Non-IBM harddisken in een IBM server

Pagina: 1
Acties:

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Hallo,

We hebben nog een oude xSeries IBM server die we willen inzetten voor data/backup.
Omdat IBM1/2 TB disken erg duur (€400/€700) zijn wilde we er gewone WD-disken van 1,5TB inzetten (SATA).
Voordat we bestellen eerst getest met een exemplaar wat hier ligt.
Echter wil de controller de disken niet zien. Ok, niet helemaal waar, maar ik kan geen array creeeren, want de disken worden niet gezien.
Ik kan wel formats en controles op de disks doen.

Weet iemand of IBM (en andere merken) dit blokkeren (al dan niet express). Anders gaat we het gewoon anders doen.

BIOS-sen van server en RAID-kaart geupgrade naar laatste versies

IBM xSeries 346
ServeRAID 8k

[ Voor 2% gewijzigd door GdeKeijzer op 04-08-2010 11:59 . Reden: Hardware types toegevoegd ]

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-02 21:34

ThomVis

Detected rambling:

Ik denk dat je je support op die server gedag kan zeggen als IBM er achter komt. En dat die support je misschien meer waard is als de eenmalige investering in een paar schijfjes.
Ik weet dat HP/Compaq zijn HDs met een HP firmware flashed, en dat non-HP-flashed-disks in een HP RAID controller niet werken.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2025
Het was ook maar een idee. Ik vermoedde al wat jij zegt; alleen IBM-flashed HD's worden geaccepteerd.
En support hoeven we niet op die server dus daar gaat het me niet eens om.

Gewoon oude(re) hardware die niks doet wel inzetten, vandaar.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
In principe zou het moeten werken, ik heb nog nooit een systeem gezien die dat niet zou kunnen. Alle fabrikanten beweren dat ze de firmware flashen voor een of andere reden maar meestal is het niets meer dan branding.

Wat bedoel je dat het systeem de disks ziet/niet ziet? Misschien zit er elders een probleempje. Ben je zeker dat de originele SATA disks zijn en niet SAS - de connector ziet er redelijk gelijk uit en SATA past in SAS maar misschien wilt de controller dit niet? Is de firmware uptodate zodat ie schijven >750G/1TB detecteert?

[ Voor 18% gewijzigd door Guru Evi op 06-08-2010 04:55 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Guru Evi schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 04:52:
In principe zou het moeten werken, ik heb nog nooit een systeem gezien die dat niet zou kunnen. Alle fabrikanten beweren dat ze de firmware flashen voor een of andere reden maar meestal is het niets meer dan branding.
Bron?
Want ik heb regelmatig updates gekregen waarbij problemen opgelost worden. Ik zal zeggen check de readme files eens van een harddisk flash..... je zal er maar net last van hebben...

Vergeet niet dat dit soort disken eerst op heel wat punten worden getest in alle mogelijke omgevingen en configuraties. Dit zodat men de garantie kan geven dat het werkt. Het zelfde geld voor memory. Het is niet niets dat het geheugen soms 2 keer duurder is. De geheugen batches worden zwaarder getest dan het "gewone" geheugen wat je op de hoek koopt.

En ja meestal werkt het ook, Voor mij is het prijs verschil ook vaak te groot. Maar het wil wel lullig als je raid volume crashed door 2 defecte disks, vlak achter elkaar....

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Omdat IBM1/2 TB disken erg duur (€400/€700) zijn wilde we er gewone WD-disken van 1,5TB inzetten (SATA).
Hoewel 't ws niets te maken heeft met dat je de schijven nu helemaal niet kunt gebruiken hoop ik wel dat je de RE versie (Raid Edition) van WD hebt gepakt? De normale consumenten schijven op een hardware raid controller is vragen om problemen.

Verwijderd

Naar mijn weten werkt IBM voornamelijk met Hitachi HD's Dit omdat Hitachi dat onderdeel(harde schijven) heeft gekocht wat voorheen van IBM is geweest. En daarvan weet ik wel dat IBM deze dus gewoon ondersteuning voor heeft, Dus als je een HItachi schijf kan bemachtigen..
Pagina: 1