Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• xtra
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 05-07 13:25

xtra

domestic archelogist

Topicstarter
De laatste dagen ben ik druk bezig met het aanvragen van hypotheekoffertes. Een deel van het inkomen komt uit mijn eenmanszaak, de rest uit het salaris van mijn vrouw. Ik voldoe aan de regels met 3 jaarrekeningen dus dat gaat allemaal goed.

Nu is één offerte al vrij snel binnengekomen. Bij een andere vragen ze nu om een jaarrapport. Als eenmanszaak maak ik normaal een jaarrekening, doe belastingaangifte, en klaar.

Het is me al opgevallen dat de ene hypotheekadviseur gewoon aan het rekenen gaat terwijl een ander in de stress schiet bij een KvK-inschrijving.

Zijn er anderen met een eenmanszaak die 'complete jaarrapporten' moesten inleveren? En zo ja, wat zet je daar dan allemaal in? Ik kan wel verzinnen/opzoeken wat voor bijvoorbeeld een BV zou moeten maar dan weet ik nog niet of ze dat voldoende vinden. Bij één bank vielen ze al over het ontbreken van een logo op het printje dus ik kan alles verwachten.

(Uiteraard heb ik het ook via de hypotheekadviseur gevraagd maar ik begin liever meteen te typen als het nodig is.)

xtra wijzigde deze reactie 04-08-2010 11:51 (5%)

Ik zeg het met e-mail
Men nederlands is wel is beter geweesd
Nederlands is makkelijker als je denkt.

• HGM
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Normaal gesproken bedoelt men in deze situatie een rapport wat je accountant heeft gegenereerd en niet zozeer iets wat je zelf in elkaar geschreven hebt.

Ik heb het zelf altijd nodig gehad bij het regelen van een hypotheek.

• xtra

xtra

domestic archelogist

Topicstarter
quote:
HGM schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 15:09:
Normaal gesproken bedoelt men in deze situatie een rapport wat je accountant heeft gegenereerd en niet zozeer iets wat je zelf in elkaar geschreven hebt.

Ik heb het zelf altijd nodig gehad bij het regelen van een hypotheek.
Dank je. Ik weet niet meer wat normaal is omdat de ene het al geregeld heeft terwijl de ander nog om papierwerk vraagt.

Heb je ook een eenmanszaak?

Ik zeg het met e-mail

• HGM
  • Niet online
quote:
xtra schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 19:28:
[...]

Dank je. Ik weet niet meer wat normaal is omdat de ene het al geregeld heeft terwijl de ander nog om papierwerk vraagt.

Heb je ook een eenmanszaak?
Ja. In mijn ervaring vraagt een bank meestal (bijna altijd) hierom terwijl een echte adviseur/tussenpersoon (soms) uit de voeten kan met de aangiftes IB.

• Houston3
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 16-07 21:11
een jaarrapport is hetzelfde als een jaarrekening. Het is gewoon een balans met een winst- en verliesrekening en de toelichtingen hierop. Het komt vrij vaak voor dat banken hierom vragen omdat de financiele gang van zaken van je bedrijfje mede van invloed is op je inkomen en dus je aflossingscapaciteit.

Ik zie dat je al jaarrekeningen hebt. Dit is voor de bank dan voldoende informatie.

Houston3 wijzigde deze reactie 04-08-2010 22:58 (12%)

http://www.houston3.nl

• HGM
  • Niet online
quote:
Houston3 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 22:58:
Ik zie dat je al jaarrekeningen hebt. Dit is voor de bank dan voldoende informatie.
Volgens mij heeft hij dus geen jaarrekeningen, anders zou een bank er ook niet om vragen...

• Houston3
quote:
HGM schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:00:
[...]

Volgens mij heeft hij dus geen jaarrekeningen, anders zou een bank er ook niet om vragen...
ik lees in zn post:
quote:
Ik voldoe aan de regels met 3 jaarrekeningen dus dat gaat allemaal goed.
ik maak hieruit op dat hij in het bezit is van jaarrekening. Zo niet dat lijkt een afspraak met een boekhouder/administratiekantoor/accountant (niet doen is belachelijk duur!) aan te raden.

• xtra

xtra

domestic archelogist

Topicstarter
Ja ik heb ze, inclusief aangiftes en aanslagen. De cijfers op zich maakt niemand een probleem van. Die zijn overzichtelijk en in orde.

Ik was benieuwd waarom verschillende banken verschillende dingen willen hebben en wat je moet verstaan onder een 'complete jaarraportage'. In de jaarrekening kun je meteen al zien hoe ontzettend saai simpel het is. Wie weet had iemand ervaring en kan me zo vertellen wat ze willen zien, voordat ik wat verkeerds ga maken.

Sommige adviseurs wisten soms ook echt niet wat ze moesten hebben dus ik twijfel nu bij alles wat ze zeggen. Maar ik heb het gevraagd en hopelijk komen ze morgen met een antwoord.
quote:
Houston3 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 22:58:
Dat dacht ik ook maar blijkbaar verkeerd :)

xtra wijzigde deze reactie 05-08-2010 01:36 (16%)

Ik zeg het met e-mail

• Houston3
Ik blijf erbij dat ze hetzelfde bedoelen. Mochten ze toch iets anders willen dan is het misschien goed te vragen wat ze dan wél willen zien en dat tot in detail laten specificeren. Dus als ze zeggen jaarrapportage dan moet jij vragen '' maar wat zit daar in dan''.

Ik werk zelf in de financiele sector en bij ons bestaat een complete jaarrapportage voor een VOF uit:

- Jaarrekening
-balans
-winst- en verliesrekening
-grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-toelichting op de balans
-toelichting op de winst- en verlies
- Overige gegevens
-resultaatbestemming (verdeling resultaat tussen firmanten in een mutatie-overzicht).

Bevat jouw jaarrekening wel alle informatie?

Houston3 wijzigde deze reactie 05-08-2010 09:01 (3%)

• xtra

xtra

domestic archelogist

Topicstarter
De grondslagen voor waardering en de resultaatsbestemming ontbreken. Misschien zit ik fout maar ik heb niet te maken met voorraden en de winst gaat naar 'privé' dus valt er over beide niet heel veel te vertellen.

Misschien vinden ze de toelichtingen te kort want ze zijn vrij bondig. Dan moeten ze inderdaad zelf maar vertellen waar hun interesses liggen.

Ik zeg het met e-mail

• Reptile209
  • Laatst online: 07:00

Reptile209

- gers -

Ik weet niet of ze het tegen je gaan gebruiken, maar probeer eens wat druk te zetten: "Bij <naam concurrent> accepteerden ze dit verslag wel. Welke informatie of toelichting missen jullie dan?"

De info die in je jaarrekening staat, zal inderdaad afhangen van de bedrijfstak waarin je werkt. Als je consultancy-achtige zaken doet, heb je idd waarschijnlijk geen voorraden en activa. Als ze wel met een checklistje komen (à-la Houston3), vermeld niet-relevante onderdelen dan ook gewoon expliciet met de tekst: "niet van toepassing" (evt: "want ..."). Dan kunnen ze wat makkelijker afvinken.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• xtra

xtra

domestic archelogist

Topicstarter
quote:
Reptile209 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:38:
Ik weet niet of ze het tegen je gaan gebruiken, maar probeer eens wat druk te zetten: "Bij <naam concurrent> accepteerden ze dit verslag wel. Welke informatie of toelichting missen jullie dan?"

De info die in je jaarrekening staat, zal inderdaad afhangen van de bedrijfstak waarin je werkt. Als je consultancy-achtige zaken doet, heb je idd waarschijnlijk geen voorraden en activa. Als ze wel met een checklistje komen (à-la Houston3), vermeld niet-relevante onderdelen dan ook gewoon expliciet met de tekst: "niet van toepassing" (evt: "want ..."). Dan kunnen ze wat makkelijker afvinken.
Als ze met een checklistje waren gekomen dan hadden ze alles nu waarschijnlijk al op hun bureau liggen ;) Inmiddels heb ik wel ontdekt dat ze 10 punten voor bureaucratie krijgen dus vandaar waarschijnlijk.

Morgen zien we de offerte van <naam concurrent> die toevallig dezelfde moeder heeft. Als die offerte goed is zal ik dat zeker inzetten.

Ik zeg het met e-mail

• xtra

xtra

domestic archelogist

Topicstarter
Nou, de hypotheek 'service provider' wilde verder niet toelichten wat ze hebben wilden dus het probleem is opgelost. Een andere hypotheek.

Ik zeg het met e-mail

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17-07 10:18
Ik zie dat er al de nodige relevante antwoorden staan in dit topic.

Even uit belangstelling: welke norm houden de meeste banken aan wat betreft hoogte hypotheek vs. winst uit onderneming?

Wordt je hele (gemiddelde) winst als ware het brutoloon geteld? Of vindt er een afslag plaats, bijvoorbeeld gemiddelde winst -20%?

Worden premies voor inkomensverzekeringen zoals AOV (dus belastingaftrekbare prive-uitgaven) ten laste gebracht van de winst die ze als inkomen voor de hypotheek meetellen?

• xtra

xtra

domestic archelogist

Topicstarter
quote:
t_captain schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 16:00:
Ik zie dat er al de nodige relevante antwoorden staan in dit topic.

Even uit belangstelling: welke norm houden de meeste banken aan wat betreft hoogte hypotheek vs. winst uit onderneming?

Wordt je hele (gemiddelde) winst als ware het brutoloon geteld? Of vindt er een afslag plaats, bijvoorbeeld gemiddelde winst -20%?
Ze kijken naar de gemiddelde winst over 3 jaar maar niet hoger dan die van het laatste jaar. Die wordt gewoon voor 100% meegerekend.
Wij hebben ook nog een vast salaris waardoor het allemaal wat makkelijker gaat. Met alleen winst uit onderneming willen ze (uit m'n hoofd) maar 100% van de executiewaarde financieren.
quote:
Worden premies voor inkomensverzekeringen zoals AOV (dus belastingaftrekbare prive-uitgaven) ten laste gebracht van de winst die ze als inkomen voor de hypotheek meetellen?
Speelde bij mijn geen rol. Ze keken alleen naar alimentatie, lopende leningen etc.

Ik zeg het met e-mail

• SinergyX
  • Laatst online: 00:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

quote:
Houston3 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:01:
Ik werk zelf in de financiele sector en bij ons bestaat een complete jaarrapportage voor een VOF uit:

- Jaarrekening
-balans
-winst- en verliesrekening
-grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-toelichting op de balans
-toelichting op de winst- en verlies
- Overige gegevens
-resultaatbestemming (verdeling resultaat tussen firmanten in een mutatie-overzicht).

Bevat jouw jaarrekening wel alle informatie?
Zie ik inderdaad ook als standaard voor zo'n beetje elke vorm, maar recent was er toch in het nieuws dat kleine ondernemingen dit niet meer verplicht waren?

edit,
http://www.eenmanszaakopr...en-niet-langer-verplicht/

Wettelijk lijkt het dus niet meer verplicht, maar aantal banken eisen het alsnog :P

(per saldo is enkel je netto winst interessant, kan jij maandelijks de hypotheeklasten betalen of niet - bij particulieren gaan ze ook niet vragen wat jou gemiddelde uitgave is aan kleding/zut/extra's, maar enkel standaarden obv je salaris en woon/gezinsituatie).

SinergyX wijzigde deze reactie 05-08-2010 19:42 (13%)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True