1/5, 1/7 etc. Al die frequenties spelen (in afnemende mate) mee op de belasting. Wordt de uitgangsspanning zoals al is geantwoord meteen gelijkgericht, dan heb je er inderdaad geen last van, bij sommige andere apparatuur kan het anders uitpakken
Andere golfvormen dan de blokgolf zijn ook opgebouwd uit veelvouden, kunnen zowel even als oneven zijn, maar doorgaans minder regelmatig, afhankelijk van de vervorming.
Dit geldt natuurlijk alleen voor periodieke golfvormen. Hieronder verstaat men dat elke periode dezelfde vorm heeft als de voorgaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 15:02
Ja, de meeste dingen kun je wel aansluiten op zo'n goedkope inverter. Die inverters zijn toch maar maximum 100-200W en slaan uit na 5 minuten op ~80% van dat dus veel ga je er niet mee doen. Een laptop of camera laden gaat anders wel goed, ik heb er ook eentje in mijn auto liggen. Gloeilampen gaan ook goed, dat maakt niet uit of het AC of DC is.

AC motors en andere inductieve dingen gaan wel werken maar niet altijd optimaal - het DC gedeelte van de nagebootste sinus heeft daarmee te maken. Vb. spaarlampen en TL verlichting heeft daar last van.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een spaarlamp heeft anders gewoon een gelijkrichter hoor :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekie007
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 06:32

Koekie007

Soms maar niet altijd ....

Omvormers zijn weinig efficiënt. Voor je Macbook zou je kunnen kijken naar de volgende opties:
Hypermac car charger

Of deze:
Mikegyver

Wat de laders (relatief) duur maakt is dat Apple de magsafe connector nog niet vrij gegeven heeft. Hierdoor moet er voor een autolader een complete stopcontact-lader sneuvelen. :'(

Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bobo1on1 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:13:
Een spaarlamp heeft anders gewoon een gelijkrichter hoor :)
Weet je dat zeker? En waarvoor dient die dan? Een TL heeft die ook niet, en een spaarlamp is eigenlijk niets meer of minder dan een opgevouwen TL-buis. Bedoel je niet de LED? In dat geval heb je nl. gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Dank voor alle antwoorden. Heel wat voor mij nieuwe termen als antwoord op mijn vraag.

Hoe kun je nu een apparaat dat een 'geschakelde' voeding gebruikt herkennen?
Zijn dit alle apparaten waar tussen de stekker en het apparaat een 'blok' zit?
Een gloeilamp is dus niet 'geschakeld' en een laptop met een voeding wel.

Mijn oog is nu gevallen op deze omvormer. Compact en in de omschrijving staat dat hij geschikt is voor GSM, camera, en tv. Mag ik dan in dat rijtje ook mijn MacBook zetten? Deze zou een effecienty hebben van 90%, (hoe hoger hoe beter?) en is beschermd voor 'overbelasting' en andere 'onzuiverheden'.

Een exclusieve stekker enkel voor mijn MacBook heeft niet mijn voorkeur. Dan moet ik als ik iets anders wil aansluiten toch nog een andere omvormer erbij kopen.

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gerwin schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 12:22:
Dank voor alle antwoorden. Heel wat voor mij nieuwe termen als antwoord op mijn vraag.

Hoe kun je nu een apparaat dat een 'geschakelde' voeding gebruikt herkennen?
Zijn dit alle apparaten waar tussen de stekker en het apparaat een 'blok' zit?
Een gloeilamp is dus niet 'geschakeld' en een laptop met een voeding wel.
Zo'n blok kan ook een 'gewone'/ouderwetse voeding zijn, dat zegt niks. Het gewicht en de grootte vaak wel. Omdat geschakelde voedingen veel efficiënter zijn kunnen ze veel kleiner en lichter gemaakt worden. Mijn laptopvoeding levert bijv. 60 W max, als dat een conventionele voeding zou zijn zou ie al gauw een paar kilo wegen.

En ook niet elk apparaat heeft een voeding, een gloeilamp is niets meer dan een weerstand die direct op de netspanning aangesloten mag worden. Een voeding is alleen nodig als er een andere spanning nodig is dan 230VAC.

[ Voor 12% gewijzigd door JER00N op 05-08-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het makkelijkste om een geschakelde voeding te herkennen is dat die dingen vrijwel altijd een ingangsspanning accepteren van 100 - 250 volt (of in die orde). Een conventionele kan maar een veel kleiner bereik aan, en heeft hooguit een schakelaar voor verschillende bereiken. Laptops, gsm's, acculaders, etc heben tegenwoordig vrijwel altijd een geschakelde voeding (al was het maar omdat ze kleiner, lichter en goedkoper zijn).
Een gemodificeerde sinus omvormer (dus géén zuivere sinus) kan problemen geven als je dicht tegen de maximale belasting komt met een geschakelde voeding. Dan kan er resonantie ontstaan waardoor zowel de omvormer als geschakelde voeding erg warm worden (ik heb dit zelf meegemaakt met m'n laptop adapter die 120W op kon nemen en dat waarschijnlijk ook deed, aangesloten op een 150W omvormer...).

Probeer dus een omvormer te pakken te krijgen die een echte, zuivere sinus produceert.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 12:11

donny007

Try the Nether!

Ik heb net de lader van mijn Dell Studio 1558 (lader type PA-3E/KD8HY) in een blok/gemodificeerde sinus omvormer gedaan van Thrust (type PW-2770p 100Watt) en de adapter maakte een "krijsend" geluid maar werkte wel gewoon, de adapter werd niet extra warm en de laptop bleef werken, ook zonder accu en onder load, ik weet niet of het schadelijk is voor de adapter/laptop, maar het klonk alsof je een rat verpletterde.

De omvormer die ik heb is exact dezelfde als deze (die al eerder genoemd was):

http://www.omvormer.nu/co...ff35285&item_id=INV100-12

alleen dan met een ander kleurtje.

[ Voor 30% gewijzigd door donny007 op 06-08-2010 15:03 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Techneut schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:56:
[...]

Weet je dat zeker? En waarvoor dient die dan? Een TL heeft die ook niet, en een spaarlamp is eigenlijk niets meer of minder dan een opgevouwen TL-buis. Bedoel je niet de LED? In dat geval heb je nl. gelijk.
Dan hebben ze de spoel zeker ook opgevouwen? :D
In een spaarlamp zit een elektronische starter/ballast, en die werkt op DC.

[ Voor 9% gewijzigd door bobo1on1 op 06-08-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 12:11

donny007

Try the Nether!

Dit proppen ze allemaal in een spaarlamp, ik denk dat het ook wel werkt op een onzuivere sinus.
Afbeeldingslocatie: http://killerx.eu/img_host/spaarlamp.jpg

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bobo1on1 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 15:30:
[...]

Dan hebben ze de spoel zeker ook opgevouwen? :D
In een spaarlamp zit een elektronische starter/ballast, en die werkt op DC.
Heb ik inderdaad even over het hoofd gezien, ik zat even op het spoor van de ouderwetse starterloze TL.
Geen idee of dat electronisch startcircuit gevoelig is voor een vervormde sinus. Ik denk ook, net als donny7 in het bericht hiervoor, dat het wel mee zal vallen. Heb nl. de indruk dat de gelijkgerichte spanning wel wat afgevlakt wordt. Het lampcircuit zelf werkt op wisselspanning, en dat zal denk ik weinig van die vervorming merken. Aardig voor een proefje in een lab. Of is dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Een spaarlamp deed het prima op mijn ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Van een UPS het ik ook niet anders verwacht. En eigenlijk verwacht ik ook niet anders van een goedkoop omvormertje in de auto. Maar een UPS is wel even iets van een ander kaliber. Ik ken van nabij eentje van een fors vermogen, die gezien capaciteit van de accu die hij als buffer heeft bij uitvallen van de netspanning geruime tijd zijn volle vermogen kan leveren. Deze levert een nagenoeg zuivere sinusvormige spanning. Sterker nog, de netspanning is nogal vervuild, de spanning van dit apparaat helemaal niet.
Natuurlijk heb je ze in soorten en kwaliteiten, maar een prestatie als deze mag je gewoon zondermeer van zo'n ding verwachten. Maar zo'n constatering vertelt niets over de verdere eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Uit mijn ups komt gewoon een gemodificeerde sinus, in feite is het pwm op 50 hertz, de dutycycle wordt aangepast op de accuspanning, als de accu bijna leeg is heb je een blokgolf op de uitgang.

Pagina: 1