[Win 7] Laptop traag: memory hard faults?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een nieuwe laptop, namelijk:
Asus N61JQ
  • Windows 7 Home premium 64 bit
  • Intel Core i7 720QM 1.6GHz Quad Core Processor (2.8GHz Turbo)
  • ATI Mobility Radeon HD 5730, 1G DDR3 VRAM
  • Mobile Intel HM55 Express Chipset
  • 4GB DDR3 1066Hz Memory
  • 640GB 5400rpm Harde schijf
Deze laptop is, tegen verwachting in, soms traag. Als het systeem net aan het opstarten is bijvoorbeeld dan duurt het best lang voordat ik een simpel programma geopend krijg. De meeste problemen ervaar ik wanneer ik World of Warcraft speel. Op momenten dat ik een venster in dat spel open, bevriest de boel voor een paar seconden.

Ik heb al een aantal dingen gedaan en gecontroleerd:
  • Alle drivers geupdate
  • Harde schijf gedefragmenteerd
  • Swapfile naar tweede partitie verhuisd en vastgezet op, uit mijn hoofd, 6030 MB
  • Superfetch uitgeschakeld
  • Iets in het register gewijzigd waardoor alle 8 de cores (incl. hyperthreading) altijd beschikbaar zijn
  • Indexeer optie uitgeschakeld
  • Harde schijf gecontroleerd, geen problemen gevonden
Wat mij is opgevallen: veel harde schijf activiteit (het lampje brandt soms constant).

Wanneer ik via het taakbeheer de bronnen opvraag dan valt mij vooral op dat er veel harde fouten veroorzaakt worden in het geheugen (zojuist zelfs meer dan 600 net na het opstarten). Nu heb ik gelezen dat dit ermee te maken heeft dat het systeem verwachte iets in het geheugen te vinden terwijl dit niet het geval is. Op dat moment gaat hij gebruik maken van de swapfile. Als oplossing lees ik steeds: prik er meer geheugen bij. Ik heb echter al 4 GB geheugen en dit wordt niet ten volste gebruikt.

Nu weet ik echt niet meer wat ik zou kunnen doen om dit probleem op te lossen. Kan iemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waarom schakel je superfetch eigenlijk uit?
Wat is dat 'iets' in je registry waar je HT denkt mee altijd aan te zetten (wat het default al is)
En als je veel disk activiteit hebt kun je prima via de perfmon tools in Windows 7 zien waar dat vandaan komt.
Als dat je pagefile is wordt dat vanzelf duidelijk.
Op een andere partitie zetten op dezelfde disk heeft geen zin.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 04-08-2010 19:51 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Ik heb superfetch uitgeschakeld om in ieder geval uit te sluiten dat het systeem hierdoor vertraagd werd. Dit heb ik als tip gevonden. Kennelijk maakt dit geen deel uit van het probleem.

In het register heb ik het volgende gedaan:
- go to REGEDIT
- Search and Find this key [ 54533251-82be-4824-96c1-47b60b740d00 ] without the " [ ] "
- alternately, you can search and find the phrase " Core Parking " - again without the " "
- either of the above searchs works and delivers the exact same results
- delete the key(s)
- make sure you search the whole Registry - you should find it [ from memory ] 6 times but will only be able to delete [ from memory ] the first 2 or 3 instances - dont worry about the ones you cant delete - just delete all the ones you can
- exit the Registy
- Shutdown Win7
- Do a full cold shutdown and re-boot
Dit heb ik op aanraden van iemand gedaan die hetzelfde probleem had als ik. Hiermee schakel je 'core parking' uit.

Ik had al een vermoeden dat het verzetten van de pagefile weinig zin zou hebben op deze manier, maar op een gegeven moment ga je alles proberen waarvan je denkt dat het ook maar enigszins een oplossing zou kunnen bieden.

Perfmon kende ik nog niet. Dit ga ik vanavond proberen.

Bedankt alt-92!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Kloppen je verwachtingen mbt de harde schijf wel?

Een 5400RPM laptop schijfje is nu eenmaal rete traag. Daar kan je niets aan doen (behalve dan vervangen door een sneller exemplaar).

Draai anders eens wat Disk benchmarks en vergelijk deze met soortgelijke schrijven.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:03
superfetch maakt je systeem niet trager, het maakt hem sneller door slim te cachen. (dus minder vaak die trage harddisk nodig om files te vinden)

http://blog.tune-up.com/m...-windows-7-is-a-bad-idea/

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

ChojinZ schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:39:
Kloppen je verwachtingen mbt de harde schijf wel?

Een 5400RPM laptop schijfje is nu eenmaal rete traag. Daar kan je niets aan doen (behalve dan vervangen door een sneller exemplaar).

Draai anders eens wat Disk benchmarks en vergelijk deze met soortgelijke schrijven.
5400 rpm is niet per definitie traag, ligt aan veel meer factoren dan rpm alleen. Waar ik zelf aan zit te denken, welke Anti Virus gebruik je?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:03
MeNTaL_TO schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:14:
[...]

5400 rpm is niet per definitie traag, ligt aan veel meer factoren dan rpm alleen. Waar ik zelf aan zit te denken, welke Anti Virus gebruik je?
good lord, nu je het zegt! :D die arme stakker heeft natuurlijk zijn laptop pre-installed gekregen met allerlei 'waardevolle' software...

kortom: tis je mcafee/norton/whatevern antivirus waarschijnlijk :z

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
MeNTaL_TO schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:14:
[...]

Dat het van meerdere factoren afhangt weet ik maar ik heb dagelijks diverse laptop's in mijn handen en kom zelden (lees: nooit) een laptop schijf tegen die goed performt.
Uiteraard zijn ze er wel maar het overgrote deel presteerd gewoon slecht.

Maargoed, of dat het probleem van de TS is blijft natuurlijk speculeren. Vandaar ook mijn voorstel om eens wat benchmarks te draaien. ;)

OVerigens zou het me niets verbazen als het wel de virusscanner is.... 8)
Of misschien wel een combi van beide (virusscanner + trage disk)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
alt-92 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 19:51:
Waarom schakel je superfetch eigenlijk uit?
Wat is dat 'iets' in je registry waar je HT denkt mee altijd aan te zetten (wat het default al is)
En als je veel disk activiteit hebt kun je prima via de perfmon tools in Windows 7 zien waar dat vandaan komt.
Als dat je pagefile is wordt dat vanzelf duidelijk.
Op een andere partitie zetten op dezelfde disk heeft geen zin.
Sterker nog, door je pagefile op een andere partitie te zetten wordt deze, in normale (theoretische?) situaties, alleen maar trager. Dit omdat de pagefile verder weg staat van het begin van de schijf (buitenkant). De buitenkant is bij HDD's het stuk wat het snelste draait en waar dus ook het snelste informatie gelezen kan worden.

Nu ik er over na denk, zou het wel eens zeer nuttig kunnen zijn om bij installatie van Windows de volgende partities te maken:
1. Boot
2. Pagefile
3. Windows

Let wel, dit is theoretisch.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Niet online
Powershell schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:16:
good lord, nu je het zegt! :D die arme stakker heeft natuurlijk zijn laptop pre-installed gekregen met allerlei 'waardevolle' software...

kortom: tis je mcafee/norton/whatevern antivirus waarschijnlijk :z
Deze arme stakker heeft de laptop meteen opnieuw geinstalleerd. :z

Mijn verwachting van de schijf is niet te hoog, denk ik. In mijn Dell XPS M1530 zit ook een 5400 RPM schijf waarmee ik deze problemen niet ervaar.

Als virusscanner gebruik ik Microsoft Security Essentials. Vanavond zal ik in ieder geval Perfmon eens draaien en kijken wat daaruit voortkomt. Tevens zal ik de pagefile weer terug zetten op de eerste partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

EvilWhiteDragon schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:42:

Nu ik er over na denk, zou het wel eens zeer nuttig kunnen zijn om bij installatie van Windows de volgende partities te maken:
1. Boot
2. Pagefile
3. Windows

Nop. Wil je echt effect hebben dan kun je beter een aparte disk inzetten voor je pagefile (aan een eigen bus).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

EvilWhiteDragon schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 15:42:
[...]

Sterker nog, door je pagefile op een andere partitie te zetten wordt deze, in normale (theoretische?) situaties, alleen maar trager. Dit omdat de pagefile verder weg staat van het begin van de schijf (buitenkant). De buitenkant is bij HDD's het stuk wat het snelste draait en waar dus ook het snelste informatie gelezen kan worden.

1. Boot
2. Pagefile
3. Windows

Uhm NTFS zet zijn gegevens in het midden, de buitenkant draait niet sneller is alleen groter en bevat daar door meer gegevens, maar de hoeveelheid gegevens per CM2 is volgens mij bij een gehele hdd gelijk.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Pagina: 1