Als eerste mijn specs:
- 3x - WD20EARS
- 3WARE - 9650SE-24M8
- Mainboard - Asus L1N64-SLI WS/B
- 2x AMD 2345 quad core
- Opensuse 11.2 64bit
- Kernel 2.6.34 (custom)
Probleem:
De RAID5 wordt zo traag dat ik nog maar een schrijfsnelheid haal van 1mb/s.
Wat gedaan:
Vanacht een test gedaan op de bios van de raid controller (verify), reboot erna en meteen een dd test met 10GB. Resultaat was een transfer van 170 mb/s. Erg relaxed dus. Ga even weg (30min) doe de dd test opnieuw en de snelheid is terug naar 1 mb/s.
Het lijkt alsof de schijven gaan slapen. Misschien is dit vreemd uitgedrukt, maar ik zou niet weten hoe ik dit kan testen. Alleen na die verify actie hebben ze goed gepresteerd. Het zijn geen kernel opties naar mijn idee dus het zullen ergens instellen moeten zijn.
Getest met:
- dd if=/dev/zero of=/home/storage_02/tijdelijk/test.bin bs=1M count=10000
- /usr/bin/bonnie++ -d /home/storage_02/tijdelijk/ -s 16g -f -b -m Hash -u root
Beide test geven hetzelfde resultaat. Een tergend traag systeem.
1 maal getest om data van de schijven af te halen, dus te kopieren naar de OS schijf. Dit gaat met 80 mb/s.
Kan iemand me helpen om dit probleem op te lossen, want zelf weet ik niet waar ik moet zoeken.
Mocht meer informatie benodigd zijn dan hoor ik het graag.
- 3x - WD20EARS
- 3WARE - 9650SE-24M8
- Mainboard - Asus L1N64-SLI WS/B
- 2x AMD 2345 quad core
- Opensuse 11.2 64bit
- Kernel 2.6.34 (custom)
Probleem:
De RAID5 wordt zo traag dat ik nog maar een schrijfsnelheid haal van 1mb/s.
Wat gedaan:
Vanacht een test gedaan op de bios van de raid controller (verify), reboot erna en meteen een dd test met 10GB. Resultaat was een transfer van 170 mb/s. Erg relaxed dus. Ga even weg (30min) doe de dd test opnieuw en de snelheid is terug naar 1 mb/s.
Het lijkt alsof de schijven gaan slapen. Misschien is dit vreemd uitgedrukt, maar ik zou niet weten hoe ik dit kan testen. Alleen na die verify actie hebben ze goed gepresteerd. Het zijn geen kernel opties naar mijn idee dus het zullen ergens instellen moeten zijn.
Getest met:
- dd if=/dev/zero of=/home/storage_02/tijdelijk/test.bin bs=1M count=10000
- /usr/bin/bonnie++ -d /home/storage_02/tijdelijk/ -s 16g -f -b -m Hash -u root
Beide test geven hetzelfde resultaat. Een tergend traag systeem.
1 maal getest om data van de schijven af te halen, dus te kopieren naar de OS schijf. Dit gaat met 80 mb/s.
Kan iemand me helpen om dit probleem op te lossen, want zelf weet ik niet waar ik moet zoeken.
Mocht meer informatie benodigd zijn dan hoor ik het graag.