Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben bezig met een onderzoek naar op maat gemaakte oortelefoons voor mijn studie. Ik zag al veel posts langs komen over gewone hoofdtelefoons en oortelefoons, maar nog weinig over op maat gemaakte. Ik vroeg mij af zijn jullie daar bekend mee? En waarom jullie dan wel/niet een op maat gemaakte hebben aangeschaft? Was het omdat je daarvoor een oorafdruk moet maken, was de prijs te hoor, je ze niet kan uitproberen of niet echt bekende merken zijn.

Wat zou naar jullie idee een goede prijs zijn? Is het 50, 100, 150 of zelfs 200 euro. Of heb je liever dat je huidige oortjes op maat gemaakt kunnen worden? Zou je het prettiger vinden als de oorafdruk direct gemaakt kan worden in bijv de mediamarkt of een andere winkel waar je ze koopt?

Ik zou graag met jullie over dit soort overwegingen discussiëren om zo meer informatie te verzamelen waarom mensen wel/niet een op maat gemaakt oortelefoontje zouden willen aanschaffen.

Tot slot heb ik dergelijke vragen ook samengevoegd in deze enquete (www.thesistools.com/web/?id=149026) (zodat ik deze voor mijn studie kan analyseren). Ik zou het erg waarderen als jullie naast deze discussie ook de enquete invullen.

Bedankt en ik ben benieuwd naar jullie meningen,

Jelmer Hoogendoorn

PS ik heb toestemming gevraagd voor de enquete en het is ok

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Enquete ingevuld. Prijs is voor mij de voornamelijkste blokkade, als je bijvoorbeeld kijkt naar de JH-13 Pro dan ben je 1099 dollar kwijt een "minder" model de JH-5 Pro kost al 399 dollar. Oordopjes zijn leuk en ik wil wel degelijk een goed setje maar dat is extreem en alleen voor de echte audiofiel weggegeld die ook een pmp van 500 euro heeft. Je opdrachtgever is daar zich denk ik ook wel van bewust als ik zo de site bekijk onder de categorie muziek. "Voor de prijs, neem contact met ons op". :+

Interressanter is de mogelijkheid om een bestaand paar, voor niet al te veel geld, een custom fitting aan te laten meten.

Prijs is denk ik de belangrijkste factor bij de keuze tussen custom IEM's of standaard modellen. Zelfs bij standaard IEMs kan je nog beperkt customizen door andere tips te gebruiken die in 9/10 van de gevallen gratis meegeleverd worden.

Edit: oortelefoons...?

[ Voor 69% gewijzigd door Lukin op 04-08-2010 14:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terechte punten. Hoeveel zou je dan op over hebben voor het op maat laten van bestaande oortjes? Zou je een op maat gemaakte oortelefoon kopen als die voor €100-€200 in de winkel ligt?

Hoe bevallen eigenlijk bij iedereen de normale mee geleverde tips? Hoorde laatst goede verhalen over dat het comfoort dat ook bijna perfect voor is. Of is dat nog wat een over-statement?

Groeten,

Jelmer

PS tsjaa oortelefoon.... dat was meer om onderscheid te maken tussen in-ear en een hoofdtelefoon

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:11:
Terechte punten. Hoeveel zou je dan op over hebben voor het op maat laten van bestaande oortjes? Zou je een op maat gemaakte oortelefoon kopen als die voor €100-€200 in de winkel ligt?
Je hebt eigenlijk gelijk het crux te pakken in de laatste zin. Als iets op maat gemaakt is dan ligt dan niet even in de winkel. Je loopt niet even de winkel in, kiest wat uit, betaalt en loopt met het product naar buiten in tegenstelling tot een normale IEM.

Bij custom IEM's zal de persoon eerst een product keuze moeten maken, vervolgens is een oor afdruk nodig die aan een bepaalde kwaliteitsnorm voldoet daarna kan de leverancier pas beginnen met het maken van de custom IEM.

Als de leverancier zelf niet in staat is om die afdruk te maken of de koper woont niet in de buurt van een vestiging dan moet hij toch op zoek naar iemand die dat kan volgens de specificatie van de leverancier. Dit werpt nog een extra drempel op want persoonlijk zou ik niet weten waar ik zoiets zou kunnen laten maken. Daarnaast kan er wel eens wat fout gaan als niet onmiddelijk gecontroleerd kan worden dat de oor afdruk correct is.

Laat staan dat rekening wordt gehouden met het feit dat als je een afdruk maakt het een momentopname is en blijft. Voor en tijdens de puberteit (18) groeien je oren redelijk rap en kan je custom IEM van het ene op het andere jaar niet meer passen. Na de puberteit groeien ze nog met 0.2 mm(?) per jaar en na een jaar of 2 kan een perfect fittende IEM al oncomfortabel worden lijkt mij.

Stel als iemand bij een derde partij een oor afdruk laat maken en deze instuurt en vervolgens stuurt de leverancier de custom iem's terug maar deze blijken niet lekker te zitten dan blijf je heen en weer gaan voor aanpassingen. Ik heb regelmatig gelezen dat dit voorkomt op Head-Fi bij mensen die custom IEMs bestellen, de service op dit punt is daarom extreem belangrijk net zoals goede instructies / specificaties voor afdrukken die gedaan worden bij derde partijen.

Wat betreft het genoemde prijspunt. Als dat het prijspunt zou zijn en er goed geluid uit komt, voor 100 euro zou ik het zeker wel doen bij 200 euro zal de drempel toch te hoog liggen voor mij en de meeste mensen. Ook als je kijkt naar hoeveel gemiddeld wordt uitgegeven aan een pmp, 180 - 250 euro. De meeste mensen zijn dat bereid te betalen omdat ze vinden dat ze waar voor hun geld krijgen en zien oordopjes vaak nog als een soort van "die heb ik ook toevallig nodig".

Hierdoor is de markt voor duurdere standaard oordopjes en hoofdtelefoons (100 - 200) al vrij beperkt laat staan die van custom IEMS. De massa consument gebruikt vaak meegeleverd spul of iets van rond de 50 euro maximaal.

Ik denk dat het kunnen aanbieden van 100-200 euro custom IEMs zeker potentieel een grotere markt zal aanboren dan nu MITS ze beter / veel beter presteren dan de huidige standaard IEMs in die prijs categorie. Ik zou het in ieder geval éénmalig doen om te kijken of het echt zo veel beter klinkt / is als een standaard IEM. Ik ben van mening dat het verschil de prijs waard zou zijn maar je zal mensen hiervan toch moeten overtuigen en als het instap prijspunt te hoog is dan gaan mensen toch het risico liever niet aan gezien al de extra benodigdheden eromheen.

Een standaard IEM heeft een relatief lage instap prijs en binnen 5 seconden kan deze worden voorzien van een andere tips voor een betere fit. Tegenover deze gebruiksvriendelijkheid moet behoorlijk wat staan. Wat betreft het laten modden van een huidige IEM naar custom tips. Dat hangt een beetje af van of het afneembare tips zijn of niet, 50 - 100 voor niet afneembare tips en 100 - 150 denk ik voor afneembare custom tips (die ik zelf kan pluggen op toekomstige aankopen).
Hoe bevallen eigenlijk bij iedereen de normale mee geleverde tips? Hoorde laatst goede verhalen over dat het comfoort dat ook bijna perfect voor is. Of is dat nog wat een over-statement?
De meegeleverde tips bij IEM's komen tegenwoordig vaak in een behoorlijk assortiment van maten en materiaal. Hierdoor wordt de kans op een betere "fit" (en dus comfort) niet alleen aanzienlijk vergroot maar ook de kans dat klanten tevreden zijn over hun aankoop. Een goede fit is immers essentieel voor een goede beleving van de kwaliteit van je IEM's.
PS tsjaa oortelefoon.... dat was meer om onderscheid te maken tussen in-ear en een hoofdtelefoon
Ik denk dat de meeste mensen op dit sub forum wel op de hoogte zijn wat een IEM is.

[ Voor 8% gewijzigd door Lukin op 04-08-2010 16:00 ]

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-10 10:23
Nette enquete, ik heb hem ingevuld.
Wat mij op het moment tegenhoud is de prijs, aangezien ik geen 1000+ euro ga uitgeven aan een set oortjes, ook omdat die van mij het meestal binnen een jaar opgeven. Nu zijn dat wel goedkope dingetjes maar toch.

Wat ik bij zo'n duur product dan ook vind is dat duurzaamheid bovenaan moet staan. Ook bij hevig gebruik moeten deze oortjes het toch zeker wel 2-3 jaar het kunnen volhouden.

Ik hoop wel dat ik een van die vijf op maat gemaakte dopjes win :)

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ingevuld, valt me wel op dat je een soort grens van €200 in stelt terwijl de rest van de custom-fit concurrentie daar een flink stuk boven zit. Het zal niet voor niets zijn dat Shure en UE hier geen custom modellen aanbieden. Ik kan me voorstellen dat er meer te halen is in techniek dan in pasvorm in het 'goedkopere' segment.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
Bovengrens heb ik gesteld, omdat het aantal hoofdtelefoons en dergelijke boven die grens miniem is. En dat eigenlijk ook wel uit eerder onderzoek is gekomen als grens voor particulieren.

Wat betreft je laatste opmerkening, het hangt er helemaal vanaf wat je belangrijk vindt;)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik mis bij vraag 13 het antwoord 'de prijs'.
Wat zou voor u een belangrijke reden zijn om geen op maat gemaakte oortelefoon aan te schaffen?*

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-11 11:51
Canaria schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:21:
Ik mis bij vraag 13 het antwoord 'de prijs'.

[...]
ja, ben de enquete aan het invullen, maar ik wil bij vraag 13 ook prijs doen... :>

opmaat gemaakte oordopjes, hebben we het hier ook over oordopjes tegen het geluid? (dus geen oortelefoons?)

ik zit er over na te denken om echt goede oordopjes te kopen (op maat gemaakt) als mijn oren zijn uitgegroeid. (wanneer zijn je oren uitgegeroeid BTW?)
ik drum namelijk en gaat er af en toe best hard aan toe :X

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-11 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik geloof dat je oren in zo'n twee jaar voldoende vervormen om nieuwe pasvorm nodig te hebben, daar zit volgens mij niet perse een einddatum aan.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad je oren veranderen continu. Daarom wordt aangeraden elke 4 jaar nieuwe afdrukken te laten maken en dus nieuwe oorstukjes. Als je nog niet volgroeit bent, veranderen je oren meer en moet het dus vaker.

De reden waarom bij vraag 13 geen prijs staat is, omdat dat aspect later aanbod komt. Het idee bij die vraag is los van de prijs (want die is nu nog flexibel en moet los gezien worden van de €500+ dopjes die nu op de markt zijn) inzicht te krijgen in de overige voor/nadelen van het product.

@yannickie111: voor het laten maken van gehoorbescherming kan je het beste naar een audicien. Ik weet dat een aantal producenten ook combinatie producten verkopen, i.e. dus oorstukjes met uitneembare filters, zodat je daar ook een op die maat gemaakte luidspreker in kan doen. Dat heb ik nu zelf ook. Op feesten lekker de filters er in, en als ik in de trein zit heerlijk genieten van de muziek.

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-11 11:51
mr.paaJ schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:46:
Ik geloof dat je oren in zo'n twee jaar voldoende vervormen om nieuwe pasvorm nodig te hebben, daar zit volgens mij niet perse een einddatum aan.
dus dit betekend dat als je oordopjes (danwel met of zonder speaker) maar 2 jaar kunt gebruiken en dan moet je weer nieuwe kopen?! :/

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik neem aan dat alleen de pasvorm op maat wordt gemaakt en niet de hele oortelefoon?

Het grootste probleem voor mij zou zijn dat ik de oortelefoons niet kan uitproberen (of kan dat wel?). Hoe ze klinken vind ik erg belangrijk, en daar kan je alleen achter komen door ze uit te proberen. Ik wil niet een paar honderd euro kwijt zijn en dan een product hebben dat ik niet goed vind. Dit is natuurlijk ook een probleem met gewone oortelefoons, maar die kosten minder.

Ik weet ook niet of ze echt veel beter zullen passen dan gewone in-ear oortelefoons, die sluiten namelijk ook al behoorlijk goed af. Diepere bassen is trouwens niet zinvol, sommige in-ear oortelefoons komen -3dB al onder de 10Hz (en dat kan je toch niet horen).

[ Voor 75% gewijzigd door TBTL op 15-08-2010 16:49 ]

• We.are.cake
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:18
yannickie111 schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 09:42:
[...]

dus dit betekend dat als je oordopjes (danwel met of zonder speaker) maar 2 jaar kunt gebruiken en dan moet je weer nieuwe kopen?! :/
Je hoeft niet nieuwe te kopen, je kan de vorm gewoon weg laten halen en een nieuwe vorm eromheen laten smelten.

De meeste fabrikanten doen dit wel. En het is natuurlijk goedkoper dan een nieuw setje.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:23
Reshelling bestaat al een tijdje en ik heb zelf ook customs.
Alleen vind ik universele toch lekkerder zitten vaak ondanks hun mindere demping (afhankelijk van het model) maar dat neem ik maar voor lief.

Op de vraag
Wat zou voor u een belangrijke reden zijn om geen op maat gemaakte oortelefoon aan te schaffen?*
zou ik graag willen antworden: Geen resell waarde.

En specificaties zeggen niet zoveel over hoe de oordopjes klinken.
Daarnaast zijn customs vrij exotisch en bedienen ze maar een heel klein deel van de markt, degene die ernaar op zoek zijn en er behoefte aan hebben zijn vrijwel altijd bereid om meer, veel meer dan 200 euro uit te geven, dus de bovengrens ligt nogal laag.

[ Voor 60% gewijzigd door andyy op 16-08-2010 19:22 ]

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:23
Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:11:
Ze liggen niet in de winkel, ze moeten nog gemaakt worden :+

Oh, en ik zou absoluut niet bij de Media markt oid oorafdrukken willen laten maken, geef maar een gekwalificeerde audioloog.

[ Voor 14% gewijzigd door andyy op 16-08-2010 19:28 ]

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Heb hem ingevuld, succes met je onderzoek. Sympathiek dat je er ook nog 5 verloot :D.
Pagina: 1